X

החיים שלנו תותים – מדוע כדאי לאכול תות שדה

הם מתוקים, עסיסיים, מעולים לחולי סוכרת ודומים להפליא בצבע ובצורה ללב האנושי, מה הופך את תות השדה לפרי שכדאי לשלב אותו בתזונה שלנו כל פעם שאנו מצליחים למצוא אותו בשווקים ועל המדפים?

מקורו של התות (Fragaria ananassa) מגיע מאירופה במאה ה-18. שמו של תות הגינה או תּוּתּ בערבית וגם תּוּתָא בארמית תלמודית ככול הנראה מגיע מפרסית שבה שם הפרי תּוּתְּפַרַנְגִּי ואנחנו מקצרים את השם.

נהוג לחשוב שהתותים שאנו אוכלים הוא פרי הצמח אך בעצם מה שאנו אוכלים היא התעבות של קצה הגבעול של הצמח המכיל את אותם  הזרעונים הקטנים השחורים שאנו רואים ומרגישים בעת אכילת התות ובעצם נחשבים הפירות שלו .

מעדן ריקוטה תות שדה באדיבות חלי ממן.

ישנם מאות זנים של תותים, כל אחד מהם מציג תכונות ייחודיות אם זה מבחינת  טעם, עמידות למחלות, גודל, צורה וצבע הפרי ועוד. עונת התותים מתחילה בתחילת החורף ונמשכת עד סוף האביב ,שיא עונת הפרי בארץ היא באזור אמצע ינואר ועד מרץ.

לתות שדה יש ערכים תזונתיים רבים ההופכים אותו למזון על זמין, בואו נכיר את העיקריים:

התות הוא מקור עשיר למספר תרכובות ביו-אקטיביות המעורבות בהשפעות שונות מקדמות בריאות ומניעת מחלות. שפע של מחקרים בחנו את היתרונות של צריכת תותים, כגון מניעת הפרעות דלקתיות ולחץ חמצוני, הפחתת הפרעות הקשורות להשמנה וסיכון למחלות לב, והגנה מפני סוגים שונים של סרטן.

מקור עשיר של ויטמין C- ניתן רק לאכול 5 תותים גדולים ( 100 גרם)  כדי לקבל 97% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C. פעילותו החיונית ביותר של ויטמין C בגוף היא זו של נוגד חמצון . כאשר יש עודף של רדיקאלים חופשיים מאשר נוגדי תמצון, נוצרת עקה חמצונית שמשמעותה שלילית במערכת הקרדיו-וסקולארית, בתחום יתר לחץ הדם, מחלות דלקת כרוניות, סוכרת ובמצבי כוויות חמורות. וכמובן הוא וויטמין החיוני לשמירה על מערכת החיסונית שלנו. (1)(2)

מתאים לסוכרתיים– היתרון הגדול של תות שדה במחלת הסוכרת הינה העובדה שערך הגליקמי של התות מאוד נמוך! תוצאה של 41 (אינדקס גליקמי נמוך נחשב ככזה הפחות מ54-)  לכן הוא מצויין לשילוב בתפריט שלנו לא רק לצורך ירידה במשקל בשל  היותו דל בקלוריות אלא גם בגלל שהוא אינו מקפיץ את רמת הסוכר בדם.

תכולת הסיבים התזונתיים שלו, ב-100 גרם יש 2 גרם סיבים תזונתיים, גם תורמת לאיזון הסוכר. לכן, בהחלט ניתן לשלב תות שדה טרי בתפריט היומי של חולי סוכרת תוך שמירה על איזון הסוכר.

עשיר במנגן – ב- 100 גרם תותים יש 19% מהצריכה היומית המומלצת של מנגן. זהו מינרל שנמצא באופן טבעי בכמויות קטנות מאוד בגופנו. חשוב לפעילות של נוגדת חמצון, ייצור מרכיבים החשובים לבנייה ותפקוד הסחוס, ייצור עור תקין וכן במסגרת חילוף החומרים של הגלוקוז.

עשיר בחומצה פולית- במנת תות שדה המכילה כ- 60 קלוריות ( 200 גרם) תותים יש כ 20% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B9 הידוע כחומצה פולית.  זהו ויטמין אשר הכרחי לצורך ייצור תאים חדשים. מחקרים רבים הראו שמתן חומצה פולית לפני כניסה להריון ובשליש הראשון להריון, הקטינה את הסיכון למומים בתעלה עצבית של העובר באופן משמעותי. למעשה כל רשויות הבריאות בעולם ממליצות על צריכה של חומצה פולית, כתוסף לנשים לקראת כניסה להריון ולפחות בשליש הראשון להריון.(1)(2)

תורם לבריאות הלב-  התותים מכילים אנתוציאנינים (יותר מ-25 סוגים שונים). מתוכם הפלרגונידין הוא הנפוץ ביותר. אנתוציאנינים אחראים לצבעים העזים של פירות ופרחים. הם מרוכזים בדרך כלל בקליפת הפירות, אבל תותים  נוטים גם הם לכלול אנתוציאנינים בבשרם. תכולת האנתוציאנין היא בדרך כלל פרופורציונלית לעוצמת הצבע, ועולה מאוד ככל שהפרי בשל יותר. מזונות עשירים באנתוציאנין קשורים ליתרונות בריאותיים רבים, במיוחד בנוגע לבריאות הלב. (1) (3)

הדבר העיקרי שלעיתים מרתיע אנשים מלאכול תות שדה הוא נושא ההדברה. כידוע, אנו אוכלים את התות שדה בשלמותו ללא קילוף על כן ישנה חדירה גדולה של חומרי הדברה לפרי שרוססו במהלך הגידול שלו. כיום הגידול בארץ משולב בהדברה כימית וגם בהדברה ביולוגית, שאמור להפחית את כמות חומרי הריסוס בפרי. אפשרות נוספת לצרוך פרי שאמור להכיל פחות חומרי הדברה או כלל לא היא לרכוש תותים עם הכיתוב "אורגני" או עם כיתוב "הדברה ביולוגית" שאמורים להיות ללא ריסוס כימי.

מבחינה קולינרית זהו פרי שמשמח להשתמש בו בדרכים רבות. שילוב במילקשייק מרענן, שילוב בסלט פירות ואפילו כחלק מסלט עלים מעודן. וגם כאשר נשארים לנו תותים רכים שנראה שעבר זמנם אפשר לנצלם להכנת ריבה מפנקת שיכולה להשתלב בעוגות וגם על פרוסת לחם משובח עם מעט חמאה.

מעדן ריקוטה ותותים

באדיבות חלי ממן, רשת תמיכה לאורח חיים בריא

מצרכים:

לקרם:

 250 גרם גבינת ריקוטה 5% טרייה גרגירים ממקל וניל אחד

קליפה מגוררת מלימון אחד שליש כוס חלב 3% כוס תותים קצוצים דק

לרוטב :  1 כוס תותים , קליפה מגוררת מתפוז אחד

(אפשר להמתיק במעט ממתיק על בסיס סוכרלוז או אריטריטול)

אופן הכנה:

מרתיחים על אש נמוכה את חומרי הרוטב. מבשלים 10 דקות. טוחנים למרקם חלק.

מערבבים בעדינות את כל חומרי הקרם. מחלקים את הקרם שווה בשווה בין 4 כוסות קינוח.

מוזגים מרוטב התותים על גבי הקרם. לאמיצים- אפשר לזלף מעט בלסמי מצומצם מלמעלה.

זהבה הופמן:
Related Post