X

כדורעף הנשים בישראל: בעיני שלוש שחקניות צעירות ומבטיחות

שלוש כדורעפניות צעירות ממכבי XT  חיפה, אחת חיילת, השנייה התגייסה בימים אלה והשלישית מתגייסת בעוד כמה חודשים. שלושתן שחקניות נבחרת ישראל. מספרות על הדרך שבה התאהבו בענף הכדורעף כילדות בביה"ס היסודי, דרך מחנות האימונים של הנבחרות השונות ועד החלומות לעתיד, בדרך למצוינות ומקצוענות.

מאיה דודוצ'קין, בת 19, גובה 182 ס"מ משחקת כחוסמת אמצע. החלה לשחק כדורעף בכיתה ד', בקבוצת מטה אשר, בהדרכת המאמן נעם כץ. בכיתה ז' הצטרפה  לקבוצת מכבי חיפה. "לקחתי צעד אחד קדימה". בכיתה ט' עברה לפנימייה למצוינות של ספורטאים במכון ווינגיט. סיימה כיתה י"ב בבי"ס בקיבוץ שפיים במגמת ניהול עיסקי. מאיה משחקת בנבחרת ישראל מגיל 14 אז הצטרפה לנבחרת הנערות (גיל 14-16 ) ואחר כך לנבחרת הנוער (16-19), וכיום בנבחרת הנשים של ישראל

מאיה באה ממשפחה של כדורעפנים. אמה אלה גמפל שיחקה באזרביג'אן ולאחר שעלתה לארץ שיחקה בנבחרת ישראל ובקבוצות הכדורעף של קרית אתא ומטה אשר. האם, מורה לספורט בתיכון אופק בקיבוץ עברון. דודה שלה סנה שטין שגובהה 187 ס"מ  היתה גם היא שחקנית נבחרת ישראל ושיחקה עם אמה באותן קבוצות. בתה, תמר שטין  25, שחקנית נבחרת ישראל ועד לפני שנה שיחקה במכבי חיפה. מאיה מתאמנת בממוצע 3 שעות ביום, אימון בוקר של חדר כושר ועוד אימון ערב.

כדורעף- מימין מאיה באמצע ניצן משמאל שחר עם דגל מכבי צילום: חיים בורק

את הצלחתה בענף הכדורעף נשים, מייחסת מאיה לעובדה שהיא גבוהה יחסית וזה יתרון ליד הרשת. בנוסף  הכישרון הטבעי שלה ובעיקר "המון התמדה ועבודה קשה". מאיה התגייסה לצה"ל ביולי 2019 כמורה חיילת בבי"ס אורט ע"ש דרסקי בעכו, כעוזרת למורה לספורט ונמצאת בשיעורי ספורט של התלמידים בבית הספר כיתות י' –י"ב בתיכון.

*.    למה חשוב לך להיות שחקנית כדורעף?

"אני אוהבת את זה. בשנים האחרונות קבלתי המון הזדמנויות להיות חלק מנבחרת ישראל לשחק בחו"ל מול שחקניות ברמה גבוהה וללמוד מהן. אני אוהבת לעשות ספורט ומשקיעה בזה המון .התחלתי  בנוער ועכשיו כשחקנית בית חזרתי לבוגרות כשחקנית מקצוענית בליגת העל"

* האם תמליצי לילדה או נערה להתאמן ולשחק כדורעף?

"כן, בטח ! קודם כל זה נותן כלים לחיים כמו סדר בלי הורים. אני קיבלתי הרבה בטחון עצמי, זה כיף עד  שמגיעים לקטע המקצועי. אז  זה כואב ולא נעים, יש  פציעות. אני עברתי דרך שהייתי צריכה לעבור, פציעה קשה קרעתי את הצולבת ועברתי שיקום והחלמה של 9 חודשים בלי ספורט וזה קשה. בסופו של דבר זו חוויה מורכבת וקשה אבל כיף למדתי המון".

*    יש לך אמונות טפלות שאת מאמינה בהן לפני משחק?

"לפני משחק, אני משתדלת לעשות בוקר רגוע בלי לחץ להכין את עצמי למשחק לשחקניות היריבות בקבוצה השנייה. פשוט באה ועושה את זה! "

*    מה את מאחלת לעצמך לעונה החדשה בקבוצתך מכבי  XT  חיפה?

"שניקח אליפות, מקום ראשון בליגה. אני אישית רוצה להתקדם ספורטיבית לעשות יותר למען הקבוצה, להיות עם הבנות ולהוביל את הקבוצה שלי ובכך לתרום את חלקי בצורה הטובה ביותר"

  • איזה מסר יש לך לאוהדי הקבוצה והכדורעף בכלל בארץ?

