X

מחקר חדש יוצא נגד תפיסות מקובלות לגבי קבלת החלטות אצל אנשים על הספקטרום האוטיסטי

מחקר חדש בנושא החלטות תפיסתיות באוטיזם, שהוביל ד"ר אדם זיידל, ראש המעבדה לעיבוד רב-חושי במרכז גונדה לחקר המוח, באוניברסיטת בר-אילן, פורסם בעיתון המדעי הנחשב eLife , מעלה כי אנשים על הספקטרום האוטיסטי מושפעים יותר מהתפיסה הקודמת שהייתה להם ועלולים להתקשות בעדכון התפיסה הנוכחית שלהם בהתאם למידע חושי חדש. ייתכן שהתלות המוגברת בבחירות הקודמות שנעשו תורמת לסימפטומים, ועשויה לבוא לידי ביטוי בירידה בגמישות ההחלטות התפיסתיות.

ד"ר אדם זיידל
צילום באדיבות דוברות אוני' בר אילן

לאחרונה, חוקרים שונים הציעו כי השינויים בתפיסה החושית אצל אנשים על הרצף האוטיסטי נובעים משימוש מופחת בידע הקודם יחסית לשאר האוכלוסייה, כך שהם מסתמכים בעיקר על המידע החושי. המחקר הזה בודק את הטענה הזו.

במחקר לקחו חלק כ-20 ילדים ומתבגרים על הרצף האוטיסטי וכ-20 נבדקי ביקורת השתתפו במחקר זה. בנוסף ממצאים אלו נבדקו גם על דטה שכבר היה קיים ממחקר אחר, דבר שתרם וחיזק את מסקנות המחקר.

ד"ר זיידל אמר: "אנשים על הרצף האוטיסטי סובלים מקשיים בתחום החברתי והתקשורתי, התנהגות חזרתית ושינויים בתפיסה החושית, בה מתמקד המחקר שלנו. כחלק מחיי היום יום של כולנו המוח צריך לקבל אלפי החלטות תפיסתיות קטנות – כמו למשל זיהוי צבע הרמזור לפני שחוצים את הכביש, זיהוי פנים של חבר, פירוש נכון של מגע, הבנת הנשמע וכד'. החלטות אלו מתבססות על מידע חדש שנקלט בחושים שלנו, יחד עם מידע שכבר קיים אצלנו, והמוח מבצע שילוב שלהם כדי לייעל את התהליך.

"במחקר זה נעשתה הפרדה בין שני סוגי ידע קודם– הראשון הוא מידע חושי קודם, והשני הוא הבחירות הקודמות שנעשו באותה סיטואציה. התוצאות שלנו מראות דווקא כי אנשים על הרצף האוטיסטי עושים שימוש במידע החושי הקודם במידה שווה לשאר האוכלוסייה, ואילו על המידע לגבי הבחירות הקודמות שנעשו הם מסתמכים אפילו באופן מוגבר. ניתן לראות כי הבחירה הנוכחית שלהם נוטה כלפי מה שהם בחרו בפעמים הקודמות (למרות שמדובר על גיוריים חושים שונים, בלתי תלויים) בצורה מוגברת מאשר שאר האוכלוסייה".

מוביל ויוזם המחקר הוא ד"ר אדם זיידל – ראש המעבדה לעיבוד רב-חושי במרכז גונדה לחקר המוח באוניברסיטת בר-אילן, שעבד בשיתוף עם פרופ' דיצה צחור – מנהלת המרכז לאוטיזם מטעם אלו"ט במרכז הרפואי שמיר "אסף הרופא", ד"ר הלן פייגן ושיר שלום-שפרבר– סטודנטיות במרכז גונדה לחקר המוח.

דן ליאורי:
Related Post