X

מה השתנה ביום קרב בצפון במהלך השבת מתקיפות קודמות בסוריה?

ביבי ופוטין

מה השתנה ביום קרב בצפון במהלך השבת מתקיפות קודמות בסוריה?

ראשית, לראשונה מזה כ-30 שנה הופל מטוס ישראלי שהשתתף בתקיפה. מה היו הסיבות לנפילתו- ככל הנראה פגיעה  של טיל הגנה אווירית סורי מתוצרת רוסיה.. אבל יש לזכור שבכל תקיפה אווירית יש סיכון של פגיעה מאש נ"מ. רק השבוע הופל מטוס רוסי מתקדם על ידי המורדים בסוריה.

שנית, לראשונה מזה תקופה ארוכה, ישראל לא הסתירה את פעולתה האווירית במרחב הסורי. לא עוד עמימות והסתמכות על גורמים זרים, אלא הודעה גלויה על פעילות ישראלית נגד יעדים איראניים וסוריים.

 שלישית, התגובות הפעם היו גם של איראן וגם של סוריה כאשר רוסיה מבקשת מכל הצדדים איפוק ואי תגובה כדי למנוע הסלמה במצב.

האם מה שקרה היום היה צפוי?

ככל הנראה שכן. שעון החול של התגובה האיראנית- סורית בעקבות התקיפות הרבות שיוחסו לישראל בתוך סוריה הלך ואזל. הם  הודיעו פעם אחר פעם כי יגיבו על התקיפות הללו. הפלת המטוס הישראלי הוא מבחינתם "הישג אסטרטגי" שמשרת את התעמולה שלהם.

הטענה של האיראנים והסורים כי הם "הציבו מארב" למטוסי חיל האוויר כי ידעו שתגיע תגובה ישראלית בעקבות הפלת המל"ט האיראנית, היא טענה שיש לבדוק אותה ברצינות. נכון שאש נ"מ סורית נותרה גם בתקיפות קודמות שיוחסו לישראל, אבל יתכן שהפעם הירי מול המטוסים הישראלים היה אינטנסיבי יותר, כלל סוגי נשק נגד מטוסים חדישים יותר שגרמו לתוצאה הקשה של הפלת המטוס הישראלי.

בישראל חששו מהסיטואציה הזאת. לקחו בחשבון שבתקיפות החוזרות ונשנות יתכן שיפגע מטוס. זה היה במערך השיקולים, אבל לא מנע את המשך התקיפות.

האם מה שקרה בשבת ימנע מישראל מלהמשיך ולפגוע במה שהיא רואה "התבססות איראנית מול הגולן הישראלי"?  ספק גדול. ישראל הציבה קווים אדומים והיא תמשיך לשמור אליהם  גם בעתיד.

ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לעצום עין מהנעשה בסוריה ולהיכנע לאיומים איראניים. את זה הבהיר הראש הממשלה נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחותיו הרבות עימו בחודשים האחרונים וגם בשיחה שניהל עמו היום לאחר ה"קרבות". פוטין נוכח היום כי ישראל עומדת מאחורי הצהרותיה. לרוסים אין אינטרס שתתחולל מלחמה בין ישראל לסוריה והם יעשו הכל להרגיע את המצב.

האמריקאים הודיעו הערב שהם מבינים אתז כותה של ישראל להגן על עצמה. האם מעבר להצהרות דונלד טראמפ יכנס לעויד המשבר עם סוריה ואיראן.

ימים יגידו

 

יובל פלג: עיתונאי, עורך ומרצה לתקשורת
Related Post