X

מעשנה לבשר – מה הם הסוגים הקיימים?

עישון בשר ידוע לבני האדם כבר מתקופת האבן. בעבר בני אדם השתמשו במעשנה לשם שימור הבשר או הדגים והארכת זמן חיי המדף שלהם, על מנת שבימי החורף הקשים, כאשר לצאת לצוד היה קשה יותר, היה נהוג לצרוך את הבשר המעושן שיכול היה להחזיק למשך הרבה זמן. כך נולדה מסורת שימור הבשר אשר נותנת לבשר טעם מיוחד, וגם לאחר שהמקררים הגיעו לעולם, אנשים עדיין משתמשים במעשנה לבשר על מנת לקבל את הטעם הייחודי שהיא נותנת.

מה היא מעשנה לבשר?

שיטות עישון הבשר שיש לנו כיום הן לא כמו שיטות העישון שהיו בשימוש בעבר הרחוק. מעשנה של היום היא סוג של גריל, כאשר השיטה בעבר הייתה עישון בשר על גבי פחמים שהייתה נותנת לבשר את טעם וריח העשן והפחמים. מעשנה כיום פועלת באופן כזה שהעשן העולה מן הפחמים אשר בגוף הגריל בעצם צולה את הבשר עד שהוא מגיע למרקם, לטעם ולריח הרצויים.

כיצד פועלת מעשנה של היום?

מעשנה של היום צולה את הבשר בחום נמוך אשר לא עולה על 150 מעלות, וזמן הצלייה לוקח זמן מכיוון שמדובר בצלייה איטית, ומשך הזמן תלוי בגודל הנתח. עישון בשר היא פעולה שלוקחת זמן, וכאשר אתם רוצים להגיש לאורחים שלכם או לאכול בעצמכם בשר מעושן, זו היא פעולה שיש להיערך אליה מראש. זה בהחלט משתלם, מכיוון שפעולת העישון מעניקה לבשר מרקם רך ונימוח וטעם מעושן מיוחד.

סוגים של מעשנה לבשר

ישנם סוגים שונים של מעשנות בשר בצורות וגדלים שונים. ישנם 3 סוגים עיקריים הקיימים בשוק על בסיס הצורה שלהן:

  • מעשנה עומדת – המעשנה העומדת נראית בצורת ארון והיא מורכבת משני תאים מרכזיים: תא בעירה הנמצא בחלק התחתון ובו יש את חומרי הבעירה כמו הפחמים או העצים, ותא עישון הנמצא מעל תא הבעירה בו נשים את הבשר. לכל תא יהיה פתח נפרד משלו.
    גודל וגובה המעשנה משפיע על כמות תאי העישון שמאפשרים למקם את הנתחים בגבהים שונים והמרחק מתא הבעירה ישפיע על הזמן הדרוש למידת העשייה בה אתם חפצים.
  • מעשנה שוכבת – מזכירה גריל גז או מנגל גז בצורה שלה. תא העישון שלה נמצא בצד ופתח יציאת העשן יימצא בצד השני. ההפרדה בין התאים מאפשרת רק מעבר של עשן לעבר תא העישון בו נמצא הבשר. המרחק בין מיקום הבשר לבין תא הבעירה ישפיע על מידת העשייה, משך הזמן וטעם הבשר.
  • מעשנה בצורת ביצה – זוהי מעשנה קרמית, להבדיל משאר המעשנות אשר עשויות מברזל. היתרון במעשנה קרמית הוא שהחומר הקרמי מאפשר שמירה של החום לאורך זמן ממושך והוא חוסך מאוד בשימוש הפחמים. מעבר לכך, מעשנה קרמית היא גם רב שימושית שיכולה לשמש גם כגריל סגור או פתוח וגם כטאבון, והן בעלות עמידות גבוהה מאוד לחום.
דן ליאורי:
Related Post