X

"יזכרם" – מיזם הנצחה מרגש המאפשר ליהדות התפוצות לחבק את המשפחות השכולות של חללי מערכות ישראל

"לעולם יזכור עם ישראל את בניו ואת בנותיו". פרויקט "יזכרם" הוא יוזמה משותפת של משרד התפוצות, בשיתוף ארגון "עולמי", יד לבנים, משרד הביטחון, קרן אפיקים וארגון אלמנות ויתומי צה"ל. מטרת הפרויקט הינה לייצר חיבור וזיקה בין יהודי העולם לסיפור הציוני ולמחיר הכבד ששילמו המשפחות השכולות ושילמה מדינת ישראל עבור תקומתה. הצעירים היהודים מתחברים לרגעים הכי כואבים של הציבור הישראלי, והמשפחות השכולות יהיו מחובקות בידי צעירים יהודים מכל העולם.

קרדיט: אתר יזכרם

במסגרת הפרויקט יהודי התפוצות בוחרים לבצע פעולות שונות לטובת הנצחת חללי מערכות ישראל. הפלטפורמה המקוונת מאפשרת לאנשים מכל העולם לקרוא ולהכיר את סיפורי הנופלים. הם לומדים על החללים, מכירים את משפחותיהם ועורכים פעולות הנצחה כמו הדלקת נרות במוקדים שונים, מתן צדקה לעילוי נשמת החלל, מפגשים בקהילה המקומית ועוד.
עד כה נעשו למעלה מ 42,000 פעולות הנצחה, כ – 420 משפחות יהודיות מהתפוצות לקחו חלק בפרויקט וכ – 677 קבוצות לקחו חלק במיזם ההנצחה. מרבית מבצעי פעולות ההנצחה הם צעירים, כשליש מהם בגילאי 25-34 והקבוצה השנייה בגודלה (כ 28%) של מבצעי פעולות ההנצחה הם צעירים בגילאי 18-24.

הצעירים אשר נרתמו להשתתף בפרויקט למדו בשבועות האחרונים אודות הנופלים, צפו בתמונות ובזיכרונות אשר פותחים עבורם צוהר לעולמם של הנופלים. חלקם גם שלחו סרטון או מכתב אישי למשפחות השכולות, ואחרים שוחחו עימן בטלפון או בזום.

זו חובתו של כל יהודי ויהודייה בכל רחבי העולם להכיר ולכבד את חללי ישראל, הם מקריבים את חייהם לא רק למען אזרחי ישראל אלא למען יהודים בכל התפוצות. הפרויקט הוקם בשאיפה שכל יהודי בכל מקום בו הוא חי יכיר באופן אישי יותר את חללי ישראל, יתחבר ליום הזיכרון, ולסיפורי גיבורי ישראל וכך גם למשפחותיהם ובכך יתהדק הקשר ותגדל גם תחושת החיבור בין כל יהודי העולם.

סשה ג'ונסטון (24) מלונדון, מספר שלמד וקרא באתר ״יזכרם״ על רועי קליין, הוא אומר: "אני מרגיש קשר חזק לאדם שנהרג כמה שנים לפני ששמעתי בכלל את שמו. העובדה ש"שמע ישראל" היו המילים האחרונות שאמר, מסבירה כל מה שצריך לדעת כדי להכיר את מי שרועי היה."
אלו המילים הכי חשובות עבור העם היהודי" ממשיך ג׳ונסטון, "ולדעתי זה מחזק את העובדה שרועי עשה את מעשה הגבורה הזה עבור כל העם היהודי, ולא רק עבור חבריו לנשק שהיו איתו באותה הנקודה, אלא שכל עם ישראל עבר בראשו באתו רגע. אני מעריך ומודה למשפחה שלו, שהפכו אותו לאדם שהוא היה, שהביא אותו לנקודה בה בחר לעשות מה שעשה, החלטה שאני מקווה שאיש מאיתנו לא יצטרך לעמוד בה."

סשה הגיע לישראל כמדריך תגלית, והדריך קבוצות של צעירים בריטים בסבבים של עשרה ימים. סשה בחר בפעולת הנצחה בה בכל סיור הוא סיפר לצעירים על רועי קליין ומעשה הגבורה שגרם למותו "בזכות רועי ובזכות גיבורים נוספים שנפלו למען המדינה, אנו יכולים לטייל ולהסתובב במדינת ישראל בביטחון וחופשיות".

שר התפוצות, ד"ר נחמן שי: ״השבוע נציין את אחד הימים העצובים והכואבים במדינת ישראל, מיד לאחריו נחגוג את יום העצמאות. החיבור בין העצב לשמחה, בין כאב האובדן לגאווה בבניית המדינה, הוא הסיפור הישראלי. יתרה מכך, הוא הסיפור היהודי, הסיפור המכונן שלנו. מאז ומתמיד קמים עלינו לכלותינו, והעם היהודי קם ונבנה מחדש.
מיזם יזכרם מחבר בין סיפורי הנופלים לבין העולם על ידי יצירת מארג של פעולות, של שיח, של דרכי זיכרון יחודיים כדי להנציח את הסיפור הציוני, הישראל, היהודי. הסיפור של כולנו.״

עו״ד ציונה קניג-יאיר, מנכ"לית משרד התפוצות: "יום הזיכרון הינו אחד הימים המקודשים ביותר לעם היהודי, בישראל ובתפוצות. במסגרת מאמצי משרד התפוצות להדק את הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות, אנו רואים חשיבות עליונה בחיבור יהודי העולם לסיפוריהם של הנופלים, שהקריבו את היקר מכל, את חייהם, למען ריבונותה של מדינת ישראל והמשך קיומה, מדינה שהיא בית עבור כל יהודי ויהודייה בעולם.
אנו שמחים על ההיענות, ומקווים שהשנה נצליח להגיע למספר רב אף יותר של משתתפות ומשתתפים שייקחו חלק בפעילות וינציחו בדרך שימצאו לנכונה עבורם את חללי מערכות ישראל.״

דן ליאורי:
Related Post