X

איך בוחרים תרופה לשיעול אצל ילדים?

שוב הילד מתעורר בלילה משתעל ואתם מודאגים? שיעול היא אחת "המכות" הגדולות של החורף ויכול להטריד את המנוחה ולפגוע בתפקוד ובאיכות החיים.

שיעול יכול להיות תוצאה של זיהום אוויר או של וירוס וחשוב לגשת לרופא לבדיקה על מנת להבין מה המקור שגורם לשיעולים, אך יש לקחת בחשבון שפעמים רבות השיעול ממשיך גם תקופה ארוכה אחרי שפחתו סימפטומים שונים כמו שיעול, כאבי גרון ונזלת או ירד החום עד החלמה מלאה ויכול להיגרר גם כשהילד חש בטוב.
שיעול מתפרץ יותר בשעות הלילה בעת שכיבה ומחסור בשינה פוגע באופן ישיר במצב הרוח או בערנות של הילד, כך שגם אם הוא הולך כרגיל לגן ולבית הספר יתכן שהוא יחווה תשישות כתוצאה מהשיעול.

מבדילים בין סוגי השיעול
בשלב הראשון כדי לבחון באיזה סוג שיעול מדובר על מנת לטפל באופן ממוקד בשיעול. מבחינים בין שני סוגים עיקריים של שיעול: יש שיעול רטוב ויש שיעול יבש. שיעול רטוב הוא שיעול שמלווה בליחה ונחשב לשיעול פרודקטיבי כי זהו רפלקס טבעי של הגוף להיפטר ממצבורי ריר וליחה המקשים על פעולת הנשימה. שיעול זה הוא לרוב תוצר של זיהומים ויראליים ומלווה בנזלת ומתגבר בעת שכיבה כיוון שבמנח זה של הגוף הליחה מתגברת.

סוג אחר של שיעול הוא כאמור, שיעול יבש. שיעול זה בא לידי ביטוי בסוג של גרד וצפצופים וחרחורים ואינו מלווה בליחה ולכן, אינו נחשב לשיעול פרודקטיבי. הוא עשוי להפריע מאוד לתהליך הנשימה וגם לגרום לכאבי ראש ככל שהוא מתגבר ומחריף.

התאמת הטיפול לאופי השיעול
בכל סוג של שיעול, במידה והשיעול לא עובר, חשוב לבחון עם הרופא מה ניתן לעשות ולהסתייע במוצרים שונים. כך למשל, חשוב לייצר סביבה מאווררת ורעננה על מנת לטהר את האוויר ככל שניתן וגם כי לעיתים כימיקלים ומזהמי אוויר עשויים להחמיר את השיעול.

כמו כן, אפשר להשתמש באמצעים לניקוי תעלות האף כדי להיפטר מנזלת עודפת שלעיתים גורמת לפעולת השיעול. תרסיס מי מלח ואפילו מכשיר להוצאת נזלת. כמובן שיש להקפיד על תזונה תקינה, צריכת נוזלים בכמות גבוהה, מיעוט של מוצרי חלב שעשויים לעורר תגובה אלרגית ולהחריף את השיעול. העדפה של מרק עוף, תה עם דבש ושימוש בלימון, גרגור מי מלח וכורכומין.

קיימים סירופים שונים שניתן לבחור בהסתמך על בדיקת ריאות, נשימה או בדיקות מעבדה שהילד עבר או בהמלצת הרופא. קיימות פורמולות המבוססות על רכיבים פעילים כמו קודאין בעלי יכולת דיכוי של שיעול אצל ילדים וסירופ מכייח שמסייע ועם זאת, יש לשים לב לכמה פרמטרים:

ראשית, התאמת הסירופ לגיל הילד. יש סירופים המכילים חומרים פעילים שאינם מומלצים לילדים מתחת לגיל 12. שנית, למינון המדויק המומלץ כפי שמצוין בעלון לצרכן. כמו כן, להתייחס למה מיועד הסירופ כמו למשל, להקלת שיעול וגודש בדרכי הנשימה ויש סירופים המסייעים גם לגודש באף ובאוזן התיכונה. במקביל בעוד שיש סירופים המיועדים לסוגים שונים של שיעול כמו למשל, תרופה ייעודית לשיעול יבש המבוססת על חומר שיעיל בעיקר במניעת שיעול יבש בעוד שיש סירופים שהם תרופות מכייחות המיועדות לטיפול בשיעול רטוב עם ליחה ומכאן, החשיבות הגבוהה שטמונה באבחון סוג השיעול ממנו סובל הילד.

מומלץ כמובן לבדוק מהן תופעות הלוואי האפשריות כדי לבדוק שהילד לא סובל מתופעות לוואי ואפשר גם לבדוק מה אחוז הרכיבים הטבעיים בסירופ או הרכיבים הפעילים שיעילותם הוכחה מחקרית ולא לחרוג מהתקופה המומלצת לשימוש בסירופ. ניתן גם לבחור טעם שהילד יאהב, כיוון שיש ילדים שרגישים יותר מאחרים לטעמים דומיננטיים.

עדי ישראלי:
Related Post