X

עיריית חיפה: כנס מוכנות לרעידת אדמה

הכנס שהתקיים בעיריית חיפה נועד להעמיק את שיתוף הפעולה בין הרשות גורמי החירום ולהציג תרחישי איום המסכנים את חיפה כתוצאה מאסונות טבע כגון רעידות אדמה וצונמי. בכנס השתתפו בין היתר נציגי משטרת ישראל בראשותו של מפקד המרחב תנ"צ בני אבלייה, מפקד תחנת חיפה נצ"מ אמיר גולדשטיין ומפקד תחנת זבולון נצ"מ קובי קרני, נציגי רשות החירום הלאומית [רח"ל] פיקוד העורף, כיבוי אש, מד"א, בתי החולים הפועלים בעיר חברת חשמל, נמל חיפה ומספנות חיפה, משרד החינוך, טכניון אוניברסיטת חיפה, לשכת המסחר ונציגי מפעלים ממפרץ חיפה.

ד"ר עמוס סלמון, חוקר מהמכון הגיאולוגי, פתח את הישיבה בהצגת הסכנות הקיימות באזור חיפה והמפרץ שהינו אזור רגיש מבחינה גיאולוגית וצפויים בו זעזועי קרקע כתוצאה מרעידות באזור שבר הכרמל (שבר יגור), בעיות התנזלות קרקע במפרץ, וגלישות קרקע באזור ההררי של העיר וכן סכנת צונאמי בשל הקרבה לים. מדובר אמר ד"ר סלמן באזור רגיש מבחינה גיאולוגית, בו קיים ריכוז אוכלוסייה גבוה, מפעלים ותשתיות מסוגים שונים אשר עלולים להיפגע ולהינזק באופן חמור.

רה"ע יונה יהב: "רעידות אדמה הם האיום הקשה והמסוכן ביותר היות ואינו ניתן לחיזוי ותוצאותיו עשויות להביא להרס קשה שיותיר שכונות מנותקות ללא גישה לצוותי חירום. יהב הוסיף כי העלה את סכנת השכונות הכלואות במפגש אותו קיים שר הביטחון אביגדור ליברמן בת"א עם ראשי רשויות ועיריות בצפון המדינה וביקש לכלול בתקציב מיגון יישובי הצפון גם פתרון הנושא. בתוך כך פנה ראש העיר לרשות החירום הלאומית בבקשה לקיים עבודת מטה בנושאים הקשורים להשלכותיה האפשריות של רעידת אדמה על האזור ולפעול בתוך כך לזירוז הוצאת צנרת קצא״א מחיפה כפי שסוכם בעבר, בדיקת מוכנותם של כל המפעלים התעשייתיים ועמידותם בפני רעידות אדמה, הסדרת סמכותן של החברות המשכנות לשיקום מידי של תשתיות ומבנים שעלולים להיפגע בעת רעידת אדמה והפעלת תחנות כיבוי אש באזורים רבים של העיר על מנת לאפשר הגעה מהירה של ככוחות כיבוי האש לכל שכונה בעיר.

מנכ"ל העירייה גדי מרגלית, עמד בדבריו על הצורך בגיוס מתנדבים שידעו לתת מענה בשעות הראשונות עד להגעת כוחות החירום וההצלה כמו כן אמר המנכ"ל כי יש להקפיד כי כל מבנה מותאם לנותנים הגיאולוגיים ונתוני הקרקע עליו הוא נבנה.

מנהל אגף הביטחון יאיר זילברמן, הציג את הערכות העירייה לרעידות אדמה במסגרתה חולקה העיר ל-6 חבלים. חלוקה זו מאפשרת לכל אחד מהחבלים יכולת ניהול ומתן מענה לאזור עליו הוא מופקד. החבלים ינוהלו באמצעות המרכז לניהול משברים אשר מתוכנן לתת מענה לתרחישי מלחמה ואסונות טבע, המאיימים על העיר ולהבטיח את יכולת העירייה להמשיך ולספק שירותים גם בתנאי משבר, תוך שמירה על הרציפות התפקודית של העיר. כל אלה יתקשרו באמצעות מערכות תקשורת לוויינית או על בסיס ממסרים עירונים שאינם תלויים ברשת הסלולר וכן שליטה באמצעות מערכת שליטה ובקרה חדשה אליה מחוברים כל הכוחות הפועלים בשטח.

בתוך כך ציין זילברמן כי עיריית חיפה השלימה התקנת כ-120 מערכות התראה מקדימה מפני רעידות אדמה בבתי הספר בעיר אשר מספקות זמן התראה קצר, שיאפשר פינוי מוקדם של התלמידים טרם פגיעת הרעידה בבית הספר. כמו כן ציין זילברמן כי עד כה הכשירה העירייה יחד עם פיקוד העורף כ-3,000 איש למתן סיוע ראשוני, בהם 400 עובדי עירייה, כ-150 תושבים וכ-2,400 תלמידי כיתות י' בחיפה. בקרוב תחל העירייה בהכשרת צוותי חילוץ מקצועיים שיתבססו על מתנדבים מקרב תושבי העיר, אשר יעברו הכשרה מקצועית נרחבת בפיקוד העורף וישמשו כמענה ראשוני נוסף עד להגעת כוחות החילוץ המקצועיים. כל אלה מתבצעים לצד מסע הסברה אותה מובילה העירייה להעלאת מוכנות תושבי העיר במסגרת התא המשפחתי למקרה של אסונות טבע או מלחמה. שיפור המוכנות במסגרת המשפחתית בהתארגנות מקדימה עם מלאי בסיסי של מים, מזון יבש, אמצעי תאורה ותקשורת על סוללות למקרה של הפסקות חשמל ארוכות, תאפשר לכל תושב להיות עצמאי בשעות הראשונות והקריטיות, בזמן שהרשות תנהל את המשבר ברחבי העיר, עד אשר תוכל לסייע בצורה מאורגנת ולתת מענה לכלל התושבים.

בהמשך הכנס הציגו נציגי גורמי החירום שהשתתפו בכנס פתרונות שיינתנו תוך שיתוף פעולה בין כלל גורמי החירום, ההצלה והמשק.

צילום: דוברות עיריית חיפה

זהבה הופמן:
Related Post