X

יום כיפור: 2 תאונות קטלניות

גם בשנה זו היו ידיהם של צוותי מד"א עמוסות עבודה במהלך יום הכיפורים. החובשים והפראמדיקים של מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל-2,491 בני אדם ברחבי הארץ, מהם 1,852 בני אדם פונו להמשך טיפול בבתי החולים, זאת בהשוואה ל-2,243 חולים ופצועים שטופלו על ידי מד"א אשתקד, כאשר 1,728 מהם פונו לבתי החולים.

צוותי מד"א טיפלו במהלך הצום ב- 268 בני אדם שהתעלפו, התייבשו וחשו ברע. עשרות מבין אלפי המטופלים היו מתפללים בבתי הכנסת, אשר קיבלו טיפול רפואי, וחלקם אף פונו להמשך טיפול בבית חולים. צוותי מד"א הוזעקו לפינוי 140 יולדות לבתי החולים, בהן 3 נשים אשר כרעו ללדת, ויולדו על ידי החובשים והפראמדיקים של מד"א בבית או באמבולנס, בערים בית ג'אן, ירושלים ורחובות.

ב 2 תאונות קטלניות נהרגו ילד כבן 8 בתל אביב וילד כבן 10 בכביש 443 סמוך לבן שמון שנפגעו מרכב ואופנוע בעת שרכבו על אופניים, נער נוסף בן 13 נפצע באורח קשה בראשו כשנפל מקורקינט באשקלון, גבר בן 41 שנפל מאופניו בזמן רכיבה בירושלים פונה במצב בינוני לבי"ח בינוני הדסה עין כרם ונער כבן 15 שנפל מאופניו במהלך רכיבה בתל אביב פונה במצב בינוני לבי"ח איכילוב עם חבלה בראשו. במהלך יום הכיפורים 258 בני אדם נפצעו, נפגעו ונזקקו לעזרה ראשונה עקב רכיבה על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, והחלקה על גלגליות, סקטבורד ורולר-בליידס.

ניידת מד"א בכותל

בנוסף, 22 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ, גבר בן 20 שהתנגש בעץ בכביש 325 סמוך ללהב ופונה במצב בינוני לבי"ח סורוקה כשהוא סובל מחבלות בפלג גופו העליון וגבר כבן 25 שנפגע בפלג גופו העליון כשהתהפך עם באג'י בעילוט ופונה במצב בינוני לבי"ח רמב"ם.

צוותי מד"א הוזעקו לטפל ב 24 פצועים מאירועי אלימות ברחבי הארץ. בהם גבר בן 34 שנורה בג'לג'וליה, חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו במקום טיפול רפואי וביצעו פעולות החייאה שבסופן נקבע מותו וגבר כבן 30 שנדקר בשגב שלום ופונה במצב קשה לבי"ח סורוקה.

לצערנו, השנה, נרשמה השנהתקרית אחת של יידוי אבנים והפרעה לאמבולנס של מד"א בכביש 75 סמוך לצומת השומרים.

מעבר לאמור לעיל טיפלו במד"א במספר אירועים חריגים:·  אתמול (8.10) בשעה 22:22 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב דן על פעוט כבן שנתיים שנפל בביתו בבני ברק. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח בלינסון פעוט כבן שנתיים במצב קשה עם חבלת ראש כשהוא מורדם ומונשם.

היום (9.10) בשעה 13:50 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב אשר על פעוט שנפל מגובה של כ 2 מטר בבית בעראמשה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינוי לבי"ח נהריה פעוט כבן שנתיים במצב בינוני עם חבלת ראש.

היום (9.10) בשעה 14:56 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על אישה שנפלה ונפצעה בבית כנסת בראשון לציון. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח שיבא בתל השומר אישה כבת 70 במצב קשה עם חבלת ראש כשהיא מורדמת ומונשמת.

היום (9.10) בשעה 15:18 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב דן על ילד שנפגע מרכב כאשר רכב על אופניו ברחוב נמיר בתל אביב. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח איכילוב ילד כבן 8 במצב אנוש עם חבלת ראש תוך כדי פעולות החייאה, בבית החולים נקבע מותו.

חובשת בכירה וחניכה בקורס פראמדיקים במד"א נעם ויסבוך סיפרה: "היינו בנסיעה מנהלתית ברחוב סמוך כשקיבלנו דיווח מהמוקד על התאונה. הילד שנפגע מהרכב שכב על הכביש כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה עם חבלת ראש קשה, יחד עם רופא שחלף במקום הענקנו לו טיפול רפואי, העלנו אותו במהירות לאמבולנס ופינינו אותו במצב אנוש תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים שם הרופאים המשיכו להאבק על חייו אבל לבסוף נאלצו לקבוע את מותו."

·היום (9.10) בשעה 16:41 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על ילד שנפגע מאופנוע כאשר ככל הנראה רכב על אופניו בכביש 443 סמוך לכפר הנוער בן שמן. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינוי לבי"ח אסף הרופא ילד כבן 10 במצב אנוש עם חבלת ראש תוך כדי פעולות החייאה, שם נקבע מותו.

פראמדיקית מד"א תרצה כרמי סיפרה: "על הכביש המהיר שכב הילד כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה כשהוא סובל מחבלת ראש קשה. אזרחים שהיו במקום העניקו לו טיפול רפואי וביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות בהדרכה של מוקד מד"א, המשכנו את הטיפול הרפואי ותוך כדי ביצוע פעולות החייאה מתקדמות פינינו אותו במצב אנוש לבית החולים שם לאחר מאמצי החייאה רבים נקבע מותו."

בהתרמת הדם המסורתית שנערכה בזיכרון יעקב בערב יום הכיפורים נתרמו 372 מנות דם, שיסייעו להציל את חייהם של כ-1,110 חולים ופצועים.

במהלך יום הכיפורים סיפקו שירותי הדם של מד"א לבתי החולים ברחבי הארץ 60 מנות ומרכיבי דם.

יחד עם זאת, כמדי שנה בעת החגים, אנו נתקלים במחסור דם עונתי. בשל המחסור במנות דם בימים אלו, אנו פונים אל הציבור בבקשה לבוא אל עמדות התרמות הדם של מד"א שיוצבו בקניונים, באתרי התיירות, בתחנות מד"א השונות ובמקומות ציבוריים נוספים ברחבי הארץ ולתרום דם בדגש על סוג דם O ו- Rh שלילי מכל הסוגים  (O-, A-, B-, AB-). מידע על עמדות התרמות דם ניתן למצוא באתר האינטרנט של מד"א בכתובת http://www.mdais.org/dam ביישומון (אפליקציה) 'מד"א שלי' בסמארטפון ובטלפון 03-5300400 בו ניתן לקבל גם מידע על סוג הדם באמצעות מענה קולי אוטומטי וממוחשב שמזהה ומבין דיבור.

דן ליאורי:
Related Post