X

משבר הקורונה: עליה דרמטית של 500% בכמות הסכסוכים

מבדיקה שעשתה לשכת המגשרים בישראל מתברר שקיימת עליה בשיעור הקונפליקטים החדשים ורובם הם בנושאים עסקיים אם כי בתחום המשפחה המצב לא יותר טוב בהרבה. 

אם זאת , מסביר יו"ר הלשכה טובי דנון כמות התיקים שנפתחו בבתי המשפט לא משקפת את הנ"ל ומכמה סיבות. הסיבה עיקרית היא שפנייה לערכאות משפטיות כרוכה בהוצאות רבות אם זה בתחום המשפחה והרבה יותר בכל התחומים המסחריים מה גם שברוב התחומים האלה הצד הנפגע דל באמצעים.

מבדיקה שעשתה לשכת המגשרים בישראל מסתמן שרבים מהמגושרים מגיעים לתובנות כי במידה וילכו להלכים משפטים ההוצאות ואיבוד הזמן שלא לדבר על הזמן הרב שיעבור עד שיוכלו לפגוש את הפיצוי לא משתווה לפתרון הבעיות בדרכי נועם גישוריות. כל אלה הביאו לעלייה של 500% בפניות למגשרים ועוד לפני  הפניה לעו"ד ובוודאי לפני כתיבת כתבי הטענות.

אבי מרום מילברגר סגן יו"ר ודובר הלשכה. צילום ניר מרום.

הקונפליקטים הרבים ביותר שמגיעים בחצי השנה האחרונה למגשרים הם על רקע חוסר היכולת של שוכרים  לשלם לבעלי  הנכסים את שכר הדירה ומדובר על דירות מגורים כמו גם בעלי חנויות וזכיינים של רשתות שונות.

קונפליקטים רבים נוצרו בין ספקים של חומרי גלם והמפעלים הרוכשים על רקע חוסר עמידה בתשלומים. כשלון עמידה בלוחות הזמנים של מכרזים רבים עקב סגרים ובידוד של עובדים תרם אף הוא לבעיות החדשות.

בענף התיירות רבים המריבות עקב ביטול הטיסות כאשר לאחרונה המצב התדרדר עוד יותר. במסחר הבינלאומי הולכים וגדולים המקרים בהם יצואנים לא יכולים לעמוד בזמני אספקה אם זה בגלל היעדרות עובדים או עקב הגעה מאוחרת של חומרי הגלם שמגיעים מסין.

בתחומי היבוא  השונים חילוקי הדעות השונים נגרמים גם עקב עלייה מאוד גבוהה של עלויות  ההובלה הימית, במקרים מסוימים עליה של 550% במחירי ההובלה הימית לפני המשבר ולפעמים עלות ההובלה שהייתה מהווה 10% מערך הסחורה המיובאת מהווה כעט 50% .

לכל המקרים הללו יש דוגמאות ספציפיות שנתקבלו תוך כדאי הבדיקות ש"לשכת המגשרים בישראל" עשתה לאחרונה.

דן ליאורי:
Related Post