X

עברתי ניתוח החלפת מפרק – מה עכשיו?

אנשים רבים נדרשים לעבור ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך כתוצאה משחיקה בסחוס, כאבים ובעיות בתפקוד. כל אחד סובל מקשיים אחרים שנקשרים במפרק בין אם בהגבלת טווח התנועה, נוקשות, אדמומיות, בצקות או נפיחות וככל שהכאב גובר או חלה פגיעה קשה באיכות החיים, רוב הסיכויים שתתקבל ההמלצה לעבור ניתוח.
כיום עם השיטות המתקדמות והמיומנויות של המנתחים מדובר בניתוח בעל אחוזי הצלחה גבוהים ומרשימים במיוחד. במסגרת הניתוח מחליפים במפרק מלאכותי שמשחזר את התנועה הטבעית ועם זאת, הניתוח זה לא הכל ונדרשת שמירה על שגרת חיים מאוזנת ונכונה על מנת לשמור על תוצאות הניתוח ולאפשר תפקוד מלא ואיכות חיים טובה. מה עושה מי שעבר ניתוח החלפת מפרק? המלצות חשובות למנותחים:

פיזיותרפיה – תנאי להצלחה
חשבו על כך שהמפרק לו התרגלתם כבר לא שלכם ובמקומו יש לכם חלק חדש שדורש הסתגלות מחודשת. חלק בלתי נפרד מהשיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הוא טיפול פיזיותרפיה במהלכו מטופלים אצל פיזיותרפיסטים מיומנים שילמדו אתכם מגוון רחב של תרגילים וגם יבצעו אותם בפועל ויעניקו הנחיות, כאשר תפקידם של תרגילים אלה הוא לאפשר חזרה מהירה יותר לשגרה ואימון של תנוחות מטיבות שעוזרות להתרגל למפרק ולנוע בחופשיות ובקלות במינימום כאב.

להמשיך ולהתאמן לחזק את המרפקים

חוזרים למשקל תקין
הנחיה חשובה לאחר הניתוח היא במידת הצורך להפחית במשקל או לפחות לשמור על משקל תקין, כיוון שמשקל יתר עלול לגרום לעומס על המפרק ולפגוע בתנועה ואף לגרום לכאב. חשוב לגשת לתזונאי או להתחיל תהליך שינוי תזונתי או דיאטה כדי לשמור על משקל תקין ולאפשר לעצמכם לשוב לשגרה.

מתחילים להתאמן
בניגוד לסברה הרווחת שאחרי ניתוח נחים כל הזמן, הרי שמנוחה חשובה להתאוששות ולרוב בתקופה הראשונה באמת יש לדאוג לסביבה תומכת ולהיזהר התנועה כדי להימנע מנפילות ולהתרגל לאיזון וליציבות. אבל בהמשך הדרך חשוב לדעת שכושר גופני יכול לסייע מאוד בתהליך השיקומי. חשוב מאוד להתאמן כדי לחזק את המפרקים, לעבוד על הגמישות וכמובן, לשמור על מורל גבוה. מצאו לעצמכם פעילות גופנית מתאימה כמו שחייה או רכיבה על אופניים לפי המלצות הרופא ותוך התאמה לסגנון הפעילות המועדף. בכל מקרה, עשו את החזרה לשגרה ולפעילות בהדרגתיות ולפי יכולתכם. מהירות ההחלמה תלויה לעיתים גם במצב הגופני שהייתם בו לפני הניתוח וגם לגיל יש חלק מכריע בתהליך ההחלמה והחזרה לשגרה ולפעילות גופנית.

זהירות עם משככי הכאבים
כמובן שלא חייבים לסבול ואפשר בהחלט לפי הנחיות הרופא ליטול משככי כאב המתאימים להיסטוריה הרפואית ומצבכם הבריאותי, אבל חשוב להיזהר עם המינון כדי שלא חלילה להתמכר למשככי הכאבים ולעיתים יהיה גם צורך בתרופות אנטי דלקתיות וגם אותן יש לצרוך רק במרשם רפואי ולפי ההנחיות במינון שנקבע מראש לתקופת הזמן המומלצת על ידי הרופא. בכל מקרה, חשוב לעקוב אחר אזור הניתוח ולבחון אם יש שינוי כמו נפיחות, אדמומיות וכך בכל הנוגע גם למצב הפיזי שלכם לאחר הניתוח. נסו להימנע גם מזיהומים שונים היות ולאחר הניתוח המצב רגיש, אווררו היטב את החלל, השתמשו במידת הצורך בג'ל חיטוי ושמרו על כללי היגיינה.

חשוב מאוד שתקיפו אתכם בקהילה תומכת ותוכלו לקבל סיוע מהקרובים לכם כולל עידוד והעלאת המורל והמוטיבציה, חופשת מחלה מהעבודה והכנת כל מה שצריך לתקופת ההחלמה, מציאת פעילות ספורטיבית ומסגרת אימונים וטיפול מותאמת. כמובן שחשוב לבחור מנתח מנוסה ומיומן שיוכל גם לעקוב לאחר ההליך הכירורגי ולסייע לכם בהכוונה בדרך להצלחה. זכרו לקחת דברים בקצב שלכם.

דן ליאורי:
Related Post