X

מכון השד ברמב"ם: עליה של עשרות אחוזים בביקורי המרפאה ובניתוחים

עלייה של 100% במספר הביקורים במרפאת השד של רמב"ם ושל 60% במספר הניתוחים לטיפול בסרטן השד בביה"ח בתוך שנה, כך עולה מנתונים שמפרסם מכון השד של בית החולים הגדול בצפון לציון חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד החל באוקטובר.

לדבריו של ד"ר אביעד הופמן, מנהל מכון השד בביה"ח, עיקר העלייה נובעת ממודעות הולכת וגדלה לנושא הגילוי המוקדם, כמו גם רפורמה טיפולית שמונהגת במכון בחודשים האחרונים מאז החל לשמש כמנהלו החדש: "ישנם מספר חידושים עיקריים שהנהגתי מאז שנכנסתי לתפקיד, ביניהם דגש על זמינות השירות ומתן מענה מהיר, חידושים טיפוליים ואבחנתיים שלא היו זמינים קודם לכן ברמב"ם, ליווי צמוד של המערך שלנו בכל אספקט ופחות פעולות ניתוחיות פולשניות, עם תוצאות זהות מבחינה אונקולוגית. הרעיון הוא שהמטופלת היא מרכז תשומת הלב והעשייה שלנו והדבר בא לידי ביטוי בתפיסת העבודה, כמו גם בהיענות המטופלות להגיע אלינו".

את עיקר תפיסתו הטיפולית צבר ד"ר הופמן במהלך חייו המקצועיים, כשברזומה שלו ניתן למצוא מרכזים רפואיים מובילים בארץ ובעולם. הוא סיים את לימודי רפואה בבית ספר לרפואה של הטכניון, סטאז' והתמחות בכירורגיה כללית במרכז הרפואי שיבא תל השומר, שנת התמחות בבית החולים "הר סיני" בניו יורק, שנת מחקר באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק ושלוש שנות התמחות-על בכירורגיה אונקולוגית

ב– Anderson Cancer Center שביוסטון, טקסס, מרכז הסרטן הגדול בעולם, שם התמחה בטיפול בסרטן השד. את כל הידע והניסיון הרב שהוא מביא איתו לרמב"ם, הוא מתרגם לטיפול המיטבי בכל מטופלת ומטופלת שהוא פוגש.

" 'לשים את המטופלת בפוקוס' זה המוטו שלנו במכון, אבל מעבר למילים היפות יש כאן פעולה. תפיסת הטיפול שלנו מתמקדת בצרכים הייחודיים של המטופלות הללו, פיזית ורגשית, והרצון להעניק להן את הרפואה הטובה ביותר במקביל להתמודדות לא פשוטה. זה תהליך שאנו נמצאים כיום בשיאו".

זמינים יותר. מחדשים כל הזמן. מנתחים פחות.

אחד החידושים העיקריים שהנהיג ד"ר הופמן הוא מסלול השירות המהיר למטופלות המרפאה, כאשר המטרה היא שכל אישה המאובחנת עם סרטן השד תפגוש כירורג בתוך 24 שעות: "הרעיון הוא להקל על הלחץ והמצוקה הרגשיים בו המטופלות נמצאות. לעתים נדרשות בדיקות נוספות, כגון: MRI או PET CT ואנו משקיעים מאמץ בהקדמתן וכן בהקדמת מועד הניתוח, מתוך הבנת הצורך הנפשי במענה מהיר", הוא מסביר.

חידושים נוספים אשר החלו לפעול במסגרת המכון מתמקדים בשירותי אבחון וטיפול אשר לא היו קיימים עד כה ברמב"ם. לפני מספר חודשים נפתחה בביה"ח מרפאת נשאיות ל- BRCA   (מוטציות גנטיות תורשתיות המעלות את השכיחות לסרטן השד), מרפאת הנשאיות הראשונה והיחידה צפונה מגוש דן. במסגרת פעילות המרפאה, נבדקת הנשאית על ידי כירורג שד, גינקולוג, גנטיקאי ומבצעת את כל בדיקות הדם ובדיקות ההדמייה הנדרשות במסגרת One stop shop ובאותו היום.

הליך נוסף שהחל להתבצע ברמב"ם הוא ביופסיה תחת MRI לשדיים, הליך אשר בוצע עד כה רק בבתי החולים הגדולים במרכז הארץ. אך גולת הכותרת בתחום החידושים, היא המאמץ המושקע במכון השד בצמצום היקף הפעולות הכירורגיות: "אנו משתדלים לבצע פחות פעולות ניתוחיות פולשניות במטופלות, אך נשארים עם תוצאות זהות מבחינה אונקולוגית", מסביר ד"ר הופמן, "אם בעבר אישה שהיה לה גוש גדול בשד וגרורה בבית השחי, נאלצה לעבור כריתה מלאה של השד והוצאת כל בלוטות הלימפה, היום ניתן טיפול כימותרפי טרום ניתוחי שממיס את הגידול במטרה לשמר את צורת השד ולהימנע מהוצאת בלוטות הלימפה".

לצד המענה המהיר, מקפידים במרפאה לקבל את ההחלטות הטיפוליות במסגרת עבודה מולטידיציפלינרית, הכוללת ראייה של מומחים שונים הנוגעים לתחום – כירורג, אונקולוג ורדיולוג. ביצוע כל מגוון הכריתות והשחזורים מתבצע בעבודה משותפת עם פלסטיקאי, אשר פוגש את המטופלת ומייעץ לה בהחלטותיה. את התהליך כולו מלווה רותי איפרגן, אחות מתאמת שד, וצוות שלם הכולל אחיות, עו"סיות, מזכירות ועוד רבים וטובים, אשר מלווים את המטופלת ומשפחתה מרגע האבחון, עד לניתוח ולאחריו.

בתמונה: צוות מכון השד ברמב"ם. צילום: פיוטר פליטר.

זהבה הופמן:
Related Post