X

משרד הבריאות: מחלקת אא"ג של רמב"ם מובילה בנפח הפעילות בארץ

עד לפני 5 שנים, הייתה הפעילות של מחלקת אא"ג וניתוחי ראש צוואר של רמב"ם זהה לממוצע הארצי. מאז המחלקה בהמראה חדה מעלה. לפי דו"ח משרד הבריאות טופלו או נותחו במחלקה למעלה מ 4500 איש בשנת 2016. מספר הדומה , לשם השוואה למספר של כל מחוז ירושלים או תל אביב כולו אז מה הסוד? לדברי פרופ זיו גיל, מנהל המחלקה, הכל מתחיל ונגמר בשאיפה להביא את האיכות, השרות והיעילות לרמה המירבית ולשים את המטופל במרכז.

מחלקת אא"ג – ניתוחי ראש צוואר ברמב"ם עוסקת באבחון וטיפול בשלל מחלות הראש והצוואר בדגש על מחלות ממאירות ושפירות של גידולי ראש צוואר. במחלקה ניתנים שירותים ייחודים במערכת הבריאות בישראל ששמים את המטופל במרכז, ביניהם: שרותי מרפאה וקביעת טיפול על ידי צוות רב תחומי במסגרת המרכז היחידי בארץ למחלות הראש והצוואר. כמו כן ניתנים שירות בחירת מנתח ללא תשלום ושירות אחות מנהלת מקרה אישית, לכל מטופל, לבטיחות ונוחיות החולה ומשפחתו מספרי הטלפון האישיים של המנהלים במחלקה גלויים לחולים ולבני משפחותיהם על מנת לאפשר קשר ישיר ובלתי אמצעי עם הצוות. המחלקה מטפלת בחולים מכל הארץ גם באמצעות מרפאות רמב"ם קליניק שנפתחו לפני שלוש שנים בתל אביב, הכל במסגרת הרפואה הציבורית.

עדות להצלחת התכנית המציבה את המטופל במרכז ניתן ללמוד על פי תוצאות מדדי איכות כמו: אחוז אשפוזים חוזרים נמוך, זמן אשפוז ממוצע קצר, זמן המתנה לניתוחים קצר, זמן המתנה לתור לרופא מומחה של ימים ספורים, פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך, יעילות ונצילות. הנתון הזה מרשים עוד יותר, כאשר לוקחים בחשבון את תקן מיטות האשפוז במחלקה: בעוד שלמחלקה 4% מתקני המיטות בתחומה בארץ, מתבצעות בה 22% מהפעילות הניתוחית האלקטיבית במדינה.

על פי המדדים שנכללו בדו"ח של משרד הבריאות שסיכם את שנת 2016, ((https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/mosadot2016_p2.pdf מחלקת אא"ג ניתוחי ראש צוואר ברמב"ם מוקמה במקום הראשון בכל מדדי הפעילות הארציים. למשל במספר האשפוזים, הראו הנתונים כי מעל 4,500 מטופלים אושפזו במחלקה באותה השנה, 93% מהם לצורך ניתוחים אלקטיביים. כמו כן, מעל 25,000 מטופלים נבדקו במהלך השנה במרפאות. מספר הניתוחים האלקטיבים במחלקה עמד על 4237, מעל 2700 יותר ניתוחים מהמחלקה הבאה ברשימה ופי 4.6 מהממוצע הארצי. רמת שביעות הרצון של המטופלים במחלקה עמדה על 95%, כאשר גם במקרה הזה מדובר בנתונים מצויינים לכל הדעות.

"במשך חמש שנים הינו המחלקה היחידה בארץ שמציעה בחירת מנתח ללא תשלום, וזאת למרות שבחירת מנתח בסל הבריאות ניתנת כבר מספר שנים בעשרות מדינות בעולם ", מסביר פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג-ניתוחי ראש צוואר בביה"ח.  "ההצלחה של המחלקה הוכיחה לקובעי המדיניות שזו הדרך האמיתית לקידום מערכת בריאות שוויונית ואני תקווה שעוד מחלקות בארץ יצטרפו אלינו לשינוי".
צילום: פיוטר פליטר

 

 

 

 

זהבה הופמן:
Related Post