X

מספר היהודים שעלו להר הבית ביום ירושלים זינק והוכפל

 

2,084 יהודים עלו ביום ירושלים, להר הבית. זינוק שיא של 109% לעומת מספר העולים אשתקד. אז עלו למקום הקדוש 995 יהודים.

רוב העולים אל ההר התפללו ושוררו בשמחה והלל על היום הגדול של שחרור הר הבית והצלת ישראל. שוטרים רבים איבטחו את היהודים מפני עשרות פורעים מוסלמים שצעקו והתפרעו בקריאות "אללה-אכבר".

המוני היהודים עלו להר הבית בראשות רבנים רבים. ביניהם הדיין הרב שלמה שושן בראשות תלמידי ישיבת בית שאן. הרב אליעזר מלמד יחד עם הרב גור גלון ראש ישיבת הר ברכה, הרב בראל שבח, הרב אורן דחבש והרב חגי כהן מרבני הישיבה בהר ברכה, חלקם בפעם הראשונה בחייהם. הרב יעקב מדן ראש ישיבת הר עציון יחד עם הרב יצחק לוי מרבני הישיבה שעלו בראשות תלמידי הישיבה. הרב אייל יעקבוביץ ראש ישיבת צפת יחד עם הרב אלישע וולפסון מרבני הישיבה ומחבר ספר "לשכנו תדרשו" והרב אבי לוריא מרבני הישיבה עם תלמידי הישיבה. הרב ישראל אריאל ראש ישיבת המקדש וממשחררי הר הבית עם תלמידי הישיבה. הרב נועם וולדמן ראש ישיבת ניר קרית ארבע עם תלמידי הישיבה. הרב יהודה קרויזר רב הישוב מצפה יריחו וראש ישיבת הרעיון היהודי יחד עם תלמידי הישיבה. הרב אבי גיסר רב הישוב עפרה. הרב יצחק ברנד מעמנואל. הרב דביר טל ראש ישיבת דוד המלך ועוד

קבוצות רבות של תלמידים מישיבות שונות עלו להר הבית במהלך יום החג. ביניהם בלטו במיוחד תלמידי ישיבת אורות הזורעים, ישיבת בית אל, ישיבת בני צבי, ישיבת חרשה וישיבת נצרת עילית רבים מתלמידי הישיבות ערכו סיומי מסכתות וסדרי משניות בהר הבית.

החל מהשעה 5 בבוקר התקיימו תפילות שחרית חגיגיות בשער ההר, כוותיקין ומניינים נוספים. בשעה 7:30, שעת פתיחת ההר ליהודים, כבר המתינו לעלייתם מעל 400 יהודים.

מפקדי המשטרה הבכירים ירדו אל השטח ועקבו מקרוב בהתנהלות העליות. רבים מן העולים הרגישו כי עליית היהודים חשובה למפקדי המשטרה, והם באו במטרה לייעל את תיפקוד הכוחות בשטח. בעקבות לחצים שנוצרו בשרוול הכניסה הצר להר הבית, העבירו המפקדים את אחת הכניסות לכותל לשימוש עולי ההר, והעומס הוקל מאוד. כמעט כל העולים הוכנסו במהירות יחסית אל ההר.

בעת שהותה של ישיבת הר ברכה בהר הבית החל לרדת גשם. השוטרים הציעו לרב אליעזר מלמד את האפשרות ללכת תחת הסטיו המקורה בצידו המערבי של ההר יחד עם הקבוצה. חלק מהקבוצה העדיפו ללכת במסלול הרגיל והמשטרה איפשרה להם להתפצל. המשטרה אף אפשרה לרב מלמד להשלים את ההקפה ולחזור ליציאה משער השלשלת.

בעקבות הביקוש הרב פתחה המשטרה את עמדת הבידוק קצת לאחר השעה 6:30, שעה לפני שעת הפתיחה. המשטרה הכניסה את העולים על פי סדר הגעתם ושמרה על היהודים שהגיעו כקבוצה, שגם יכנסו אל ההר כקבוצה.

בצהריים פתחה המשטרה את עמדת הבידוק עוד לפני השעה 13:00, יותר מחצי שעה לפני הפתיחה הרשמית של ההר.
היהודים שהחלו להאסף במקום התפללו תפילת מנחה המונית על הגשר, בדרך אל ההר.

המשטרה איפשרה אתמול באופן תקדימי את שהותן של 4 קבוצות יהודים בו זמנית בהר הבית בכל העת. המשטרה אף הגדילה את מספר היהודים בקבוצות ההקפה המלאה, עד 85 יהודים בקבוצה (השוואה לשנה שעברה – כ50).

נוכח ההתרגשות מהחג והעליות הגדולות רבים החלו לשיר בקול ובריקודים. כמה נערים אף השתחוו, ושלושה הניפו את דגל המדינה. בניגוד לעבר רובם הגדול לא נעצרו. מלבד כמה בודדים, במיוחד אלו שהמשיכו בכך עד למעצרם. (פירוט בפסקת המעצרים)

שכירי הוואקף החלו להתפרע באלימות ומוסלמים נוספים הצטרפו אליהם. המשטרה הדפה אותם, עצרה וואקפיונרים שחלקם אף נפצעו, ואת היהודים הוציאה אל מחוץ להר. אחת הקבוצות הוצאה משער השבטים. השער ממנו נכנסו לפני 51 שנים משחררי הר הבית.

בעליית הצהרים צמצמה המשטרה את הקבוצות לארבעים יהודים בלבד, ורק שתי קבוצות הוכנסו להקפה מלאה. כארבע מאות יהודים שהמתינו לכניסתם אולצו לעלות להצצה בלבד של דקות בודדות. לקראת סיום שעת העלייה הכניסה המשטרה את כל מי שנשאר על גשר הכניסה בקבוצה אחת שכללה מעל 100 יהודים.

לא נרשמו מעצרים או עיכובים על תפילות. 12 יהודים עוכבו בשטח הר הבית בטענה ל"הפרת כללי העליה להר הבית".
10 שהשתחוו, 1 שהניף דגל, ואחד לאחר שצעק "שמע ישראל" וקרא קריאות נגד הפורעים המוסלמים.

כל המעוכבים שוחררו תוך זמן קצר, חלקם אף מבלי להילקח לתחנת המשטרה.

יום ירושלים במספרים ובהשוואה לשנה שעברה 2,084 יהודים עלו להר הבית (995)
0 הוחזרו מבלי להיכנס כלל להר (145) 12 יהודים עוכבו בהר (13)
4 קבוצות הורשו לשהות בהר במקביל (3) מעל 100 יהודים מקסימום בקבוצה (58)
עד שעה המתנה (ממוצע של שעתיים המתנה)

⌨ הנתונים באדיבות: ייראה – עידוד עליה להר הבית כהלכה

יובל פלג: עיתונאי, עורך ומרצה לתקשורת
Related Post