X

מה עושים כאשר מסירים את תיבת מיתרי הקול ?

גידולים סרטניים בגרון מטופלים במגוון שיטות, אך במקרים מסוימים יש צורך בביצוע ניתוח לכריתת גרון, והוא מאפשר – במרבית המקרים – ריפוי מלא.

המטופלים לאחר הניתוח נדרשים להסתגלות רבה וייחודית למצבם החדש והקבוע, מה שיוצר בקרב אוכלוסייה זו צרכים חדשים ושונים בהשוואה למטופלים אחרים. מטופלים אשר עוברים ניתוח לכריתת הגרון למעשה מאבדים את הגרון ומיתרי הקול, דבר הגורם לשינויים באכילה ונשימה. בנוסף, לצורך דיבור יש צורך בהתקן ייעודי (תותב דיבור) אשר דורש הסתגלות ואימונים מיוחדים על מנת לאפשר דיבור רציף.

הצוות המארגן של המפגש היחודי צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

על מנת לתת מענה לאוכלוסייה זו, העונה גם לשם "נושמי צוואר", התקיים לאחרונה מפגש ראשון מסוגו של מטופלים לאחר כריתת גרון, מתוך מטרה לחשוף את המטפלים למידע ייחודי וענייני, להקשיב ולהתאים את שיטות העבודה של הצוות המטפל ולאפשר למטופלים לפגוש אנשים במצבם. המפגש הייחודי והחדשני, התקיים לאחרונה ביוזמת היחידה לניתוחי ראש וצוואר בניהולו של ד"ר יותם שקדי, במהלכו השתתפו מטופלים רבים הנמצאים בשלבים שונים של התמודדות.

במהלך יום העיון, אשר התקיים בסיוע חברת "טרופארם" ו"מדי-פישר", המטופלים שמעו מגוון הרצאות בנושאים שונים, החל במיצוי זכויות סוציאליות, שיקום לאחר הניתוח וכלה בפעילות גופנית למשתקמים לאחר ניתוחים וטיפולים אונקולוגיים. בסיום המפגש נערכה הרצאה של סאלח סעד, ח"כ לשעבר מטעם מפלגת העבודה, אשר בעצמו נאלץ לעבור ניתוח שכזה בעבר. במהלך ההרצאה מר סעד סיפר על המסע האישי שלו ועל דרכי ההתמודדות שלו, ושיתף את הקהל בקשיים שעבר בדרך.

"במרפאות שלנו אנחנו פוגשים את המטופלים במשך שנים – במעקב אחר המחלה שלהם ובטיפול בבעיות השונות שעולות, אך רצינו לשם שינוי להיפגש מחוץ לכותלי המרפאה ולהכיר את האנשים בצורה יותר טבעית", מספר ד"ר יותם שקדי. "היה מרגש לראות את המטופלים שלנו פוגשים אנשים נוספים אשר נמצאים באותו מצב כמוהם וכך מחליפים חוויות ורשמים".

אביבית ניטקה, אחות מתאמת ביחידה מוסיפה: "כבר בתחילת דרכי כמתאמת ראש צוואר, כשהכרתי לראשונה את המטופלים המיוחדים וראיתי את ההתמודדות שלהם בשגרה הן מבחינה חברתית, משפחתית, תקשורתית ורגשית, הרגשתי צורך להפגיש בן המטופלים ולחבר בינם לבין משפחתם המורחבת והחדשה. המפגש היה מרגש מאוד המטופלים ומשפחותיהם שוחחו אחד עם השנייה, ויצרו קהילות תומכות ומחבקות זה עבור זה".

לאור הצלחת המפגש, מתוכננים מפגשים דומים בעתיד על מנת להמשיך ולחזק את הקשר עם המטופלים והמתרפאים במחלקה.

עדי ישראלי:
Related Post