X

לראשונה בישראל: שימוש בדם מלא לטיפול בפצועים בשטח

לראשונה בישראל  שימוש בדם מלא מסוג O, בעל כייל נוגדנים נמוך, להצלת פצועים מדממים בשטח. חיל הרפואה הוביל בשיתוף עם צוות המעבדה לסיווג דם אוטומטי בשירותי הדם של מד"א בראשות משה צדוק הצליחו להעמיד ולתקף שיטה אוטומטית וממוחשבת לבדיקת כייל הנוגדנים, דבר שמאפשר לזהות את התורמים המתאימים, שמנות הדם  שתרמו ישמשו את יחידת הפינוי בהיטס בצה"ל.

ניסיון צבא ארצות הברית במהלך המלחמה בעיראק ואפגניסטן ומחקרים שבוצעו על ידם בהמשך  הוכיחו כי מתן מנות דם מלא מסוג O לפצועים הסובלים מדימום מסכן חיים וזקוקים לקבלת עירוי דם בשטח מהווה גישה בטיחותית ופשוטה ליישום ע"י צוותי הרפואה המחלצים. וזאת במקום מתן מרכיב תאי הדם האדומים בלבד ותמיסת פלסמה "מיובשת".

הבעייתיות במתן דם מלא היא שבמנות של תורמים מסוג  Oישנה פלסמה המכילה נוגדנים מסוג אנטי  A ו-אנטי B ולכן יש לחפש ולמצוא תורמים שרמת כייל נוגדנים אלה בדמם נמוכה ביותר, כדי שניתן יהיה לערות את המנות לנפגעים ללא סיבוכים.

צוות המעבדה לסיווג דם אוטומטי בשירותי הדם של מד"א הצליח להעמיד ולתקף שיטה אוטומטית וממוחשבת לבדיקת כייל הנוגדנים, מה שנתן אפשרות לזהות את תורמי הדם עם סוג דם O שמנות הדם שתרמו מתאימות לאספקה ליחידת הפינוי בהיטס בצה"ל שעד כה השתמשו במנות של תאי דם אדומים בלבד ובפלסמה "מיובשת". מנות הדם המלא המיוחדות יסומלו כ"דם מלא בעל כייל נוגדנים נמוך (LTOWB)". בכך הצטרפה מדינת ישראל לקבוצה מצומצמת של מדינות בעולם שכבר משתמשות בדם מלא להצלת חיי נפגעים.

כחלק מהטקס השנתי של ציון יחידות צה"ל המצטיינות בתרומות דם לשנת 2017 הוענקה המנה הראשונה, באופן סימלי ע"י פרופ' אילת שנער סמנכ"לית שירותי הדם במד"א ומשה צדוק מנהל המעבדה לסיווג דם אוטומטי בשירותי הדם של מד"א,  ליחידת הפינוי בהיטס של חיל האוויר. הטקס התקיים במעמד מנכ"ל מד"א אלי בין,  קצין רפואה ראשי תא"ל ד"ר טריף בדר, סגן קצין רפואה ראשי וראש מחלקת רפואה מבצעית אל"ם ד"ר חגי פרנקל, ראש ענף רפואה מבצעית סא"ל ד"ר יעקב חן שהוביל את הפרויקט בחיל הרפואה ובכירים נוספים מחיל הרפואה. הכנסת מנת "דם מלא" מסוג זה ליחידת פינוי בהיטס עתידה לסייע לחיל הרפואה לתת מענה רפואי מיטבי ולהציל את חייהם של פצועים רבים בעת תרחישי פינוי בשעת חירום.

קצין רפואה ראשי בצה"ל, תא״ל ד״ר טריף בדר: ״חיל הרפואה ומד״א משתפים פעולה לאורך השנים בשגרה וחירום. כחלק משיתוף פעולה זה מתקיימת עבודה רבה בתחום הטיפול הרפואי בשטח. עבודה זו הבשילה לכדי רגע מכונן זה של מתן מנות דם מלא לפצועים בשטח. חיל הרפואה פועל בכל עת לקידום נושא הטיפול הרפואי לפצועים בכלל ובמהלך פינוי קרקעי ומוסק של פצועים בפרט. הוספת היכולת למתן  ״דם מלא״ לפצועים במהלך הטיפול והפינוי הינה אבן דרך נוספת בהצלחת חיי אדם.״

ראש ענף רפואה מבצעית בצה"ל, סא"ל ד"ר יעקב חן: "״מנת הדם המלא״ נמסרה לראשונה ליחידה צה״לית אשר תנגיש אותה קרוב לנקודת הפציעה בשדה הקרב. מדובר בפריצת דרך בתחום הרפואה בצה״ל , מאחר ומנה זו מעניקה את כל מרכיבי הדם הנחוצים להצלת חייהם של הפצועים בשטח. מדינת ישראל היא השנייה בעולם שתחל להשתמש ב"מנת הדם המלא"  ולצה"ל הזכות להיות הגוף שמוביל את התהליך ולקיים שיתוף פעולה בין לאומי עם מומחים מארה״ב ונורבגיה יחד עם שרותי הדם של מד"א."

 סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "הקשר בין שירותי הדם של מד"א וצה"ל הוא מיוחד במינו. העובדה שכרבע ממנות הדם במדינה נתרמות בצבא איננה מובנת מאליה-במיוחד לאור המטלות הרבות  והכבדות עימן צה"ל צריך להתמודד. אני גאה שאנחנו, בשירותי הדם של מד"א, קשובים לדרישות הצבא, ומסוגלים ועושים כל מאמץ לאפשר לצוותי חיל הרפואה לעמוד בשורה הראשונה ולתת את הטיפול המתקדם, המודרני והעדכני לנפגעים".

 מנכ"ל מד"א, אלי בין: " המעבדה לסיווג דם אוטומטי בשירותי הדם של מד"א, עומדת בקדמת הטכנולוגיה ומיישרת קו עם המדינות המובילות בתחום הרפואה. זיהוי כייל הנוגדנים בדם המאפשר עירוי של מנת דם מלא לפצוע שמדמם בשטח ותגביר את הסיכוי להציל את חייו. מד"א ויחידת הפינוי בהיטס של צה"ל משלבים כוחות ויחד מתאפשרת הצלת חיים יעילה ואפקטיבית יותר".

צילום: דוברות מד"א

זהבה הופמן:
Related Post