"לאחר תקופה של בידוד וסגר, אתם האוהדים חסרים לנו. נשמח לראותכם ברמת אלון מעודדים את הקבוצה "יאללה מכבי חיפה" ולא רק את קבוצת הכדורגל.

אני רוצה שישראל תהיה כמו איטליה. אולם מלא באוהדים ילדים ומבוגרים המבקשים חתימות מהשחקניות. אוהדים, קונים כרטיסים ועושים מנוי לקבוצה. כך אני רואה את העתיד של הכדורעף בישראל. תיקחו דוגמה מהאולם במטה אשר, אולם ממלא מפוצץ עם קהל ביתי, אנשים באים למשחקים ומעודדים.

 יש להדגיש נקודת אור. השר חילי טרופר, שר התרבות והספורט, בא לבקר את נבחרת הנשים בקיץ וזה היה הביקור הראשון שלו בווינגיט, זה נותן סוג של מחשבה טובה עליו, מישהו שאכפת לו מהענף הזה של כדורעף נשים".

  • איזה ספורטאי/ת מהווה עבורך דמות לחיקוי?

 "בשבילי דמות לחיקוי כספורטאי וכאדם מחוץ למגרש הוא שחקן הטניס  נובאק ג'וקוביץ  Novak Đoković). שחקנית כדורעף זו קארול אנה דה סילבה (Ana Carolina da Silva)  מברזיל חוסמת אמצע שחקנית נבחרת ברזיל"

  • כיצד את עוברת את תקופת הקורונה? הסגר?

"את התקופה עברתי כשאני מתאמנת עם נבחרת ישראל בווינגיט כל התקופה, רק שבוע אחד הייתי בבית/ זהו עוד יתרון של להיות בסגל נבחרת ישראל בכדורעף".

* מה התוכניות שלך לאחר השחרור מצה"ל?

"אני רוצה ללמודMarketing" " זה העתיד זה מקצוע מבוקש, לייצג עסקים ולהציג לעסקים פתרונות ייחודים – דרך השיווק של חברה או מוצר מאוד חשובה".

ניצן איינס, בת 18, גובה 165 ס"מ, משחקת בתפקיד ליברו – שחקנית הגנה. החלה לשחק בגיל 9 כתלמידה בכיתה ד' בביה"ס הבונים ברמות רמז חיפה. המשיכה בלימודיה בתיכון אליאנס חיפה. הצטרפה לאקדמיה למצוינות של ווינגיט מגיל 15 ובכיתה י' החלה ללמודבחוף השרון שם סיימה במגמת ניהול עסקי.

מכבי חיפה נשים כדורעף צילום: ראובן כהן

ניצן משחקת בנבחרת ישראל בתפקיד שחקנית הגנה, "קפיץ שמגיע לכל כדור" מגיל 15 ועברה את כל הסגלים לפי הגילאים."אני גאה להיות חלק מנבחרת ישראל שרוצה לעשות צעד נוסף ולהתקדם באירופה".  היא עומדת להתגייס לצה"ל במרץ 2020 עם הכרה כספורטאית מצטיינת, בהיותה בסגל נבחרת ישראל בכדורעף נשים.

ניצן הגיעה לענף דרך חוג בבית ספר היסודי בהדרכת המאמן וובה טודורב " אהבתי מאוד שיעורי ספורט ואת הכדורעף במיוחד" מספרת ניצן. את הצלחתה היא מייחסת לעובדה שכבר שש וחצי שנים היא מתאמנת באופן מקצועי מגיעה לאימונים ומשקיעה כדי להיות ב"6" בסגל של הבוגרות בליגת העל. לצורך כך, היא מתאמנת 4 שעות ביום בחדר כושר, אתלטיקה וכדורעף. היא גם מתאמנת בלהקפיץ כדורגל כי זה עוזר להציל כדורים אבודים. הנוסחה להצלחה לדבריה היא  "עבודה קשה ,כוח רצון והתמדה".

  • למה חשוב לך להיות שחקנית כדורעף?

"מאוד חשוב לי להיות שחקנית כדורעף מקצוענית. אני אוהבת את מה שאני עושה, השקעתי בתחום המון, ויתרתי על המון דברים בכדי להתקדם, להמשיך להתאמן ולשחק. ויתרתי על מפגשים עם חברים על הליכה לצופים, לחוגים ופעילויות פנאי שונים. אני מתחילת הדרך "ירוקה". אני במכבי חיפה כבר 10 שנים ממש ירוקה.  זו השנה הראשונה שלי בליגת העל" וזה חלום שהתגשם לעלות מקבוצת הנוער לקבוצה הבוגרת.

* האם תמליצי לילדה או נערה להתאמן ולשחק כדורעף?

