X

מומחי כרמל: טיפים לחזרה נכונה לביה"ס

שנת הלימודים מציבה בפני ההורים והתלמידים אתגרים רבים, חזרה לשגרת לימודים לאחר חופשה ממושכת לצד שילוב של למידה במסגרות ולמידה מכוונת מהבית.  צוות הפיזיותרפיה במרכז הרפואי כרמל מייעצים לכם כיצד להכין נכון את סביבת הלימוד והציוד הנלווה המומלץ לקראת חזרה ללימודים בשגרת הקורונה.

איך מתכוננים נכון לחזרה לבית הספר ?

מחקרים עדכניים בתחום הארגונומיה מראים כי ילדים בגילאי 6-17 מבלים כ-10 שעות בממוצע בישיבה מול מסכים (מחשב, טלויזיה, טאבלט, טלפון) בבית הספר, בבית ובחוגים. הרופאים האורתופדים במרכז רפואי כרמל מקבוצת הכללית מדווחים על עלייה בתלונות כאבי שלד-שריר, כולל דלקות גידים, בעיות יציבה, כאבי גב וכאבי מפרקים. כאבים אלה בחלקם כתוצאה מעבודה ממושכת מול מחשב, ללא התאמה לצרכיהם המיוחדים של הילדים ולמידותיהם. בנוסף, כיום ידוע כי חוסר פעילות היא גורם משמעותי לירידה בבריאות כללית, ירידה בכושר גופני והשמנה.     

מסקר מצב הבריאות והתזונה הלאומי השני, נמצא כי שליש מילדי ישראל בגיל חטיבת הביניים סובלים מעודף משקל והשמנה. "חובה על ההורים לבחור נכון את הריהוט, להתאים את סביבת הלמידה, לעודד הפסקות בלמידה לצורך תנועתיות ומנוחה לעיניים ובנוסף לעודד את הילדים לפעילות גופנית סדירה" מסבירה ורד מועלם, מנהלת שירות הפיזיותרפיה בבית חולים כרמל.

איזה תיק לקנות, באיזה מחשב להשתמש, כיצד לארגן את שולחן הלימודים?  

מכיוון שרוב התלמידים ילמדו בהוראה מכוונת בשגרת הקורונה, יש צורך להכין מבעוד מועד את התנאים הטובים ביותר ללמידה מסוג זה.

מחשב נייד או נייח?

כל עוד מתקיימים מספר תנאים בסיסיים, ניתן להשתמש בשני סוגי המחשבים. מה שחשוב זה סידור סביבת העבודה, כולל הכסא, השולחן ועמדת המחשב. יש לזכור שילדים גדלים ומשתנים ואיתם צריכים להשתנות גם הרהיטים. היום ניתן להשתמש בריהוט מתכוונן ומודולרי, אך יש לזכור לבדוק את התאמתו לילד בהתאם להתבגרות הילד.

כדי לתת לילד סביבת עבודה נכונה שימו לב למספר כללים:

  • הכיסא צריך להתאים לגובה הילד, לתת תמיכה לגב, ולאפשר לילד לשבת בנוחות כאשר כפות הרגלים מונחות על הרצפה או על הדום.
  • עומק המושב מומלץ שיהיה כאורך הירכיים, אך יש לוודא מרווח של 2-3 אצבעות מקצה הכיסא ועד לשקע הברכיים. בזמן הישיבה על מושב הכיסא חשוב שהישבן  יגיע לעומק הכיסא כך שהגב התחתון נתמך במשענת. הזווית המומלצת בין המשענת למושב היא 105 – 110 מעלות.
  • גובה המשענות מאפשר להניח עליהן את אמות הידיים בנוחות. תמיכה זו מקטינה את הלחץ על עמוד השדרה והכתפיים. לחילופין ניתן להניח את הידיים עד למרפקים על משטח העבודה. המקלדת תמוקם כך שניתן יהיה להשתמש בתמיכה זו. .
  • גובה השולחן צריך לאפשר לכיסא להיכנס מתחתיו, עומק השולחן לפחות 60 ס"מ, צג המחשב מוצב מול הגוף והעיניים. השליש העליון של המסך בגובה העיניים או מעט נמוך מהם. מרחק המסך מהעיניים, בערך כאורך המרחק מהכתף עד לשורש כף היד (55-75 ס"מ). במידה ומשתמשים במחשב נייד, כדאי שיהיה עכבר על מנת להוריד עומס מהכתף והמרפק.

הורים זו האחריות שלכם חשוב ביותר לזכור כי:

ישיבה ממושכת מול מסך המחשב עלולה ליצור אי נוחות, כאבים ועייפות, לכן מומלץ לקום מדי חצי שעה-שעה למספר דקות, בכדי להתמתח ולהתרענן ולאפשר לעיניים מנוחה והתאוששות.

ילדים אוהבים לבלות שעות מול המחשב והטלוויזיה כיום זה משרת אותם ללמידה, פנאי ואינטראקציות חברתיות. חשוב  כהורים לעודד את הילד לפעילות גופנית על פי טעמו, וזאת על מנת לעודד אורך חיים בריא וכדי "לפצות" על שעות הישיבה הממושכות. מומלץ וכדאי להפוך את העיסוק בספורט כלשהוא לבילוי משותף של כל בני המשפחה.

ורד מועלם מנהלת מכון הפיזיותרפיה בכרמל –
צילום אלי דדון

ילקוט על גלגלים כן או לא?

"ילקוט על גלגלים אינו נישא על גב הילד, ובדרך כלל משקלו רב יותר. ילקוט עם גלגלים מתאים לילד כאשר תנאי הדרך חלקים ומרחק ההליכה הוא גדול היות והתיק כבד להרמה, ילקוט עם גלגלים אינו מתאים לעליה במדרגות וסחיבה בתנאי דרך קשים".

מומלץ לבחור לילד תיק בגודל גב הילד ולא גדול ממנו, ומומלץ שמשקל הילקוט לא יעלה על 15% ממשקל הילד . צריך לבחור ילקוט המכיל מספר תאים המאפשרים חלוקת משקל הספרים והמחברות, ועדיף ילקוט עם רצועות כתפיים רחבות ומרופדות ובאורך שווה כדי לאפשר חלוקת המשקל בין הכתפיים. כדאי להסביר לילד כי יש לארוז את הספרים הכבדים בתא הקרוב לגב, כך חלוקת המשקל טובה יותר, וכן לשים לב שהילד נושא את התיק על שתי הכתפיים ולא רק על כתף אחת. במידת וניתן מומלץ להשאיר חלק מהציוד בכיתה.

שנת לימודים פוריה מוצלחת ובעיקר בריאה לכל התלמידים וההורים, מאחלות ורד מועלם מנהלת השירות,  הילה אשכול וכל צוות הפיזיותרפיה בביה"ח כרמל.

הילדות יערה ואיילה עושות ספורט בריא לקראת בית הספר  – צילום אלבום משפחתי

עדי ישראלי:
Related Post