X
    Categories: חברה

בדיקות שכל אישה חייבת להכיר…

כל אישה רוצה להיות בריאה, אבל בכדי להבטיח את אותה הבריאות, חשוב להקפיד ולהיבדק מעת לעת.  ישנן מספר בדיקות שחשוב שכל אישה תכיר מכיוון שבמקרים רבים, בכוחם של הבדיקות הללו להציל חיים או לפחות למנוע התפתחות או החמרה של מחלה.

אז להלן חלק מהבדיקות המדוברות:

בדיקת MRI
בדיקה אשר דומה במהותה לבדיקת ה-CT אך במקום בקרני רנטגן, בדיקה זו מתבססת על שדה מגנטי – מה שהופך אותה לבטוחה גם עבור נשים בהריון. באמצעות בדיקת MRI ניתן לזהות שינויים ומצבים פתולוגיים באיברים שונים בגוף – כאשר בדיקה זו מהווה ברוב המקרים את הדרך היחידה לזיהוי של אותם המצבים.

מדובר בבדיקה קצרה יחסית, אשר איננה כרוכה בכאב ואיננה פולשנית. כיום, הודות לטכנולוגיה המתקדמת ישנה בדיקת MRI המהווה בדיקה ייעודית לשד, בדיקה זו נחשבת למהימנה באבחון ממוקד של סרטן השד, גם אצל נשים עם רקמת שד סמיכה – מהסיבה הזאת, היא נחשבת לבדיקה יעילה במיוחד עבור נשים צעירות.

ממוגרפיה
בשלבים המוקדמים של התפתחות גידול בשד, ממוגרפיה היא הבדיקה היחידה אשר בכוחה לזהות את הגידול. מדובר בבדיקת רנטגן מהירה אשר איננה מהווה כבדיקה פולשנית, במהלכה נעשה שימוש בקרני רנטגן במינון נמוך במיוחד. מטרת הבדיקה היא ליצור תמונות ברורות ומדויקות של רקמת השד.

במסגרת המאמצים לגילוי מוקדם של סרטן השד, כל אישה מגיל 50 ועד גיל 74 יכולה לקבל הפניה לביצוע הבדיקה אחת לשנתיים. בדיקה זו מומלצת גם עבור נשים בגילאים צעירים יותר, במקרים בהם הן נמצאות בסיכון מוגבר למחלה – לדוגמא, נשים שיש להן במשפחה הקרובה נשים אשר חלו בסרטן השד בגילאים צעירים.

כאמור, עבור נשים אלו מדובר בבדיקה אליה הן אמורות להתייחס כחובה – יש לזכור שגילוי מקדים של סרטן השד יעלה את שיעור הסיכויים להחלמה לכ-90 אחוז.

סריקת PET
מדובר באמצעי אבחון רדיולוגי אשר מטרתו לאבחן גידולים בשדיים כבר בשלבים הראשוניים להיווצרותם. נהוג לעשות שימוש בסריקה גם כאמצעי מעקב עבור נשים אשר נמצאות בהליכים טיפוליים, כאשר, באמצעות הסריקה ניתן לקבל את התמונה המלאה על מידת יעילותם של אותם הטיפולים.

גלקטוגרפיה
מדובר בטכניקה של בדיקת ממוגרפיה, בה נהוג לעשות שימוש במקרים בהן המטופלת מתלוננת על הפרשה מהפטמה – הפרשה חלבית שהינה ירוקה או צהובה. בבדיקה, מוכנס קטטר לתעלת החלב ומוזרק אליה חומר ניגוד, כאשר בשלבים הבאים מבצעים את צילומי הממוגרפיה.

כאמור, הבדיקות הללו הן רק חלק מרשימה ארוכה של בדיקות, חלקן נפוצות יותר וחלקן פחות. בשורה התחתונה, חשוב שכל אישה תגיע לאבחונים תקופתיים – בהתאם למה שמומלץ לה, בהתבסס על גילה ועל ההיסטוריה הרפואית שלה וכאמור, במידת הצורך, תקפיד לעבור את הבדיקות הרלוונטיות.

חשוב לזכור, בדיקות שכאלו אומנם טומנות בחובן פרוצדורה מסוימת ומצריכות השקעה של זמן, אבל בכוחן להציל חיים!

באדיבות שירי ברק – אתר www.miok.co.il

זהבה הופמן:
Related Post