X

לקראת  ל"ג בעומר: כך תכינו מאכלי מדורה מגוונים ומפתיעים

Hand of woman warming on campfire Asian friends sitting around campfire at night Friends camping near bonfire on winter vacation at night With copyspace for text

ל"ג בעומר אינו ידוע במטעמי החג שלו, אלא דווקא מזוהה בחוויית הכנת האוכל והאכילה  סביב המדורה. חוויה זו מהנה חברתית אך מעט מגבילה את המזונות שניתן להכין.

הדיאטנית הקלינית תמר ידין, יועצת לחברת הרבלייף אומרת: " עם מעט מאמץ ודמיון ניתן לשדרג באופן מהותי את חווית תפוח האדמה המפויח, באמצעות שילוב של הכנה מוקדמת בבית וצלייה סופית במדורה ובנוסף אפשר לגוון עם מאכלים נוספים".

לג בעומר צילום יחצ

ידין מעניקה מספר רעיונות למאכלי מדורה מגוונים :

תירס מתוק- קנו תירס טרי, הוציאו את התירסים מהעלים ונקו את הסיבים שעל התירס.  בבית הכינו את התירס מראש עד לחצי ריכוך ע"י בישול במים רותחים עם מעט מלח למשך כעשר דקות. כשהתירס מוכן והתקרר מעט, הוסיפו מלח גס ועטפו בנייר כסף כל קלח תירס בנפרד- היישר למדורה. במדורה ניתן לקלות אותו קלות, כך שהמעטפת תתן את החוויה הקריספית והמעט שרופה של המדורה.

תפוח אדמה בנייר כסף, עם טוויסט– ללא ספק ה-מאכל הידוע של החג. לתפוח אדמה יתרונות תזונתיים רבים אבל כן יש לו ערך גליקמי גבוה, מה שאומר שהוא גורר עליית אינסולין תלולה לאחר אכילתו.  אינסולין הוא הורמון אנבולי- מעודד אגירה, בין השאר, אגירת שומן.  כך, שבמקום להעמיס על הגוף רק תפוחי אדמה ניתן לגוון ולהוסיף למדורה גם בטטות עטופות בנייר כסף ואפילו ירקות מסוימים, דוגמת חציל שלם עטוף בנייר כסף ולזרוק הכל למדורה לבישול אחרון. כך הרווחנו גיוון במנות הפחמימות. בנוסף, הבטטה עשירה בסיבים תזונתיים, עשירה בויטמינים ונוגדי חמצון מקבוצת הקרנואידים ויש לה אינדקס גליקמי נמוך מזה של תפוח האדמה, כך שתעודד תחושת שובע לאורך זמן רב יותר והפרשת אינסולין פחותה..

אנטיפסטי/ירקות צלויים במדורה– הכינו מראש ירקות כגון: בצל לבן וסגול, כרובית, קישוא, גזר, בטטה, גמבה אדומה וצהובה, חציל. חיתכו את הירקות לקוביות בינוניות ושפדו אותם על שיפודי עץ. בכלי נפרד ערבבו מרינדה של שמן זית עם מלח. אפשר להוסיף לשמן הזית גם עלי רוזמרין ומרווה. הברישו את שמן הזית על הירקות המשופדים. צלו את השיפודים על האש למשך דקות ספורות. ניתן להזליף מעל טחינה מעודנת להעשרת הטעם, עדיפות לטחינה גולמית או בהכנה ביתית ולא טחינה מוכנה מסופר, שלרוב תכיל גם חומרי שימור וסוכרים. כך, קיבלנו ארוחה מזינה, עשירה בויטמינים מינרלים ונוגדי חמצון, ואם הוספנו טחינה אז גם בשומנים  טובים…

פילה דניס– קחו 4 פילטים של דניס, נקיים מעצמות, הוסיפו להם צרור פטרוזיליה, וענפי תימין ו-2 שיני שום, מלח, פלפל ושמן זית. התחילו מלתבל את הפילטים מכל צד במלח, פלפל ושמן זית. הניחו פילה על נייר אפייה כשהצד של העור על נייר האפייה ועליו הניחו פילה נוסף, כשהעור בצד העליון. הוסיפו את ענף התימין ושיני שום ועטפו את הפילטים בנייר האפייה כמו סנדוויץ. לאחר מכן סגרו אותם היטב בנייר כסף והניחו בצד המדורה כ-10 דקות, עד להכנה. שימו לב שאין צורך בהכנה ממושכת, כי הדג מתבשל מהר.

תפוח עץ אפוי- זוהי אופציה מועדפת לקינוח למדורה. כשהאש במדורה כבתה אך המשטח עדיין חם ניתן לקחת תפוח עץ ירוק, להוסיף לו קינמון ומיץ לימון, לעטוף בנייר אלומיניום ולצלות. לא לשכוח להמתין מספר דקות אחרי הצלייה עד שהתפוחים יתקררו מעט, כדי למנוע כוויות בלשון. אופציה נוספת היא לגוון עם אגסים צלויים, שיוצאים מתוקים במיוחד בצלייה.

בננות במדורה – זוהי אופציה נוספת וטעימה לקינוח. חותכים בננות לפרוסות עם הקליפה, משפדים על שיפוד וצולים במדורה, בדומה להכנת מרשמלו.  לאחר הצלייה ניתן לפזר מעל מעט קינמון, שגם משדרג את הטעם וגם את הערכים התזונתיים.

שתייה- הקפידו על שתיית מים בלבד מסביב למדורה, ותהנו מל"ג בעומר בריא יותר.

חג שמח ובטוח!

עדי ישראלי:
Related Post