X

מתגרשים – כמה משלמים מזונות על ילד אחד?

החוק בישראל מחייב את ההורים לדאוג לצרכי המחייה של הילדים עד לגיל 18. גם כשבני זוג מחליטים להיפרד, החובה הנ"ל עדיין תקפה כמובן והסכם הגירושין יכלול פירוט של החלק של כל אחד מההורים באחריות הכלכלית. אם ההורים לא מגיעים להסכמה, מי שיפסוק מהם דמי המזונות לילד הוא בית המשפט.

השיקולים העיקריים הם הסדרי המשמורת, גיל הילד, ההכנסות של האב ושל האם ורמת החיים של המשפחה לפני הפרידה. עוד חשוב להדגיש שהמזונות הם זכות ששייכת בלעדית לילד, ואף אחד מההורים לא רשאי לוותר עליה.

איך משפיע גיל הילד על גובה המזונות?

התשובה לשאלה כמה משלמים מזונות לילד אחד מושפעת כאמור מהגיל שלו. עבור פעוטות בני ובנות 0 עד 6 אין משמעות להסדרי המשמורת וגם לא לרמות ההכנסה של שני ההורים – האב מחויב במלוא התשלום של כל צרכי הילד או הילדה.

החל מגיל 6 ועד גיל 15 נלקחים בחשבון גם הפרמטרים הנוספים. עפ"י פסיקה מהפכנית של בית המשפט העליון ב-2017, במצב שבו האבא והאמא מחלקים באופן שווה את זמן הטיפול בילד וההכנסות שלהם דומות, סביר להניח שבית המשפט כלל לא יפסוק על תשלום מזונות. אם לעומת זאת האמא מטפלת בילד במרבית ימי השבוע, ולכן מן הסתם יש לה פחות זמן להתפרנס, בדרך כלל יוטלו על האבא דמי מזונות.

עו"ד טל איטקין

אל ילדים שעברו את גיל 15 החוק מתייחס כמי שיכולים לפרנס את עצמם, לפחות תאורטית, ולכן חובת המזונות הופכת ל"דין צדקה" – ורק אם יש פערים בהכנסות בין שני ההורים ייפסקו מזונות. לאחר גיל 18 נקבעים מזונות מופחתים – בשיעור של שליש מהסכום ששולם עד לגיל 18 – וזאת אם הילד או הילדה משרתים בצבא או בשירות לאומי. במקרים חריגים עשוי בית משפט לפסוק גם מזונות ילדים בגירים, כלומר אחרי גיל צבא.

הבסיס של מזונות ילדים (נכון ל-2019) הוא כ-1,400 ש"ח עבור ילד אחד. סכום זה מכסה את הצרכים הבסיסיים של כל מי שעדיין תלוי מבחינה כלכלית בהוריו – מזון, בגדים וכו'.

מהו הסכום המשולם עבור הצרכים הבסיסיים?

מרכיב משמעותי אחר עשוי להיות מדור, כלומר ההוצאה על מגורים. רכיב זה נכלל בדמי המזונות כשהילד/ה מתחת לגיל 6, ולאחר מכן בדרך כלל רק כשאין משמורת משותפת. הסכום הוא כ-30% מסך ההוצאות על דיור של האמא, מתוך הערכה שזהו החלק של הילד.

עלויות נוספות של גידול ילדים הן צרכי חינוך (כולל חוגים, שיעורים פרטיים וכו') והוצאות רפואיות (כולל טיפולים לנפש במידת הצורך). החלוקה בין ההורים נקבעת לפי הסדר המשמורת וההכנסות שלהם, כשהמטרה היא ליצור איזון כך שמצד אחד שני בני הזוג יוכלו לפתוח פרק חדש בחייהם ומצד שני לא ייפגעו צרכי הילד. התשובה לשאלה כמה משלמים מזונות עבור הוצאות אלה היא בהתאם לצרכים הספציפיים של הילד או הילדה.

עוד הוצאות שנלקחות בחשבון הן אקסטרות: בילויים, סלולרי, חופשות וכו'. בדרך כלל שני ההורים אמורים לשאת במרכיב זה באופן שווה על בסיס העובדה שהאחריות שלהם מתחלקת שווה בשווה.

רוצים ייעוץ בנוגע לענייני משפח וגירושין? בדקו עם עו"ד גירושין בחיפה טל איטקין

דן ליאורי:
Related Post