X

מנפלאות הביטוח הלאומי: כיצד קובעים אחוזי נכות בשל דום נשימה?

האם לביטוח הלאומי יש הנחיות פנימיות שלפיהן פועלות הוועדות הרפואיות והאם "ההנחיות אינן חוקיות ואין להן מעמד משפטי" כפי שטוען עורך דין בכיר, שאלה זו, עמדה לדיון בפני נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה השופט אלכס קוגן.

בדיון טען עו"ד סאמי אבו ורדה מומחה לתביעות ביטוח לאומי כי ההנחיות של הביטוח הלאומי קובעות כי בשל "דום נשימה" בדרגה קשה, הנכות המקסימאלית שניתנת  היא 40% ולכן אם מדובר במקרה של דום שנשימה בדרגת חומרה קלה עד בינונית, הוועדה נותנת רק 15% נכות, אבל טוען עורך הדין, קיים סעיף אחר בתקנות שקובע כי במקרה של דום נשימה בדרגה בינונית הנכות היא 40% ולכן במקרה של דרגת קלה עד בינונית הנכות צריכה להיות 30%.

הדיון בפני השופט אלכס קוגן היה בעניניו של אדם שסבל מדום נשימה בשינה בדרגה קלה עד בינונית. הוועדה נתנה לו רק 15% נכות ועל כך הוגש הערעור בטענה שההנחיות אינן ברורות והוועדה לא נימקה את החלטתה .

עורך הדין שייצג את הביטוח הלאומי בדיון אמר כי דום נשימה בשינה "היא מחלה נפוצה אבל אין לה סעיף בתקנות".  נציג הביטוח הלאומי הודה כי "הוועדות הרפואיות קובעות דום נשימה שבינה חלק לפי סעיף 3 וחלק לפי סעיף 5" והוסיף כי "הוועדות קובעות את הסעיף המותאם ביותר שנראה להן".

בפסק דינו קיבל השופט את הערעור וקבע כי הדיון יוחזר לוועדה הרפואית שתנמק מדוע בחרה בסעיף 3 ולא בסעיף אחר וכן "ככל שיש לוועדה הנחיות הוועדה תפרט אותן".

"יש כאן פסיקה עקרונית שב שנועדה לעשות קצת סדר בוועדות הרפואיות" אומר עו"ד סאמי אבו ורדה. לדבריו " לא רק שיהיה דיון חוזר וחברי הוועדה יצטרכו לנמק את החלטתם אלא נדרש מהביטוח הלאומי לתת שקיפות להנחיות שלו לגבי קיבעת אוחזי נכות במקרה של דום נשימה בשינה".

 

דן ליאורי:
Related Post