X

כנס "חיה פוליטית": הח"כים מתחייבים להקים רשות לאומית להגנת בע"ח

ארגוני בעלי חיים וסביבה קיימו הערב (ה') בתל אביב, את הכנס ״חיה פוליטית״, כנס בנושא קידום מהלכי מדיניות לשיפור ההגנה על בעלי חיים, במסגרתו נערך פאנל בהשתתפות ח"כים ממפלגות שונות. את האירוע הובילו עמותות אנימלס ותנו לחיות לחיות, בשיתוף 11 ארגונים נוספים.

המשתתפים שלקחו חלק בפאנל הם ח"כ יסמין סאקס פרדימן (יש עתיד), ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי), ח"כ גלעד קריב (העבודה), ח"כ מוסי רז (מרצ) וח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל). פניות נעשו לכל המפלגות שעל פי הסקרים עוברות את אחוז החסימה. יהדות התורה, ש"ס, הציונות הדתית וישראל ביתנו בחרו שלא לשלוח נציג. ח"כ גילה גמליאל מהליכוד אישרה את הגעתה ונאלצה לבטל מספר ימים טרם האירוע. בליכוד הוחלט לשלוח את גב' טל גלבוע מקמפיין המפלגה כנציגה, אך שעתיים לפני תחילת האירוע גלבוע הודיעה על ביטול השתתפותה בשל אילוצי קמפיין.             

באדיבות תנו לחיות לחיות

את הכנס הנחה העיתונאי רן בנימיני. בכנס נדונו הנושאים הבוערים בתחום הגנת על בעלי החיים, בראשם הקמת רשות לאומית להגנה על בעלי חיים תחת המשרד להגנת הסביבה לקידום היישום והאכיפה של חוק צער בעלי-חיים.

ח״כ מוסי רז (מרצ) התייחס לסוגיה וציין כי: ״הפעם נדרוש בצורה הרבה יותר משמעותית. הקמת רשות להגנה על בע״ח במשרד להגנת הסביבה שתתוקצב.״ רז שיתף כי מפלגתו שמה כתנאי במו״מ הקואליציוני להקים את הרשות, אך בסופו של דבר ויתרו כיוון שהעדיפו את קיומה של הממשלה. ח"כ יסמין סאקס פרידמן מ׳יש עתיד׳ התחייבה גם היא להקמת הרשות ואמרה: ״אעשה הכול. כל מה שאוכל לעשות כדי לקדם את נושא הרשות להגנת בע״ח בהסכמים הקואליציוניים.״

נושא נוסף שעלה בכנס הוא הגנה על חיות הבר ושטחי המחיה שלהם. ח״כ מוסי רז, התייחס לנושא ואמר: ״החלטת הממשלה על בניית יישובים חדשים בנגב היא פשע. כל התכנון חייב לקחת את חיות הבר בחשבון. ברגע שאתה בונה בלי לחשוב אין להם מעברים. הם נכנסים לשכונות והופכים פחים.״ גם ח"כ שרן השכל התייחסה לנושא והציגה פתרון לבעיה: ״צריכים להתרגל לחיות לגובה ויש תרבויות גם בישראל שלא רגילות למגדלים ובניינים. זה חלק מהתהליך התרבותי של להפסיק לבנות בתים פרטיים ולבנות גורדי שחקים.״

בדבר המשלוחים החיים התעורר דיון סוער בכנס כאשר ח״כ כסיף גילה כי לחבר כנסת מ׳יש עתיד׳ יש נגיעה ישירה לגבי חוק איסור המשלוחים החיים ולכן כנראה ניסה לעכב את החקיקה לעצירת המשלוחים החיים. לדבריו ענתה ח״כ פרידמן מ׳יש עתיד׳: ״היו 3 ח״כים מיש עתיד שהתנגדו לחוק המשלוחים החיים. ביש עתיד ניהלנו דיונים וכל אחד הציג את הצד שלו. לאחר מכן נערכה הצבעה. ניצחתי בהצבעה וכשיצאנו מחדר הסיעה, כולנו כאיש אחד תמכנו. יש עתיד תומכת בהפסקת המשלוחים החיים.״ ח״כ קריב התייחס גם הוא לנושא ואמר שמפלגתו פועלת להפסקת המשלוחים החיים וזה יופיע גם במצע של מפלגתו.

עמותות תנו לחיות לחיות ואנימלס:"הקהל הרחב שהגיע הוכיח שוב עד כמה שלציבור הישראלי אכפת מבעלי חיים, והוא מצפה לראות את נבחריו מקדמים מהלכים שישפרו את ההגנה עליהם. המהלך הדחוף והמשמעותי ביותר שנדרש הוא הקמת רשות לאומית להגנת בעלי חיים, שתפעל תחת המשרד להגנת הסביבה – 100 אלף ישראלים הצטרפו לקריאה הזאת, ושמחנו לשמוע נציגי מפלגות שונות מתחייבים לקדמה בכל הכוח בהסכמים הקואליציוניים. משרד החקלאות, שכיום מופקד על החוק, נמצא בניגוד עניינים – זה משרד כלכלי במהותו שמשרת את האינטרסים של התעשייה החקלאית, ובמקביל אמור להגן על בעלי החיים שהתעשייה מנצלת. זה מסביר את הכשל המתמשך ביישום והאכיפה של החוק. הגיע הזמן שתוקם רשות שתפעל כדי לשפר את מצבם של הכלבים, החתולים וחיות הבר שחיים בארץ, כמו גם של העגלים, התרנגולות והדגים שמוחזקים במשקים התעשייתיים".  

ארגונים שותפים לכנס: החברה להגנת הטבע, צער בעלי חיים ר"ג, סנטיאנט, מקלט הקופים ישראל, להתחיל מחדש, חופש לבעלי חיים, ידידי הסיסים, למען חיות הבר, מעברים בטוחים לחיות בר, שומרים על בעלי הכנף ומכון ג'יין גודול ישראל.

דן ליאורי:
Related Post