X

תביעת פיצויים: שתי צעירות מאוקראינה עברו מסכת השפלות בנתב"ג

 זה איננו המקרה הראשון שבו תיירים המגיעים לישראל מתלוננים על חקירות והשפלות בנתב"ג. במקרה הזה החליטו שתי צעירות אוקראיניות לתבוע פיצוי על מה שהן מכנות "ביזוי והשפלה" מצד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה.

הצעירות, אחת סטודנטית למשפטים בת 18 והשנייה בת 14, תובעות בבית משפט השלום בת"א באמצעות עו"ד ארנון גרפי ,פיצויים מהמדינה בגובה 200,000 שקל  בטענה שמדובר  ב"מקרה חמור של עובדי ציבור שבחרו לנצל לרעה את כוחם לרעה תוך שהם פוגעים, משפילים ומבזים תיירות, נערות בגיל העשרה, שבאו ארצה לביקור משפחתי".

עו"ד ארנון גרפי

בכתב התביעה מגוללות הצעירות את שאירע לפני כשנתיים וחצי כשהגיעו  לביקור משפחתי אצל אמא של הנערה בוגרת, שחייה בארץ  עם בן זוגה הישראלי ולהם ילד משותף. בביקורת הגבולות הן תוחקרו  על ידי נציגה של רשות ההגירה " בפני העוברים והשבים בנמל התעופה ובפני עובדים אחרים אשר נכחו במקום".

שתי התיירות הקליטו את התחקור שצורף לתביעה וממנו  ניתן ללמוד על ההשפלה שחוו. בין השאר  המתחקרת העליבה אותן , דיברה בטונים גבוהים, השתמשה ב"שפה גסה , בוטה ופוגענית, בעלת רמיזות פסולות". בנוסף המתחקרת פנתה לעובדים אחרים ובעברית  לעגה לתיירות ולמשפחה שלהן בישראל.

כמו כן טוענת התביעה כי נציגת רשות ההגירה חטפה בפתאומיות את מכשיר הטלפון הנייד של הנערה הבוגרת והחלה לחטט בו. התיירת ביקשה שתפסיק כי יש לה בנייד "מידע אישי ואינטימי, אך תחנוניה לא הועילו לה!" רק כעבור כשעתיים, בהתערבות אביה החורג של הנערה הבוגרת הן הורשו להיכנס לארץ.

 עורך דינם טוען כי "החוויה הקשה שעברו, חופשתן המתוכננת בישראל – נהרסה לחלוטין!".. בעת שהותה בארץ סבלה הנערה הבוגרת " מתופעות חרדה, נדודי שינה, כסיסת ציפורניים, כאבי ראש, בחילות קשות ועוד" היא פנתה לרופא שנתן לה כדורי הרגעה. לאחר החופשה היא פנתה לפסיכולוג לקבלת עזרה להתמודדות עם החרדה  ממנה היא סבלה מאז  האירוע.

בתשובה לתלונתם על המקרה כתב להן משרד מבקר המדינה כי " כי תלונתן של התובעות נמצאה מוצדקת, כי הנציבות תעיר לרשות וכי תיבחן הבקשה לפיצוי כספי של התובעת"..

"מהבדיקה שנערכה, מקריאת תמלול השיחה אשר נערכה עמך בעת התשאול, וכן מהתייחסות העובדים אשר נכחו באירוע, עולה כי הטיפול בבדיקת הכניסה נעשה באופן לא ראוי, ובניגוד לכללים ולהנחיות הניתנים לעובדי המעבר" כתבה רשות האוכלוסין וההגירה למתלוננות. העובדות שנכחו באירוע זומנו  לבירור מקצועי וקיבלו "הערה" על התנהגותן. לטענת עורך  הדין  עובדי רשות האוכלוסין וההגירה שבידם סמכויות וכוח רב "בחרו לעשות שימוש לרעה בסמכותם ונקטו ביחס פוגעני, מבזה ומשפיל". עוד נטען כי לתביעה חשיבות רבה, "שכן אנשי מעברי הגבול הם למעשה האמונים על שעריה ובפועל פניה לטוב או לרע

דן ליאורי:
Related Post