X

פרטים על איתור וזיהוי גופתו של זכריה באומל מנעדרי קרב סולטן יעקב

צוות מיוחד של צה"ל בראשות ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז הודיע למשפחת באומל כי גופתו של יקירם, רב-סמל זכריה באומל ז"ל, שנעדר מאז קרב סולטן יעקב, אותרה, הובאה ארצה וזוהתה בישראל.

באומל זוהה באופן וודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף הרב אייל קרים.

הבאת גופתו של זכריה באמל צילום : דובר צהל

קצה החוט שהביא למציאת הגופה וזיהויה היה טנק מג"ח צה"ל שלפני כשלוש שנים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החזירו לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. הטנק היה במשך כ-30 שנה במוזיאון שליד מוסקבה. זה למעשה טנק שהורכב מחלקי טנקים שנותרו בלבנון  אחרי המלחמה.

כיצד הגיע הטנק למוזיאון הרוסי? דניאל גריסרו, הדובר לשעבר של העמותה הבינלאומית למען השבויים והנעדרים , טוען כי הוא זה שחשף את דבר קיומו של הטנק במוזיאון. לדבריו, הסיפור התחיל ב-9  במאי 1998 כאשר רשת הטלוויזיה הרוסית NTV  שידרה תוכנית על המוזיאון בקובינקה  כתבת עיתון "הארץ" באותם ימים וכיום חוקרת במכון טרומן, ד"ר איזבלה גינור  צופה בתוכנית ומזמינה את דניאל גריסרו  לביתה יחד עם בעלה גדעון רמז מקול ישראל לנסות ולפתור את התעלומה. גריסרו מחליט לפעול  מיד ולנסות להבין, מהיכן הגיע הטנק הישראלי לידי הרוסים.

הטנק שמספר התובה  שלו היה  817581   וצריח מס:  94866  זוהה כטנק מג"ח שהיה בשירות גדוד המילואים 362 שלחם בסולטן יעקב והותיר בשטח כמה טנקים פגועים. תחילה, הכחישה המערכת הצבאית בישראל שמדובר בטנק ישראלי, אבל לאחר שחזי שי, אחד מחיילי הגדוד שנפל בשבי והוחזר כעבור כשנתיים זיהה את המוצג כטנק של הגדוד, ישראל הרשמית הכירה בכך.

מאז שהטנק הועבר לישראל נעשו מאמצים רבים לאתר את שלושת נעדרי קרב סולטן יעקב זכריה באומל, צבי פלדמן ויהודה כץ . בדרך לא דרך, שעדיין לא ניתן לפרסם הגיעו נציגי צה"ל לגופתו של באומל.

מדובר במאמץ רב שנים של קהילת המודיעין וענף איתור הנעדרים במחלקת נפגעים במהלכו בוצעו פעילויות מבצעיות שונות לאיתור נעדרי הקרב, שיאו של המאמץ בסדרת פעילויות שהוביל בחודשים האחרונים צה"ל בראשות אגף המודיעין והביאה לאיתורו והשבתו ארצה של באומל ז"ל.

צוותי מחלקת הנפגעים של אגף כוח האדם הודיעו בדקות האחרונות למשפחות שלושת נעדרי הקרב בסולטן יעקב שארע ב-11 ביוני 1982, ועדכנו אותם באיתור וזיהוי גופתו של רב-סמל זכריה באומל ז"ל. כמו כן עודכנו במידע משפחות נעדרי צה"ל.

צה"ל  מסר כי הוא "מחויב להמשך המאמצים לאיתורם של רב-סמל יהודה כץ, רב-סמל צביקה פלדמן וכל נעדרי צה"ל וחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקדי וחיילי צה"ל, מחבקים את כל המשפחות ובתוכן משפחות באומל, פלדמן וכץ ברגעים מורכבים אלה".

יובל פלג: עיתונאי, עורך ומרצה לתקשורת
Related Post