X

"יד שרה" תעניק בדיקות שיניים בבתי אבות בפריפריה ללא עלות

סבא נמצא בבית אבות, וחשוב לכם לדעת מה מצב השיניים שלו? סבתא מרותקת למיטה בהוספיס וסובלת מדלקת בחניכיים? מרפאת השיניים הניידת של יד שרה תגיע עד לבית האבות שבו שוהים יקיריכם ויעניקו בדיקות שיניים ללא עלות בצפון הארץ ובדרומה.

זהו עוד מיזם מבית יד שרה הוא צורך חיוני, כמעט ולא אחת גם קיומי: קשישים ומרותקי בית שאינם מסוגלים להגיע בעצמם לרופא, מקבלים טיפולים מסורים ומסובסדים בחדר השינה שלהם או בבית האבות. חדרו של הקשיש הופך בסיוע צוות רפואי מקצועי ומנוסה המצטיין באנושיות חמה גם למרפאת שיניים של ממש. הקשיש המטופל שב לאכילה תקינה לאחר הביקור. מניקוי אבנית ועד עקירות, מצילומי רנטגן ועד טיפול בזיהומים ובעששת. מי שלא מסתפק בזה יגלה מהר מאוד שהרופא הקשוב הוא לעיתים גם פסיכולוג.

מנהלת המערך ביד שרה, נעמה ברונסקי, המשמשת גם כסייעת הרפואית בשלוחה הירושלמית, מספרת כי לעתים היא נתקלת בעבודתה ב"הזנחה של השיניים שהיא ברמה של טראומה". זאת אחת הסיבות לכך שהמשימה קשה במיוחד, וכתוצאה מכך גם הניסיון לגייס רופאים מתנדבים, שהם גם ברמה מקצועית גבוהה וגם רואים בכך שליחות. הביקוש הגובר לטיפול  מציב אתגר של ממש לפני הצוות.

"היו לנו מתנדבים נוספים, אבל הם פשוט נשברו", מודה ברונסקי. מנכ"ל יד שרה משה כהן מסביר ש"צריך אישיות מאוד מיוחדת כדי לעסוק בזה" ומספר כי "אחת המטופלות אמרה שמתנדב כזה צריך להיות יותר פסיכולוג מרופא".

"זה לא רק הטיפול, שקשה כשלעצמו, אלא לא פחות מכך גם מה שקודם לו – להצליח להגיע לשיתוף פעולה מצד החולה ולרמת היגיינה שתאפשר אותו", מוסיפה מנהלת המערך ביד שרה, "לפעמים זה קשיש עם דמנציה קלה, ומנסים בכל זאת לתקשר איתו. זה מתחיל בלדבר עם הבן או העובדת הזרה ואם זה מתאפשר אז מטפלים בזיהומים, ואז ניקוי אבן, סתימות, עקירות, מעקבים של עששת, תחזוקה".

לא תמיד משתף המטופל במצבו הפיסי והנפשי הקשה פעולה עם הרופא שבא לשפר את מצבו: "אנחנו הרי צריכים שהמטופל יפתח את הפה. לפעמים אנחנו רוצים להרדים לו את השן בזריקה והוא סוגר עלינו את הפה. במקרים חמורים אנחנו מפנים לבית חולים. יש כאלה שאבדו להם שיניים תותבות, ולפעמים ההסתגלות לשיניים חדשות בגיל הזה יותר קשה מאכילה בלי שיניים, או שפשוט אין על מה להחזיק אותן".

"אנחנו עושים את כל סוגי הטיפולים, חוץ מניתוחים ושתלים, שבשבילם צריך חדר ניתוח", מסכמת ברונסקי, "צריך לזכור שאנחנו לא נמצאים במקום סטרילי אלא עובדים בתנאי שטח. זה לא בית מרקחת או מעבדה והטיפול מסובך.

ועדיין יש לנו ביד שרה צוות מסור וניידת מאובזרת בכל מה שנדרש – כולל מכשיר רנטגן. יש אנשים שמטופלים אצלנו כבר שנים. עכשיו נוכל לשרת גם את בתי האבות בצפון ובדרום".

עדי ישראלי:
Related Post