X

קיבוצניק מהצפון שנתפס מגדל ומחזיק ברשותו למעלה מקילו קנאביס הודה במעשיו, אך לא הורשע

עו''ד ראובן מלאך

צעיר בשנות ה-20 לחייו נתפס כשהוא מגדל בקיבוצו שבצפון 9 שתילי קנאביס בגובה של כמטר, במשקל כולל של למעלה מקילו. בנוסף, הואשם הצעיר באחזקת קנאביס במשקל 30.45 גרם בביתו  – כמות העולה פי שלושה על הכמות הנחשבת לשימוש עצמי.

נגד הצעיר הוגש כתב אישום חמור על גידול, ייצור והכנת סמים מסוכנים, וכן החזקה ושימוש בסמים שלא לצריכה עצמית. הצעיר הודה במעשיו באמצעות פרקליטו, עוה"ד ראובן מלאך מנהריה. חרף כך, הסתיים משפטו ללא הרשעה וללא קנס.

השופטת שדנה בתיק, החליטה להתחשב בתסקיר שירות המבחן, בעברו הנקי של הנאשם, גילו הצעיר ותחילת דרכו התעסוקתית, ובעיקר מהעובדה כי השתמש בסם כמזור לכאביו, עקב מחלת הקרוהן ממנה הוא סובל.

עו"ד מלאך חשף במהלך המשפט ראיות לכך שהנאשם פעל להשגת רישיון לקנאביס רפואי עקב מחלתו, הליך שלוקח זמן, ושבסופו של דבר אף הסתיים בהצלחה – כחודשיים לאחר שנתפס בגידול הסם.

לפיכך, ציינה השופטת, שלמרות שהצעיר הודה במעשיו, היא נוקטת בצעד חריג ויוצא דופן, ופוסקת על אי הרשעה, מטעמי שיקום וצדק. במסגרת פסק דינה פסקה השופטת לצעיר עבודות שירות לתועלת הציבור, בהיקף של 200 שעות. פסק הדין ניתן בימים אלה בבית משפט השלום בקריות.

במהלך חודש יולי בשנה שעברה נעצר הצעיר בקיבוצו, בחשד שגידל 9 שתילים בגובה של כמטר, של סם מסוג קנאביס במשקל כולל של 1.35 ק"ג נטו, בשטח הקיבוץ. כמו כן, הואשם הצעיר כמי שמחזיק בביתו סם קנאביס במשקל 30.45 גרם נטו, שלא לצריכתו העצמית, וללא אישור מהמינהל.

נגד הצעיר הוגש כתב אישום בעבירת גידול, ייצור והכנת סמים מסוכנים, וכן החזקה/שימוש בסמים שלא לצריכה עצמית. בדיון שהתקיים בפרשה בבית משפט השלום בקריות, ב-25 בדצמבר 2017, הודה הנאשם באמצעות עו"ד ראובן מלאך בביצוע עבירה של גידול סם מסוכן והחזקת סם מסוכן מסוג קנאביס, שלא לצריכה עצמית.

בדיון בתיק בית המשפט השלום בקריות צוין, כי עברו הפלילי של הנאשם נקי. עוד צוין, כי כפי שעולה מתסקיר שירות המבחן שהוגש לבית המשפט, הנאשם קיבל אחריות מלאה על מעשיו, ותיאר את המניעים לביצועם – לדבריו, הוא חולה במחלת מעיים קשה, קרוהן, והקנאביס סייע לו בהתמודדות עם כאביו הקשים עקב מחלתו. עוד העיד הנאשם, כי גידל את הסם כדי שיהיה זמין לו כמזור למחלתו הקשה, ומבלי שיצטרך להיחשף לגורמים שליליים.

בתסקיר שירות המבחן צוין כי הנאשם מטופל גם נפשית בשל בעיה רפואית ממנה סובל, ובעקבות חוויות טראומטיות מעברו. כמו כן פורט בתסקיר כי הנאשם פעל לקבלת רישיון להחזקה ולשימוש בסם קנאביס רפואי, ובסופו של דבר אף קיבל אותו עקב תחלואיו במהלך חודש ספטמבר 2017.. "שירות המבחן התרשם, כי ההליך המשפטי מהווה עבור הנאשם גורם מרתיע ומציב גבולות, וכי האירוע נשוא כתב האישום הינו חריג להתנהגותו של הנאשם, שלא פועל על פי דפוסים עבריינים", נטען בבית המשפט.

עוד צוין, כי הנאשם רק סיים את לימודיו, וטרם ביסס את מצבו התעסוקתי. בנסיבות אלה המליץ שירות המבחן שלא להרשיע את הנאשם בעבירות המיוחסות לו, כדי שלא לפגוע בעתידו התעסוקתי, ובשים לב להיותו צעיר המנהל אורח חיים נורמטיבי, ללא הרשעות קודמות.

השופטת שדנה בתיק קבעה, כי ידועה לבית המשפט היטב הפסיקה הקיימת, לפיה אדם שהודה בביצוע עבירה יורשע בדינו, ורק במקרים חריגים ניתן להימנע מכך. מקרים אלה, פירטה, כוללים מצב בו ההרשעה פוגעת פגיעה חמורה בשיקום הנאשם – וסוג העבירה מאפשר לוותר בנסיבות המקרה המסוים על ההרשעה – מבלי לפגוע מהותית בשיקולי הענישה האחרים. רק אז יוכל בית המשפט להימנע מהרשעה.

"בעניינינו ובהיות הענישה אינדיבידואלית, מתקיימות נסיבות מיוחדות – לרבות בריאותיות ושיקומיות – המצדיקות כי אמנע מהרשעת הנאשם, וכן כי אחרוג ממתחם הענישה לעבירות, וזאת מטעמי שיקום וצדק", קבעה השופטת. לפיכך, החליטה השופטת שלא להרשיעו, ופסקה לו עבודות של"צ (שירות לתועלת הציבור) בלבד, בהיקף של 200 שעות.

 

 

דן ליאורי:
Related Post