X

דו קיום ושילוב ילדים בסיכון: "מודל ייחודי שאין בשום מקום בארץ"

העיר עכו הפכה לאחת מבירות השחמט של הצפון ותחגוג סגירת מעל מושלמת, כשהיא תארח בין ה 21-29 בינואר לראשונה את אליפות ישראל. האירוע יתקיים בהובלת האיגוד הישראלי שחמט, מפעל הפיס ועיריית עכו – והכניסה תהיה פתוחה לקהל ללא תשלום.

ההודעה של איגוד השחמט עשתה טוב על הלב בעיקר לילדי מרכזי הנוער בעכו. למעלה מ-200 ילדים ונערים לומדים שחמט בשישה מרכזי נוער בעיר – שלושה לחברה היהודית (בן גוריון, בורלא ומפרץ שלמה) ושלושה לחברה הערבית (גיבורי סיני, ז'בוטינסקי ומגדלור) – במה שהפך לסימן ההיכר של אותם מרכזים.

דו קיום וילדים בסיכון- המודל של עכו צילום יח"צ

אברהם טליאס ז"ל היה זה שהביא את השחמט לעכו במטרה להרים ולקדם את בני הנוער, שחלקם מגיעים בסביבה סוציואקונומית נמוכה או תחת סיכון.  הוא ביקש להנחיל זאת לדור הצעיר שנמצא בשכונות הכי "קשות" שיש בעיר. והעניין תפס, ובעיקר קידם את בני הנוער והוריד את הפשיעה.

"זה מודל ייחודי שאין בשום מקום בארץ", מסביר פטין עודה, מנהל מרכזי הנוער בחברה הערבית. "עשיתי על זה עבודה לתואר השני וראינו שמדובר ממש בכלי טיפולי. הילדים לומדים להתרכז, לשמור על הכללים, לקבל הפסד. הם לומדים שחמט, מצליחים ומאמינים אחר כך שגם בבחינה בבית הספר הם ישיגו תוצאות טובות". במהלך אליפות ישראל, יתקיימו בעכו גם אליפות עכו בשחמט וכן תחרות סימולטנית לתושבי העיר (24.1) בהשתתפות ילדי המרכזים בעבר ובהווה. "אנשים התקשרו, שאלו על האירוע וממש רוצים לבוא", סיפר נדב בן שושן, מנהל מרכזי הנוער בחברה היהודית בעכו.

על פרויקט השחמט הייחודי בעיר, אמר: "חושבים פה נכון ואסטרטגית. יש פה מועדון שחמט, ילדים בכל מרכזי הנוער שמשחקים וגם בבית הספר זה נכנס באופן פעיל. בעכו מלמדים מגיל קטן כבר שחמט. פעם ברוב השכונות שיחקו רק כדורגל, היום הילדים יצאו מהקופסא ורואים שגם הם יכולים לשחק במשחק המלכים".

גיל בורוכובסקי מנכ"ל האיגוד הישראלי לשחמט ציין: "אנחנו רואים בעכו את החזון של האיגוד הישראלי- לשלב עוד ועוד ילדים ונערים בעולם השחמט, להכנות להם ערכים באמצעות השחמט ולפתח את החשיבה האסטרטגית. במסגרת האליפות יגיעו לעכו אמנים בינ"ל ורבי אמנים, האליפות מיועדת לגברים ולנשים. כמו כן החלטנו לאפשר למשפחות החטופים ואזרחים המפונים מביתם להשתתף בתחרות – ללא תשלום".

אירוע הפתיחה יתקיים ב-21.1 כאשר האליפות תמשך עד ל-29.1 אז יוכרזו אלופי ישראל בשחמט במסגרת טקס הסיום החגיגי. בתוכנית, לקיים, כאמור, לאורך האליפות הפנינג שחמט במוסדות שונים בעיר עכו ולשלב את הקהילה המקומית בחגיגת שחמט במטרה להנגיש את משחק המלכים לתושבי עכו והסביבה.

דן ליאורי:
Related Post