X

כל מה שאתם חייבים לדעת על מענק פרישה והמס שתשלמו עליו

אם הגעתם לכאן סימן שאתם לפני גיל הפרישה, או מתכוננים לפרישה שלכם ואתם רוצים לדעת יותר על המענק שמגיע לכם, ועל המס שתשלמו עליו. ידיעת מצבכם הפיננסי ופרטי החוק הישראלי ומס הכנסה תביא אתכם לחיסכון של עד עשרות אלפי שקלים ולרמת חיים גבוהה יותר בעת הפרישה. המשיכו לקרוא ולמדו עוד על מענק הפרישה, ועל המס שתשלמו בגין המענק וגם למה חשוב לבצע תכנון פרישה.

מהו מענק פרישה?

מענק הפרישה הינו תשלום חד פעמי המשולם לעובד עקב פרישה מוחלטת וסופית מהמעסיק. המענק מוכר בעיקר כסכום פיצוי אשר ניתן לעובד עקב פרישתו מהעבודה, והוא מחושב באמצעות הכפלת שכר העבודה האחרון (כפוף לתקרה) של הפורש, בוותק שצבר במקום העבודה. אולם בפועל מענק הפרישה עשוי להכיל סוגי מענקים נוספים.

אילו סוגי מענקים נוספים כולל מענק פרישה?

מענק הפרישה יכלול גם מענקים נוספים כגון:

  • פיצויי פרישה על פי הסכם
  • פיצוי עקב הפרת חוזה עבודה
  • פיצוי הניתן כ"דמי שתיקה"
  • פיצוי ימי מחלה (במוסדות ציבוריים)
  • מענק הסתגלות ועוד

מי זכאי לקבל מענק פרישה?

החוק מגדיר באופן מדויק מי זכאי לקבל מענק פרישה. על פי החוק, עובד אשר פוטר מעבודתו, ויחסי עובד מעביד הסתיימה – זכאי למענק פרישה. סעיף 2 לחוק פיצויי פיטורין קובע כי הפסקת יחסי עובד מעביד שאינה עולה על 6 חודשים לא תיחשב כפרישה לעניין מענק פיצויים.

כמה מס תשלמו על מענק הפרישה?

מענק הפרישה מוגדר כהכנסה לצורכי מס, אולם בחוק מעוגנים הטבות מס המשויכים רק לסעיפי הפיצוי, המוגדרים כמענק פרישה. ומכאן החשיבות הגדולה להכרת הרכיבים כפי שפורט לעיל. חשוב לדעת כי מענקי פרישה זוכים להטבות מס מתוקף פקודת מס הכנסה, אך עם תקרת פטור.

מהי תקרת פטור למענק הפרישה?

תקרת המס לשנת 2020 הינה על סך 12,420 ש"ח. פקודת מס הכנסה קובעת כי תקרת הפטור למענק הפרישה עבור כל שנת עבודה הינה שכר אחרון, או תקרת מס הכנסה – הנמוך מביניהם. בנוסף להטבה הזו, ניתן לבצע פריסת מס קדימה או אחורה לטובת הקטנת חובת המס המשולמת בגין המענק.

בשנת 2012 חל תיקון 190, ובו הורחבה השפעת מימוש הפטורים בעת משיכת כספי הפיצויים. מה זה אומר? כל משיכת כספי הפיצויים במהלך 32 השנים לפני גיל הפרישה עשויה להקטין את הזכאות לפטורים בעת משיכת קצבאות הזקנה.

חשוב לשים לב לפרטים הקטנים

בכל הקשור בפרישה שלכם, עליכם לדעת כל כך הרבה פרטים בנוגע למצבכם הפיננסי בשקלול של החוק הישראלי והתיקונים שבוצעו במהלך השנים. כל פרט קטן יכול להשפיע על תקופת הפרישה שלכם ועל רמת החיים שלכם בתקופה הזאת, ומכאן החשיבות של תכנון פרישה חכם בייעוץ וליווי של מומחים בתחום.

לסיום

כל אירוע כגון משיכת כספי פיצויים הוא למעשה אירוע מס שניתן לתכנן מתוך הסתכלות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. לפני משיכת כספי פיצויים, ובייחוד כשמדובר על סכומי כסף גבוהים אשר נצברו בתוכניות פנסיוניות או במענקי השלמה על ידי המעסיק, חשוב להיוועץ במומחים ולבצע תכנון פרישה מושכל. תכנון כזה ברוב המקרים יביא לכם חסכון של עד עשרות אלפי שקלים בתשלומי המס בעת הפרישה.

דן ליאורי:
Related Post