X

40 שנה אחרי שנפגע בקרבות בלבנון הוכר לוחם צד"ל כנפגע פוסט טראומה

 קצין התגמולים של משרד הבטחון, אינו ממהר להכיר בנפגעי פוסט טראומה בצה"ל, עכשיו מתברר כי הוא נוהג כך גם לגבי לוחמי צד"ל. ועדת ערעור שליד בית משפט השלום בחיפה, הכירה באחרונה בלוחם צד"ל שנפגע לפני 40 שנה כסובל מתסמונת פוסט טראומה.

הלוחם, כיום בשנות ה-60 לחייו, ששירת במגוון תפקידים בצד"ל  נפגע בשנת 1981 מפגז שנחת לידו וסבל מבעיות רפואיות כולל טינטון שהוכרו כפגיעות בעת שירותו ונקבעו לו אחוזי נכות. לפני כ-20 שנה עבר להתגורר עם משפחתו באזור הצפון.

עו"ד סאמי אבו ורדה

לפני כ-8 שנים פנה לפסיכיאטר והתלונן על חרדות, הפרעות בשינה בעקבות אירועים קשים שחווה בעת שירותו הצבאי , כולל טיפול בחייל שנפצע ונפטר לאחר מכן. הפסיכיאטר קבע שהוא סובל מפוסט טראומה ונתן לו טיפול תרופתי. הלוחם ביקש הכרה בנכות עקב בעיה נפשית אבל משרד הבטחון דחה את בקשתו בטענה שעברו שנים מאז שירותו שבהם לא התלונן על בעיות נפשיות וכן בהסתמך על חוות דעת של פסיכיאטר מטעמו שלא מצא קשר לשירותו הצבאי .

באמצעות עו"ד סמי אבו ורדה, מומחה לתביעות נזקי גוף ומשרד הבטחון, הגיש הלוחם ערעור על ההחלטה בהסתמך על חוות דעת של פסיכיאטר נוסף שבדק אותו. לגבי העובדה שבמשך שנים לא התלונן טען עורך דינו  כי הוא לא פנה לעזרה משום שהתבייש "בחברה ממנה הגיע נהוג להתמודד עם קשיים כאלה לבד כדי "להיות גבר". אבל גם זה לא עזר וקצין התגמולים דחה את הבקשה.

בערעור שהוגש לוועדת הערעורים שליד בית המשפט הוצגו כל חוות הדעת והוועדה החליטה למנות מטעמה מומחה אחר בתחום הנפשי. המומחה קבע כי מצא אצל הלוחם סימנים של פוסט טראומה על רקע האירועים שעבר בשירותו בצד"ל, אם כי ייתכן  שלאירועי חיים נוספים שעבר יש "תרומה מסוימת למצבו הנפשי היום". לדעת המומחה "70% מהתסמינים הנפשיים קשורים לשירותו בצד"ל" .

הוועדה קיבלה את חוות הדעת הזאת וקבעה שוועדה רפואית  של משרד הבטחון תקבע את שיעור הנכות כש-70% מהם ייוחסו לשירותו בצד"ל.

דן ליאורי:
Related Post