X

תביעה: העבודה עם לוחות השיש גרמה לקבלן למחלה חשוכת מרפא

"אבן קיסר" מייצרת את הלוחות השיש המלאכותי שהיא מוכרת, כאשר למעלה מ-90% מהחומר בלוחות הוא צורן (סיליקה), חומר מסוכן הגורם למחלת הסיליקוזיס שהיא מחלה קשה וחשוכת מרפא" כך נטען בתביעה של קבלן שעבד עם השיש שנים רבות וחלה בסיליקוזיס

 באמצעות עו"ד סאמי אבו ורדה מחיפה, מומחה לתביעות נזיקין ומחלות מקצוע, הגיש העובד בשנות ה-40 לחייו את התביעה  לבית משפט השלום בחיפה נגד אבן קיסר בע"מ ומדינת ישראל -משרד התעשייה, מסחר ותעסוקה.

לפני כ-4 שנים בעקבות שיעולים, פנה קבלן השיש לבדיקות רפואיות שבהן התגלה כי הוא חלה  בסיליקוזיס. כתוצאה מהמחלה הוא הפך למוגבל בביצוע העבודות היומיומיות ובהרמת משאות ונזקק לעזרת אחרים. כמו כן הוא סובל מכאבים בלתי פוסקים והפך מאדם בריא לאדם מוגבל לכל חייו.

עו"ד סאמי אבו ורדה

במוסד לביטוח לאומי הכירו במחלה כ"פגיעה בעבודה" וועדה רפואית קבעה לו 20% נכות לצמיתות.

בתביעה נגד המפעל המייצר טוען עורך הדין כי "אבן קיסר ידעה על הסכנות הכרוכות בעבודה עם הלוחות, הסתירה במהלך השנים, לא התריעה על הסיכון הרב הכרוך בשימוש בלוחות ועל הנזק הבלתי הפיך העלול להיגרם למי שעוסק בתהליך העיבוד שלהם".

בנוסף, נטען כי אבן קיסר לא מסרה הוראות עיבוד ובטיחות כנדרש, לא הדריכה אותו באשר לדרך הבטוחה לביצוע העבודה ולא וידאה כי הוראותיה יבוצעו הלכה למעשה, ולא הזהירה את התובע מפני הסכנות הצפויות לו "

לטענת התבעה ניתן היה למנוע את הפגיעה באם החברה היתה פועלת על פי הוראות התקן הישראלי  שמחייב לתת הורות עיבוד למשטחים "עיבוד הלוחות ייעשה בדרך כלל ברטוב; אם עיבוד ברטוב אינו אפשרי, מותר עיבוד ביבש, בתנאי שמשתמשים באמצעי הגנה מקובלים".

לדברי התובע "הדרישה או ההפניה לכך שיש לבצע את תהליך העיבוד ברטוב  ואכיפתה, הייתה מונעת את החשיפה המסוכנת לאבק הסיליקה ואת הנזקים הבריאותיים בשל כך. בנסיבות העניין, הייתה אבן קיסר חייבת לאכוף על מעבדי השיש עיבוד ברטוב, ולחלופין לתת בידם את המידע על מנת שיבחרו הם האם הם מוכנים לסכן את עצמם".

 לגבי אחריות המדינה במקרה זה, טוען עו"ד סאמי אבו ורדה כי "גם המדינה ידעה על הסיכון הכרוך בעבודה עם משטחי אבן קיסר והאפשרות לחלות בשל כך בסיליקוזיס, ועל ההחמרה המשמעותית בסיכון לעוסק בעיבוד הלוחות, נוכח המעבר בשוק לשימוש ועיבוד כמעט בלעדי של משטחי אבן קיסר המכילים אחוז גבוה מאוד של סיליקה. חרף המידע שהיה בידי המדינה, הוכללו על ידה העוסקים בעיבוד השיש כעובדים ב"אבק מזיק" לראשונה רק בעקבות חדירת משטחי אבן קיסר לשוק".

מחובתה של המדינה, כגורם המפקח על בטיחות העובדים על פי חוק, להזהיר את העובדים בתעשיית עיבוד השיש בדבר הסכנות החמורות הכרוכות בעבודתם, להנחותם באופן ברור וחד משמעי מה הם כל אמצעי הבטיחות והצעדים שעליהם לנקוט על מנת למנוע או להפחית את הסיכון הכרוך, נאמר בתביעה ובנוסף היה על המדינה "לפקח כי העובדים אכן ממלאים אחר כל הוראות אלו וכי אינם חשופים לרמות אבק מזיק מעל הרמה המותרת שנקבעה בתקנות."

לדברי עו"ד סאמי אבו ורדה יש לא מעט קבלנים ועובדים בתחום השיש שבריאותם נפגעה בעקבות עבודתם ועליהם לממש את הזכויות המגיעות להם.  את גובה הפיצויים משאירה התביעה לקביעת בית המשפט.

עדי ישראלי:
Related Post