X

קרנות גידור כל מה שחשוב לדעת

המטרה של אנשים שמשקיעים את כספם בתוך קרנות גידור היא, כמו כולם, להרוויח כמה שיותר כסף. יש הבדל בין קרן נאמנות לבין קרן גידור והוא הדרכים והכלים הפיננסיים, שננקטים בכדי למקסם את הרווח.

בשוק ההון הדינמי הישראלי, דווקא סוג זה של קרנות הצליח להפוך לפופולרי במשך השנים האחרונות והמשקיעים השיגו תשואות נאות מאוד. לכל קרן ממונה נאמן והמשקיע אחראי אך ורק לכספו שלו. דרך ההתנהלות הזו, מייצרת בטחון עבור המשקיעים ועוזרת לבקרת הכספים הנכנסים והיוצאים ממנה. חשוב להבין כי זוהי השקעה המתאימה אך ורק לבעלי חברות ולא לאנשים פרטיים.

מה זה קרנות גידור

לא ניתן לסחור בקרן גידור ואין לה הגבלה של דמי ניהול או גובה השכר. בעבר קראו לזה קרנות פרטיות והיום קרנות גידור, כאשר בישראל קיימות כמה עשרות כאלה שהמנהלים שלהן הם אנשים העוסקים בהשקעות במשך שנים, שצברו ניסיון והבינו כיצד לעשות את הכסף שלהם ללא תלות בבנקים. בדרך כלל, הקרנות מסוג זה הן בעלות התמחות מסוימת בענף עסקי, למשל הייטק ועוד. העובדה כי הקרן איננה סחירה והיא "מגודרת" ממש כמו שמה, עושה אותה פחות הרפתקנית ומסוכנת בהיבט הכלכלית ולכן רבים נמשכים אליה.

יש לציין כי דמי הניהול הם כאמור לא מוגבלים ומכאן שהם עלולים להיות, בסופו של דבר, גבוהים יותר מבמקומות אחרים. הגובה הממוצע המקובל שלהם נע סביב שני אחוזים מההיקף של ההשקעה בקרן, אך הסכום הסופי המשולם נובע גם מה"עבודה" שהקרן עשתה ולכן – כאשר התשואה היא משמעותית, ייגבו דמי ניהול גבוהים עוד יותר.

מהם היתרונות שלהן מבחינה כלכלית?

האנשים המנהלים קרנות גידור, בעצם אחראים על קרן השקעות לכל דבר כאשר הרעיון הוא לנצל הזדמנות כלכלית ולהצמיח באמצעותה עוד כסף. הסיכונים הם לא גבוהים, אך הקרנות אינן כפופות לרגולטורים ובכל זאת, מנהלי הקרנות חייבים להישמע לחוקי המדינה ולאיסור על הלבנה של הון. המשמעות היא, שלפני לקיחת האחריות על כספים בהיקף גבוה, כפי שבוודאי משקיעים בכירים מעוניינים להעניק להם לצרכי השקעה, כדאי להבין ולבדוק מהיכן הכסף: מה מקורו, האם הוא חוקי ומהם הבטחונות ומקורות המימון של המשקיעים שעמם הם בקשר. בצורה כזו ניתן למנוע הלבנת הון ולהסתבך עם ענישה משמעותית.

מהו המאפיין העיקרי של המשקיעים בקרנות?

ראשית כל, מדובר בבעלי הון שיש להם הרבה כסף נזיל, לפחות סכום שעולה על המינימום המוגדר להצטרפות אל קרנות גידור. במדינה שלנו, מדובר בלמעלה ממיליון שקלים שאדם צריך להשקיע, בכדי להיכנס לקרן גידור.

הרוב המוחלט של המשקיעים בקרנות אלו בארץ הינם אנשים פרטיים ואילו רבע בלבד מהמשקיעים – הם מוסדות. היקף הקרנות בארץ, המונות כמאה במספרן, מגיע ללמעלה מעשרים וחמישה מיליארד שקלים, בתשואה ממוצעת של כ 12.5 אחוזים. ברור אם כן, שהמגמה הזו עוד תצמח ושההיקף של האנשים הבוחרים באפיק ההשקעה הזה יגדל.

דן ליאורי:
Related Post