X

תביעה ייצוגית חצי מיליון שקל שכר טרחה לעורכי הדין

בעקבות ייצוגית בה נטען כי נכים שרכשו רכב משומש לא קיבלו את הנחה הקבועה בחוק, הודיעה המדינה כי היא מפסיקה את הגבייה הלא חוקית. בית המשפט לא התרשם וקבע שכ"ט גבוה לעורכי הדין וגמול גבוה לתובע הייצוגי: "יש לעודד הגשת תביעות ייצוגיות המשיגות את מטרתן"

בית המשפט המחוזי מרכז, קבע בהחלטה לא שגרתית, שכ"ט של חצי מיליון שקל לעורכי דין שניהלו תביעה ייצוגית, הגם שלאחר הגשת הבקשה לייצוגית נגד משרד התחבורה, הודיעה הנתבעת כי היא חודלת מהגבייה בגין התשלום הלא חוקי. כמו כן קבע השופט יחזקאל קינר גמול של 100 אלף שקל לתובע הייצוגי.

עו"ד צחי פיסטל

בספטמבר 2017 הגיש נהג נכה תביעה נגד משרד התחבורה ובאמצעות עורכי הדין צחי פיסטל ועדי ערמן ממשרד בן-ארי, פיש, סבן ושות', טען כי למרות שהמדינה קבעה שנכים ישלמו 25 שקל בלבד אגרה, קוני רכב משומש לא קיבלו את ההנחה.

המדינה קבעה, כי מי שנקבעו לו לפחות 60% ניידות ישלם רק 25 שקלים אגרת רישוי שנתית לרכב, בין אם ירכוש רכב חדש ובין אם משומש. אוךם בעוד שנכים שרכשו רכב חדש קיבלו את ההנחה, משרד התחבורה הקשה בארבע השנים שלפני הודעת החדילה, דווקא על מי שלא יכלו לרכוש רכב חדש ורכשו רכב משומש, והפסיק להעניק להם את ההנחה, שיכולה הייתה להגיע לכ-4,000 שקל בשנה.

כשנה לאחר מכן הודיע משרד התחבורה לבית המשפט כי הוא יפסיק את הגבייה. ובחודש מרץ 2019 קבע בית המשפט כי לאור הודעת החדילה, כל מי שרכש רכב משומש בשלוש השנים שלפני התביעה הייצוגית, זכאי לקבל ממרד הרישוי החזר על חלקה היחסי של האגרה ששולמה.

בהחלטתו, כתב אז השופט כי "המדינה מחזיקה בכספי אגרת רישוי של הנכים שלא כדין, תוך פגיעה מכוונת, מודעת ורבת שנים באחת האוכלוסיות המוחלשות בישראל, הנכים.

כעת, הוציא השופט החלטה לגבי שכר הטרחה של עוה"ד צחי פיסטל ועדי ערמן וקבע  להם חצי מיליון ועוד 100 אלף שקל לתובע הייצוגי, וזאת למרות שהמדינה הודיעה על חדילה מגביית האגרה. בנימוקים לשכר הטרחה הגבוה, קבע השופט כי הגשה התביעה הביאה תועלת לציבור הנכים בישראל, שכן בעקבות הגשתה, שינתה המדינה את התייחסותה לסוגיית החזר האגרה במקרה של רכישת רכב משומש על ידי נכה הזכאי לפטור מתשלום אגרת רישיון רכב; כי קיימת חשיבות ציבורית לתביעה ולשיפור מצבו של ציבור הנכים; כי המבקש ובאי כוחו נטלו על עצמם סיכון בלתי מבוטל בהגשת התביעה, שכן הצלחתה לא הייתה מובטחת; כי קיים רצון לעודד הגשת תביעות ייצוגיות המשיגות את מטרתן וכי קיימת סבירות לכך שהודעת החדילה תאפשר גם פניות של נכים הזכאים לפטור להשבת חלק יחסי של האגרה.

התובע העריך את מספרם של הנכים הרוכשים רכב מיד שנייה מדי שנה בכ-16,500 ובחישוב ממוצע של אגרות הרישוי הם זכאים להחזר של כ-16 מיליון שקל בשנה. נזקו האישי של התובע עומד  על סך של 1,637 שקל, אותם שילם על רכבו כאגרת רישוי שנתית, וזאת בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

דן ליאורי:
Related Post