X

2022: קק"ל הצליחה לצמצם כמחצית מהשריפות ביערות ביחס לאשתקד

עם סוף עונת הקיץ, התכנסו בקק"ל לסיכום עונת השריפות 2022, על מנת לסכם את העונה שהייתה, ולהסיק מסקנות לקראת עונת הקיץ הבאה.  כידוע, קק"ל מובילה בנושא כיבוי יערות עם ציוד מקצועי לכיבוי יערות, ועובדי קרן קימת לישראל מקבלים הכשרות ייעודיות לטובת המשימה.

כאמור, בעונת השריפות האחרונה בקק"ל התמודדו 443 עם שריפות ביערות. זאת לעומת  840 שהתלקחו בשנת 2021, ובשנת 2020 התפרצו 1020 שריפות. מבחינת דונמים מדובר בירידה של 70% ביחס לשנה שעברה, כאשר השנה נשרפו 18 אלף דונמים של שטח מיוער, לעומת 60 אלף שנשרפו בשנה שקדמה לה. מעבר לכך,  את ההצלחה במניעת כמחצית ממספר השריפות תולים בקק"ל ביחידות השונות אשר תפקידן לנתר שריפות בעודן קטנות, ובכך לנטרל אותן לפני שמתפשטות. למשל- מערך התצפיות. מדובר בצוות פיקוח מיוחד בקק"ל הפועל במטרה לאתר מפגעים ביערות על ידי שימוש באמצעי טכנולוגיה חדשנים.

 מערך התצפיות של קק״ל מונה 6 חברי צוות מיוחד אשר פועלים בשימוש מערך טכנולוגי יחיד מסוגו שמאפשר לאתר, לתעד ולמפות מפגעים כגון הצתות, בלוני תבערה, ונדליזם ושלל עברות פליליות אשר מתרחשות ביערות.  הכוח עובד באור יום ובלילה ומצליח לזהות מפגעים אשר מתפרשים במרחקים של 20-30 קילומטר. המערך הטכנולוגי של היחידה  כולל ״תנשמות״ – מערכת תצפית המבוססת על יחידה אווירית קשורה, אשר מצוידת במצלמות טרמיות ואלו מאפשרות ראייה ביום ובלילה ב-360 מעלות. בנוסף  ״תרנים״ – מערכת תצפיות המבוססת על מערכות הרמה שמצוידות גם הן במצלמות כולל תאורת IR ורחפנים שנותנים את הגיבוי לגופי אכיפה המתבצעים בשטחי הניהול של קק"ל מה שמסייע באופן יום יומי להציל חיי אדם.

חוץ מטכנולוגיה, בקרן קימת לישראל יוצרים אזורי חיץ לאורך דרכים ראשיות באזורים המשמשים לטיילות ונופש (למשל בחניונים), לאורך קווי רכס מרכזיים ובעדיפות גבוהה במיוחד בגבולות היער עם יישובים ומתקנים אחרים.

 ד"ר גלעד אוסטרובסקי, היערן הראשי של קק"ל ומנהל אגף הייעור: " הקמה ותחזוקה של אזורי חיץ למניעת אש מקבלים עדיפות עליונה בתוכנית העבודה לשנת 2023, בימים אלה אנחנו מסיימים את תכנית העבודה למניעת אש לשנת 2023, כאשר היא כוללת השלמה של כמעט כל אזורי החיץ סביב יישובים בפריסה ארצית והתחלת עבודה סדורה שתימשך כמה שנים להשלמת אזורי חיץ ביערות". 

לקק"ל גם יחידה מיוחדת במינה, "סיירת הפרות והעזים", הלוא היא יחידת המרעה. היחידה קמה לפני שלוש שנים בכדי להתמודד עם העובדה שמספר השריפות עלה בצורה דרמטית בשנים האחרונות, כאמור- עד עונת השריפות האחרונה. הם פועלים בצפון, בדרום ובמרכז בשיתוף פעולה עם חקלאים, בעלי עדרים של כבשים, פרות ועיזים, אשר בצורה מדויקת ומתוכננת מראש, מעבירים את עדרים שלהם בשטחים הפתוחים של קק"ל ועל ידי רמיסת העשב הגבוהה, מצליחים למנוע התפשטות של שריפות.

תמונות- ארכיון הצילומים של קק"ל

רמי זריצקי, ממונה על הגנת היער מאש בחירום בקק"ל :" מערך כיבוי האש של קק"ל התחיל את עונת השריפות של קיץ 2022 באמצע אפריל במרחב דרום, ומתחילת מאי במרחבים מרכז וצפון, כאשר סיימנו את העונה ב 30 לנובמבר. צוותי קק"ל עבדו קשה והיו בכוננות כל יום, כולל סופי שבוע וחגים- ועל כך לכל העוסקים בדבר אני אומר תודה גדולה על תרומתם. מערך הכיבוי נעזר באמצעים טכנולוגיים ייחודיים לקרן קימת בגילוי וזיהוי שריפות בטווחים גדולים. לאחר הגילוי מתבצעת הכוונה של כוחות קרקעיים ואוויריים במידת הצורך אל שטחי השריפות. באחת השריפות שפרצו השנה, אף הצלחנו באמצעות הרחפנים לאתר מצית, אשר בוצעה הכוונה אליו של כוחות משטרה, והוא נתפס ונמצא בטיפול משטרתי".

לקראת שנה הבאה: "לקראת עונת השריפות של קיץ 2023, צוותי קק"ל נערכים במהלך החורך בהכשרות, ריענון ציוד, רכש של ציוד חדש ועוד. כמו כן, אנו צופים כי לקראת עונה הבאה כשישה רכבי כיבוי חדשים עתידים להצטרף למערך, כמו גם מתקני כיבוי ניידים לטנדרים, אמצעי גילוי וזיהוי חדשים למערך התצפיות והשתלמויות מקצועיות לדרגי הניהול של השריפות. כל זאת בתקווה להצליח ולצמצמם עוד יותר את כמות השריפות ביערות והשטחים הפתוחים".

דן ליאורי:
Related Post