X

קדושת ספר התורה

ספר תורה הוא הספר הקדוש ביותר לעם היהודי. הספר הינו למעשה מגילת קלף עליה כתובה כל התורה כולה, מתחילת חומש בראשית ועד סוף חומש דברים.

על כל אדם מישראל יש את המצווה החשובה של כתיבת ספר תורה כמו שנאמר "ועתה כתבו לכם את השיר הזאת". כמו כן, ההלכות של עשיית וכתיבת ספר התורה הינם מורכבים ביותר ואף חמורים לעומת שאר תשמישי הקדושה היהודית.
ספר התורה נכתב אך ורק על ידי אדם שהוסמך לכך במיוחד הנקרא סופר סת"ם סת"ם. בראשי תיבות: ספרי תורה, תפילין מזוזות. אותו סופר סת"ם צריך להיות אדם ירא שמים, עם תעודת סופר בתוקף

ספר תורה שנכתב בדיו על קלף מהווה עדות נאמנה למתן תורה ולמעמד הר סיני וכן מצווה גדולה וחשובה לנהוג בכבוד ובדר בספר התורה הקדוש ואף להקצות לו מקום מכובד.
ישנם רבים שמחפשים מה לעשות לעילוי נשמת הנפטר , ובכן רבים יודעים ומבינים שהזמנת ספר תורה היא מזכרת נצח לעילוי נשמת יקיריהם.

ספרי קודש אחרים הקדושה שלהם היא בתוכן כמובן שנוהגים עמו בכבוד אך בספר התורה הקדושה נמצאת בכולו מהסיבות הבאות:

א. כל הכתיבה של ספר התורה נעשית בקדושה ובטהרה.
ב. הקלף עליו כותבים את התורה מעובד לשם מעובד לשם מצוות ספר תורה כנ"ל גם הדיו.
ג. ספר התורה נכתב בדקדוק גדול לפי ההלכות הנמסרות לנו מדור לדור מקבלת התורה בהר סיני על ידי משה רבינו ומאז עזרא הסופר.

ד. לפני כל כתיבת שם ה' על הקלף, סופר הסת"ם מתקדש בקדושה נוספת ומכוון לשם קדושת ה'.

ה. רמת הדיוק בס"ת היא כל כך גבוה עד כדי כך שאפילו אות חסרה, מיותרת או שבורה, מביאה אותו להיות פסול והקדושה שלו יורדת.

כיוון שקדושת ספר התורה הינה כה גדולה, נוהגים בו גם כן בקדושה באופן כזה שלא מעבירים אותו ממקום למקום ללא מניין, כל היושב לפניו צריך לישב בכובד ראש, באימה ופחד, א ירוק אדם כנגד ספר התורה וצריך להיות לידו רק בצניעות וכאשר לא משתמשים בו, מכסים אותו בשני כיסויים.אמרו חז"ל באבות "כל המחלל את התורה גופו מחולל על הבריות וכל המכבד את התורה גופו מכובד על הבריות".

כל הכבוד של האדם נובע מכך שטמון בו ניצוץ אלוקי, ככל שהוא יותר מכבד את התורה, אותו ניצוץ בולט בנשמתו ונעשה מכובד יותר ולהיפך ר"ל, ככל שמבזה את התורה יותר, אותו ניצוץ אלוקי, מתכסה ונעלם ממנו והוא נותר ריק, חלול ומחולל.

ממה עשוי הקלף של הספר תורה?

ספר התורה נכתב על קלף שליל שעשוי מעור של בהמה טהורה המעובד בסיד. הס"ת מכיל 62 יריעות קלף שהן 245 עמודים

בסיום כתיבת ספר התורה לפי עדות המזרח מכניסים אותו לתוך ארגז מפואר ולפי עדות אשכנז תופרים את הספר לעצי חיים ומכסים במעיל קטיפה מפואר.
המנהג הוא להכניס את ספר התורה לבית הכנסת בתהלוכה מפוארת וחגיגה גדולה, שמחה שירים וריקודים, סעודת מצווה והכל לכבודה של תורה.

האם מברכים על כתיבת ספר תורה?

כיוון שלמצוות ספר תורה אין זמן קבוע, אין מברכים עליה כמו כן לא מברכים גם ברכת שהחיינו בזמן הכנסת ספר תורה אך המנהג הוא שבעל הספר שזכה במצוות כתיבת הספר תורה, לובש בגד חדש, מברך עליו שהחיינו ומכוון בברכת השהחיינו על ספר התורה החדש.

בהרבה מקומות נהגו להשאיר בסוף התורה כמה אותיות חסרות על מנת לכבד תלמידי חכמים ואנשים חשובים למלא את האותיות החסרות בדיו.

כמו כן הסעודה שנוהגים לעשות בהכנסת ספר תורה נחשבת לסעודת מצווה בפרט אם נאמרים בה דברי תורה.

דן ליאורי:
Related Post