X

תביעה מהספה: הסטארט-אפ הישראלי שמאפשר להגיש תביעה קטנה מכל מקום ולקבל את הכסף שמגיע לכם

מי מאיתנו לא נפל פעם בפח?! המוצר הגיע תקול, השליח איחר, חברת הביטוח סירבה לשלם, הטיסה בוטלה, בעל הבית השתגע והרשימה ארוכה. רובינו מוותרים עוד לפני שמתחילים רק מהמחשבה על ההתעסקות והביורוקרטיה; או כי אנחנו נרתעים מהעלויות הכרוכות בייצוג עורך-דין. אך זו גישה שהגיעה העת לשנות. בפרט כשמערכת המשפט מציעה לכל אחד ואחת דרך פשוטה, מהירה, גמישה וזולה יחסית, למצות את הזכויות לגמרי לבד, על-ידי הגשת תביעה קטנה. המרווחים יהיו כולנו: גם האזרחים יפוצו על עוול שנגרם להם וגם בעלי-עסקים ישתפרו כי יבינו שהסיכון מעבר לפינה.

למרות יתרונות ההליך, רק אחוז קטן מהאוכלוסייה הישראלית מעז להשתמש בו. לפי נתונים רשמיים, בישראל מוגשות רק כ-38 אלף תביעות קטנות בשנה (בממוצע). כשנזכרים בדם החם של הישראלי המצוי, זה לכל הפחות מרים גבה. והגבה מתרוממת יותר כשמביטים בנתון מדאיג לא פחות: כמחצית מהתביעות הקטנות נדחות על הסף (נמחקות או נדחות); כלומר עוד לפני שבכלל מגיעים לבירור לב הסוגיה. אחת הסיבות הבולטות היא שהתביעות מוגשות שלא בהתאם להוראות הטכניות הקבועות בחוק.

ובכן, ברור שאף בעל מקצוע או פלטפורמה יכולים לנבא סיכויי תיק בצורה חד-משמעית; זה תלוי במשתנים רבים ובעיקר בשיקול דעתו של בית המשפט. כשזה מגיע להליך משפטי באשר הוא כזה, הנבואה אכן ניתנה לשוטים. עם זאת, אין ספק שאם התביעה תוגש בהתאם להוראות הטכניות הקבועות בחוק, יגדלו הסיכויים שהתביעה תגיע לבירור מהותי; וכך, "צרה אחת פחות".

השיטה הקיימת היום היא מיושנת ואף מסורבלת. כדי להגיש תביעה קטנה יש להוריד טופס חינמי של הרשות השופטת; להדפיס אותו; למלא בכתב יד; לצרף לו מסמכים (שגם אותם יש להדפיס); לשלם אגרה בבנק הדואר או באשראי באתר רשות השופטת; ולהגיש באופן עצמאי או עם שליח בתשלום. מעבר לכך, מספיק מבט חטוף בטופס כדי להבין שהתיבות למילוי בו הן כלליות, ולא כ"כ מאפשרות לתובע לתאר היטב את נסיבות התביעה; ולעיתים הוא בכלל לא יודע מה עליו לכתוב.

לצד שיטה זו, ישנם עוד שירותים שונים הניתנים בתשלום: (1) אתרים (לרוב של עורכי-דין) ובהם דף עם מספר שאלות קצרות יחסית שלאחר מענה עליהם ותשלום, עורך-דין אמור לחזור אליהם ולנסח להם את כתב התביעה; (2) אתרים המציעים מילוי ממוחשב של טופס הרשות השופטת (בלבד); (3) וכמובן, עורכי-דין המציעים שירותים של ניסוח כתב תביעה קטנה (והעלויות בהתאם).

הפיתוח של dino מציע שירות ראשון מסוגו: מערכת אוטומטית חכמה המאפשרת לייצר תביעה קטנה אונליין, תוך 14 דקות (בממוצע) בלבד. לאחר רישום למערכת, המשתמש בוחר את סוג התביעה מבין 16 קטגוריות. כל אחת מהקטגוריות כוללת שאלון דינמי המשתנה בהתאם לסוג התביעה ותשובות המשתמש. בכל שלב ולצד סעיפים קצת יותר מסובכים למילוי, מופיעים הסברים שמנגישים מידע שמסייע למילא את התשובות בשאלון. ובנוסף, ישנם תוספי צירוף וארגון מסמכים אונליין, המתרכזים לתוכן עניינים סדור.

תוך דקות בודדות מסיום התהליך – ובאופן אוטומטי לחלוטין – המשתמש מקבל כתב תביעה המותאם להוראות הרשות השופטת. המשתמש יכול לבחור באחד משני מסלולי שירות: הגשה עצמאית של כתב התביעה שהופק לבית המשפט (שהמשתמש יכול לבצע לבד דרך אתר הרשות השופטת); או הגשה פיסית באמצעות חברת שליחויות חיצונית המתמחה במסירות משפטיות.

דינו עמוד הבית -מחשב

מערכת השאלונים נבנתה בקפידה ואופיינה מראש על-ידי עו"ד מקצועיים, תוך שמציעה חוויית משתמש קלה ופשוטה להבנה. המערכת זמינה מכל מכשיר, מציעה את השירות בעלות נמוכה בפירוש ומגשרת על הסרבול של הגישה הקיימת (תוך שמצילה כמה עצים בדרך). כתב התביעה המופק בתום התהליך מותאם להוראות הרשות השופטת ומתעדכן בהתאם. בנוסף, dino מתחייבת למחיר הזול ביותר עבור מעטפת השירותים הנדרשת להגשת תביעה קטנה בדרך הקלה והקצרה ביותר.

״מערכת בתי המשפט בישראל היא מערכת מורכבת שישנו קושי בולט לנווט בה בהצלחה. dino הוא פרויקט שבראש ובראשונה שם לו למטרה להנגיש גישה לערכאות במינימום מאמץ ועלויות, לכל מי שזכויותיו נפגעו ואין לו את הידע או הכלים לעשות כן באמצעות הפתרונות הקיימים כיום. אנחנו מאמינים שהמערכת שפיתחנו תיצור מהפכה בתחום, תצמצם את עוגמת הנפש הנובעת מהגשה כושלת של תביעה קטנה ואף תמקסם את היכולת של התובעים לעמוד ולמצות את זכויותיהם שנפגעו״, אומרת עו"ד ענת מץ, מנכ״ל ומייסדת-במשותף של חברת dino.

למידע נוסף: https://www.dinolaw.co.il/

דן ליאורי:
Related Post