X

משלחת מאוניברסיטת הבאוהאוס בגרמניה בוחנת את השפעת האדריכלות הבינלאומית בחיפה

משלחת מחקר באוהואס גרמניה

קבוצת מחקר המונה 20 סטודנטים לתואר שני באדריכלות, בראשותם של פרופסור איניס ויצמן וד"ר אדריכל מארק אשרייך מאוניברסיטת הבאוהאוס בוויימר שבגרמניה, ביקרה בחיפה במסגרת פרויקט אדריכלי ייחודי המתחקה אחר השפעת האדריכלות הבינלאומית המוכרת בשם "באוהאוס" בחיפה.

המשלחת שהתה בחיפה 10 ימים במהלכם סיירו בשכונות העיר הוותיקות בעיר התחתית, בהדר ועל רכס הכרמל, בהן קיימים מבנים ציבוריים ופרטיים רבים שנבנו בתחילת שנות ה – 30 של המאה הקודמת בסגנון הבינלאומי – הבאוהאוס.

לחברי המשלחת התלוו בסיוריה בעיר מנהל המחלקה לשימור אדריכל וליד כרכבי, ראש תחום שימור בעיריית חיפה עדי רויטנברג ואדריכל העיר לשעבר ד"ר רפאל קרפל, האחראי על קשרי הערים התאומות של חיפה עם גרמניה. כמו כן נלווה למשלחת ראש מגמת הצילום באוניברסיטה וויימר, ג'יינס האופסבורג שתיעד הן את המבנים והן את תהליך המחקר של הקבוצה.

חברי המשלחת ביקשו לחקור וללמוד על אדריכלות "הבאוהאוס" בחיפה תוך חיפוש הקשרים ודיאלוג למבנים קיימים דומים באירפורט העיר התאומה של חיפה בגרמניה. החוקרים תיעדו את המבנים, ערכו ראיונות עם דיירי הבתים המתגוררים בהם היום על מנת את חווית המגורים של הדיירים המקומיים החיים במבנים אלה כיום על רקע תפיסת השיתוף החברתית שבאה לידי ביטוי באדריכלות הבינלאומית בחצרות ועל גגות המבנים.  כמו כן ערכה הקבוצה מחקר היסטורי של תכניות הבנייה הנמצאות בארכיון מנהל ההנדסה.

מחקר דומה נערך באירפורט העיר התאומה לחיפה בגרמניה, בה מצויים מבנים רבים בסגנון "הבאוהאוס" תוך השוואה לאלה הקיימים בחיפה. בסיומו של המחקר יוצגו תוצריו בתערוכה שתוצג תחילה בחודש ספטמבר במרכז למורשת היהודית באירפורט ולאחר מכן תוצג במהלך שנת 2019 בחיפה.

משלחת מחקר באוהואס מגרמניה בסיור בחיפה

סגנון הבאוהאוס מאופיין בבתים מרובעים אשר לעיתים משולבים בהם חלקים עגולים או זוויתיים  ובמהלך השנים עברו שינוים ונוספו מרפסות גדולות ומאווררות כדי לשבת וליהנות מהבריזה, פרגולות על הגגות, גגונים ואדני חלונות. בתחילת שנות השלושים הגיעו גם לחיפה גדולי האדריכלים שלמדו באירופה ושאבו את רוח המודרניזם אותו פיתחו ובנו בהתאם לאקלים ולחומר המקומי בארץ.

בתחילת שנות ה – 30 הגיעו לחיפה גדולי האדריכלים שלמדו באירופה ושאבו את רוח המודרניזם אותו פיתחו ובנו בהתאם לאקלים ולחומר המקומי בארץ. כאן בחיפה מצאו האדריכלים כר פורה למיצוי רעיונותיהם האדריכליים והתוצאה נגלית במספר רב של מבנים מרהיבים ברחבי העיר. תופעה ייחודית לחיפה הינה תופעת "הבאוהאוס הערבי" שהינו פרי שיתוף פעולה אדריכלי- יזמי בין אדריכלים יהודים שהגיעו מאירופה לאליטה הערבית המקומית החל משנות השלושים של המאה הקודמת. מדובר באינוונטר עשיר של מבנים מודרניסטיים בחזיתות גמר אבן ובאיכות אדריכלית גבוהה מאוד.

אוניברסיטת הבאוהאוס הוקמה בוויימר שבגרמניה בשנת 1919 ונסגרה בשנות ה – 30 על ידי המשטר הנאצי. האוניברסיטה נפתחה מחדש ב- 1954 ועם פתיחתה נפתח שוב גם החוג לארכיטקטורה ולהנדסה אזרחית הפועלים עד היום במטרה להחיות את המורשת האדריכלית.

החוקרים התקבלו בעירייה ע"י יו"ר ועדת השימור העירונית מ"מ ראש העיר חדווה אלמוג אשר עמדה על חשיבות המחקר והוסיפה כי בשנת 2019 יציינו בגרמניה ובמקומות נוספים בעולם בתערוכות, אירועי חוצות, פסטיבלים, סיורי אדריכליים, ימי עיון ובתים פתוחים. חיפה אמרה אלמוג תהיה שותפה לציון התאריך ההיסטורי באירועים משותפים שיתקיימו בחיפה ובאירפורט גרמניה.

  • בצילומים  חברי המשלחת במבני באוהאוס חיפה
זהבה הופמן:
Related Post