X

רמב"ם: עברו צד – המטופלות שהפכו לאחיות

כשלארין חליל, בת 25 מהמועצה המקומית כאוכב אבו אל-היג'א, מגיעה אל עבודתה כאחות במחלקת ילדים א' בבית החולים "רות" לילדים ברמב"ם, היא מגשימה חלום. מאז שהייתה בת תשע נכנסה ויצאה מהמחלקה, שם הייתה מטופלת כל ילדותה במחלת סכרת הנעורים. שנים אחר כך סגרה מעגל כשהגיעה שוב אל אותה המחלקה, הפעם כאחות שמטפלת בילדים. "אני זוכרת שהייתי מסתכלת על הצוות שטיפל בי כילדה וכנערה, אחיות ורופאים, ואומרת לעצמי שיום אחד זאת תהיה אני", משחזרת חליל, "כשהגיעה ההזדמנות לעבוד בילדים א' ברמב"ם פשוט לא האמנתי שזה באמת קורה. אותו בית חולים, אותה מחלקה, אבל עכשיו אני בצד המטפל".

לארין חליל ופרופ שחאדה.

עם סיום לימודי הסיעוד ב-2014, עבדה חליל במרכז הרפואי שיבא שבמרכז במשך שלוש שנים, אך כל הזמן חיפשה דרך לשוב אל בית החולים שהיה לה לבית שני במשך כל כך הרבה שנים. "כשחזרתי לרמב"ם זה היה כמו מסע בזמן", היא מספרת, "הכרתי הרבה מהאחיות והרבה מהרופאים עוד מהתקופה שהייתי מטופלת, כולל פרופ' נעים שחאדה שהיה הרופא שלי בזמנו וניהל את המחלקה שבה אני אחות היום. אני עובדת במחלקה כבר יותר משנה, ועדיין מתרגשת כל יום מחדש. זאת תחושת סיפוק גדולה".

גם לעינת ברקאי (35, תושבת חיפה) החיבור כאחות העובדת ברמב"ם היה טבעי. בשלוש וחצי השנים האחרונות היא חלק מצוות הסיעוד של המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים, אחרי שבמשך שנים הייתה רגילה להגיע לרמב"ם בכובע המטופלת.

"אני סוכרתית מגיל 7, ומהיום הראשון במשך 28 השנים האחרונות, אני מטופלת ברמב"ם", מספרת ברקאי, "גידול שפיר שהתגלה אצלי בעבר הוביל אותי גם לאשפוזים במחלקה הפנימית ובכירורגיה כללית והחוויה הזו חשפה אותי לאופן שבו אחיות מסייעות למטופלים ועד כמה העבודה הזו חשובה. אחרי שעשיתי שני תארי M.A, האחד בביטחון לאומי והשני במנהיגות ציבורית, ושימשתי כמרצה באוניברסיטת חיפה, החלטתי שהייעוד שלי נמצא בתחום הסיעוד ועשיתי הסבת אקדמאים. אין ספק שהמעבר ממטופלת למטפלת הוא משמעותי בתפיסת העבודה שלי ובמה שאני מרגישה במחלקה בכל יום. להיות אחות זה הרבה מעבר לעבודה. זאת שליחות".

אחות בגובה העיניים: 80 שנות מצוינות בסיעוד ברמב"ם

יום האחות הבינלאומי חל ב-10.5 (יום חמישי), בסמיכות ליום הולדתה של האחות המפורסמת פלורנס נייטינגייל, במטרה להוקיר את העשייה המקצועית והאנושית של האחים והאחיות הפועלים במסגרות הבריאות השונות. בישראל מציינים את האירוע במשך כל השבוע הזה, במסגרת פעילויות שונות המקיימות ברחבי הארץ.

ברמב"ם, האירוע מתקיים בסימן 80 שנות מצוינות בסיעוד, בבית החולים המציין השנה שמונה עשורים לפעילותו. "תחום הסיעוד עבר הרבה תהפוכות מאז שבית החולים הוקם על ידי הבריטים", אומרת גילה היימס, מנהלת הסיעוד בבית החולים, "האחות הרחמנייה שכולנו מכירים מהתמונות בשחור ובלבן מארכיון בית החולים שלנו הפכה ברבות השנים לאחות אקדמאית, לעיתים קרובות מנהלת מחקרים לצד עבודתה הקלינית, מדריכה דורות חדשים של סיעוד, בתחומים מסוימים מחזיקה במומחיות קלינית ספציפית ואף מיומנת בביצוע פעולות שבעבר היו נחלתם של הצוות הרפואי בלבד. האחים והאחיות מלווים את מטופלים עשרים וארבע שעות ביממה ומהווים גשר בין החולה למערכת ולהיפך. יש צורך במיומנות, כישורים וניסיון, אך יותר מהכל, המקצוע הזה נעשה מהלב. צוות הסיעוד ברמב"ם מונה כיום

כ-1,400 אחים ואחיות שמהווים סמל ודוגמא למקצוענות, חברות ועבודת צוות שמצעידה את הטיפול במטופלים שלנו קדימה. אין לי ספק שנמשיך להיות מצוינים במה שאנחנו עושים ולהוביל את הסיעוד בישראל".

כאמור, רמב"ם מקיים לאורך כל השבוע פעילות לציון יום האחות הבינלאומי ומעלה על הנס את עבודת הסיעוד בביה"ח. אירועי השבוע נפתחו עם הפצת ברכה מפרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם וגילה היימס, מנהלת הסיעוד אל צוות בית החולים. בהמשך השבוע מתקיימת תחרות תמונות נושאת פרסים של צוות הסיעוד במחלקות השונות. היום (יום ג', ה-8.5) מיועד להיערך דיון בכנסת בראשותה של ח"כ שולי מועלם, במסגרתו תוצג פעילות מקצועית ייחודית של צוות סיעודי שהוא "מעל ומעבר". בפעילות זו ייקח חלק עלי אבו-עלי, אח במיון רמב"ם. את אירועי השבוע תחתום פעילות מפנקת לאחיות בית החולים במשמרות השונות ותערוכת צילומים מהווי הסיעוד ברמב"ם, אשר יוצגו באולם ספנסר בבית החולים,  לצד מכתבי תודה מרגשים שנכתבו על ידי מטופלים ובני משפחותיהם.

הסיעוד ברמבם- צילום שאולי שוורץ

עדי ישראלי:
Related Post