" כן. זה וספורט קבוצתי וזה מאוד טוב. אני פשוט מאוהבת בספורט הזה. צריך לשחק בכדי להבין. זה משהו מיוחד. העיסוק בכדורעף מעניין, משנה שגרה ועוזר בכל".

  • יש לך אמונות טפלות שאת מאמינה בהן לפני משחק?

"אמונה טפלה? מה שאני לובשת מתחת לחולצה הרשמית זה 'טופ מזל למשחקים' לפני שאני עולה למגרש אני קושרת שרוכים על הקו".

  • מה את מאחלת לעצמך לעונה החדשה בקבוצתך מכבי  XT חיפה?

" לצמוח כספורטאית, להתפתח כשחקנית בקבוצה שלי מכבי חיפה והכי  חשוב לקחת  אליפות".

איזה מסר יש לך לאוהדי הקבוצה והכדורעף בכלל בארץ?
"לאוהדים נשמח לראותכם, שתבואו לעודד, בואו עם הילדים ליהנות ולהיחשף לענף ספורט אולימפי הכדורעף". 

  איזה ספורטאי/ת מהווה עבורך דמות לחיקוי?

"אני מעריצה של Monica De Gennaro  שחקנית כדורעף איטלקיה בתפקיד הליברו, יש לי חולצה שלה".

   כיצד את עוברת את תקופת הקורונה? הסגר?

" את הסגר הראשון עברתי עם אימוני זום באקדמיה של ווינגייט. בסגר השני היו אימוני נבחרת בווינגיט. לא היה לי יותר מידי זמן פנוי, שאין מה לעשות".
* מה התוכניות שלך לאחר השחרור מצה"ל?

" אני רוצה לעבוד קשה ולשחק בחו"ל בעזרת השם, אולי באירופה".

 שחר גרוס, בת 18, גובה 172 ס"מ, משחקת בתפקיד ליברו או קבלנית תלוי במאמן ובדרישות באימון. החלה דרכה בענף בכיתה ד' בביה"ס איינשטיין בחיפה עם המאמנת טל לב, שהיתה שחקנית במכבי חיפה ונבחרת ישראל. שחר בחרה במסגרת שיעורי הספורט להשתתף בחוג כדורעף ונחשפה לענף. כבר בכיתה ה' השתתפה  ב"פרויקט מצוינות" בכדורעף ילדים מכל רחבי חיפה שהתאמנו יחד.


שחר משחקת בליגת העל בכדורעף זו השנה השנייה ומגיל 17 נמנית על הבוגרות של מכבי XT חיפה. היא משקיעה הרבה באימונים.4  שעות ביום ולפעמים יותר. שעה וחצי בחדר כושר ושעתיים אימון באולם. כל זאת לא על חשבון הלימודים. היא סיימה את לימודיה בהצטיינות בביה"ס הראלי בחיפה במגמת כלכלה ומזרח תיכון. בימים אלה היא מתגייסת לצה"ל ותשרת בחיל התקשוב. 

  • למה חשוב לך להיות שחקנית כדורעף?

 " זה חלום שלי מאז שאני קטנה. זה לא עוד חוג. המצוינות של מועדון מכבי חיפה חשובה לי וכן העניין החברתי. אנחנו השחקניות הצעירות והבוגרות נמצאות המון ביחד וחוות המון דברים באימונים ובמשחקים, אם אלה בחוץ או בבית באולם ברמת אלון. בחרתי בכדורעף  כי זה ספורט קבוצתי שמשתפים פעולה וזה משחק מאוד אלגנטי. הנושא של מסוגלות עצמית חשוב לי.

התאהבתי בכדורעף כספורט בבית ספר היסודי ומאז אני ממשיכה. אוהבת מאוד כדורעף חופים. זו פעילות אינטנסיבית יותר מכדורעף אולמות. משחקים בקיץ בחול על חוף הים או במגרש מיוחד. אני אוהבת מאוד גם לשחק טניס וכך שומרת על כושר וקואורדינציה. ביסודי אהבתי כדורגל, שיחקתי עם הבנים והיינו מנצחים".

* האם תמליצי לילדה או נערה להתאמן ולשחק כדורעף?

"כן, ממליצה מסיבה פשוטה זה נותן המון לילדה לא רק בהיבט הספורטיבי אלא בחיים בכלל. זה נותן ערכים חשובים ודרכי התנהגות, כבוד הדדי לחברים. זהו ענף  קבוצתי. מקבלים ערך חשוב להתמיד ולעבוד בעבודת צוות. כדורעף הוא משחק מאוד חכם".

*יש לך אמונות טפלות שאת מאמינה בהן לפני משחק?

 " אני לובשת גרב ירוקה תמיד במשחק ומקשיבה לשיר של להקת דה סקריפט Hall of Fame  היכל התהילה. זה נותן לי מוטיבציה להגיע ליעד גבוה". 

