X

לראשונה באפריקה: רופא ישראלי מכשיר צוותים מקומיים לטפל בעיוותים אורתופדים בילדים

צעד אחרי צעד: עשרות רופאים מאתיופיה והמדינות השכנות לקחו לאחרונה חלק בקורס מעשי, ראשון מסוגו, המכשיר אותם בתיקון עיוותים אורתופדים בילדים. את הקורס, שהתקיים זו הפעם הראשונה ביבשת אפריקה כולה, הוביל פרופ' מרק אידלמן, מנהל היחידה לאורתופדית ילדים בביה"ח "רות" שברמב"ם.

בקורס הייחודי, שנמשך ארבעה ימים, השתתפו כ-50 רופאים – חלקם סיימו את ההתמחות וחלקם עדיין מתמחים – אשר נחשפו להרצאות אודות שיטות טיפול שונות, לקחו חלק בסדנאות תרגול וסדנות מעשיות ואף השתתפו בניתוחים.

הקורס התקיים בבית החולים בלאק לאיון (Black Lion Hospital) שבאדיס אבבה, בירת אתיופיה, בחסות CURE International – ארגון ללא מטרות רווח המסייע לילדים הסובלים מבעיות רפואיות במדינות עולם שלישי ובשת"פ עם POSNA  – איגוד האורתופדיים לילדים בצפון אמריקה.

את השירות האורתופדי לילדים בביה"ח האתיופי מנהלים שני רופאים מאנגליה, אשר החליטו לפני מספר שנים לעבור אל המדינה האפריקאית ולהקדיש את זמנם לשיפור תנאי הטיפול באוכלוסייה המקומית. כחלק מתפיסה זו יזמו השניים את הקורס, על מנת להעניק כלים טיפולים לצוותי הרפואה המקומיים בהתמודדות עם אחת הבעיות הנפוצות במדינה. "על רקע של מחלות ובעיות גנטיות ובעיקר משום שיש מחסור גדול בידע, תשתיות ויכולות טיפוליות בעיוותים אורתופדיים בילדים, ישנם אנשים רבים המסתובבים באתיופיה עם בעיות שבמקומות אחרים בעולם פותרים הרבה קודם לכן", מסביר פרופ' אידלמן, "בישראל, כמו במדינות רבות בעולם המערבי, יודעים לאבחן את הבעיות בזמן ולטפל בהן בזמן. בכך אנחנו מאפשרים למטופלים הללו ליהנות מאיכות חיים ומונעים הידרדרות במצבם. כעת, לעשרות רופאים מקומיים יש כלים וידע לסייע למטופלים שלהם".

אל פרופ' אידלמן הצטרפו במשימה החשובה שני רופאים מארה"ב: מי שהיה מורו של פרופ' אידלמן, פרופ' ג'ון הרצנברג, רופא בכיר בתחום מבולטימור, ופרופ' כריסטוף רדלר, אף הוא בעל שם בתחום. לדבריו של פרופ' אידלמן, עיקר הבעיה בהכשרת הרופאים האפריקאים היא הקושי שלהם לצאת אל ארה"ב ולזכות בהדרכה שם:

"המוסדות בבולטימור נחשבים לטובים בתחום מבחינת הכשרה והדרכה והעיר מארחת את הכנסים והקורסים המובילים. לצערנו, לרוב הרופאים הללו לא מצליחים לקבל ויזות כניסה לארה"ב ובכך נמנעת מהם הגישה אל הידע הזה. זו הסיבה שהחלטנו לייבא את ההכשרה אליהם. בתום קורס מוצלח, החלטנו להמשיך את היוזמה ובעתיד הקרוב אני מיועד לחזור אל אתיופיה לטובת הכשרת רופאים נוספים".

בתמונות: מתוך הקורס שהתקיים באתיופיה.  צילום: באדיבות דוברות רמב"ם.

זהבה הופמן:
Related Post