*מה את מאחלת לעצמך לעונה החדשה בקבוצתך מכבי  XT  חיפה?

" אני  מאחלת שנהיה בריאים, שנחזור לשגרה ,לאימונים ולמשחקים שחסרים לנו מאוד. משחקים בינתיים בלי הקהל שלנו. אני רוצה לעשות כמה שיותר בליגת העל, יש לי הזדמנות גדולה להוכיח בעזרת עבודה קשה והתמדה שאני שחקנית צעירה בקבוצה ואני רוכשת ניסיון וידע כל הזמן.

בנוסף השנה עם  קבוצת הנוער הבנות מגיל  17- 19 סיימנו י"ב ואנחנו רוצות לעשות היסטוריה ולהביא אליפות של קבוצת נוער נשים ובכך לסגור מעגל מדהים" .
איזה מסר יש לך לאוהדי הקבוצה והכדורעף בכלל בארץ?

"הקהל חסר לנו השחקניות מאוד מאוד. הקהל הוא שחקן נוסף שמסייע לנו. מחכים  שיבוא וימלא את אולם רמת אלון במשחקי בית ויבואו לעודד במשחקי חוץ לצבוע את האווירה בירוק. אני  קוראת לאוהדי מכבי חיפה אם זו קבוצת הכדורגל או הכדורסל באו לעודד את הנשים בכדורעף ברמת אלון".

  איזה ספורטאי/ת מהווה עבורך דמות לחיקוי?

"דמות לחיקוי בשבילי היא שחקנית כדורעף ששיחקה במכבי  XTחיפה,  Tom Logan  ספורטאית אולימפית בעלת מדליות ותארים רבים כולל אליפות ישראל וגביע עם מכבי XT  חיפה. אני מעריצה של  Lucia Bosetti  שחקנית איטלקיה שמשחקת בנבחרת איטליה."

  •   כיצד את עוברת את תקופת הקורונה? הסגר?

 "הסגר הוא לא מצב  אופטימלי ולעתים קשה. אין קבוצה ואין שחקניות זרות ואי אפשר להתאמן בלי חברות ולא מגיעים לכושר טוב. זה מה שהיה בסגר הראשון.
בסגר השני זה מעט שונה. היתה קבוצה והיו חברות אבל היה קשה. פעם יש ופעם אין אימון, אז המאמנים נתנו לנו תרגילים לבצע בבית".

* מה התוכניות שלך לאחר השחרור מצה"ל?
" אני רוצה לחזור לשחק בליגת העל במכבי XT  חיפה ולשלב עם לימודים. אני מתלבטת בין פסיכולוגיה ולבין פיזיולוגיה ותזונה".


מה חושב, חיים קסל, נשיא  מועדון הכדורעף מכביXT  חיפה על שלושת הכדורעפניות ?

חיים קסל

חיים: " בנושא הגיוס לצה"ל של השחקניות. אני תקווה שלמרות שאנו רואים חשיבות גבוהה לשרת בצה"ל, השחקניות שלנו יצליחו גם לתרום בשירות הצבאי וגם להמשיך ולהתפתח כשחקניות מובילות בכדורעף בישראל ולייצג את המועדון והמדינה באירופה.

 שנים רבות אימנתי את קבוצת הנשים של המועדון.  בשנים האחרונות הקבוצה זכתה בתארים גביע המדינה  2016, 2017 וב- 2018, בדאבל, באליפות המדינה ובגביע המדינה לנשים בכדורעף. לקבוצת הנשים מכבי XT חיפה יש  3 זכיות בגביע המדינה וכן 3 זכיות בצלחת האליפות בשנים 2019 , 2018, 2016 ".

* ומה על הפעילות שלכם לקידום הנושא בחיפה?

חיים קסל  "במסגרת הפעילות הכוללת בחיפה אנו נמצאים בבתי הספר עם חוגים של כדורעף ומעסיקים מאמני כדורעף וכדורשת, עולים חדשם וותיקים. בסך הכל מאות  תלמידי בית ספר, ספורטאיות וספורטאים פעילים במועדון, בונים את דור העתיד, מעודדים ספורט תחרותי וכן ספורט עממי בבתי ספר בעיר חיפה.

אנו גאים במיוחד בכך שאנחנו מצליחים לשלב זכייה בתארים ועם שחקניות שגדלו והתפתחו "בבית" שהוא מכבי חיפה. בשנים האחרונות רק שחקניות שלנו יצאו לשחק כמקצועניות באירופה בליגות מובילות. אני מאחל גם שהשחקניות שמתגייסות בימים אלה, יצליחו להתקדם  לאירופה, לאחר שיעזרו לנו לזכות בתארים נוספים.

עדי ישראלי:
Related Post