X

טקס אזכרה במלאות 100 שנים לשחרור חיפה מהשלטון העותומני

טקס האזכרה השנתי ל"גיבור חיפה ההודי" ולחייליו יתקיים, כמידי שנה, בבית העלמין הצבאי הבריטי ברחוב יפו שבחיפה ביום חמישי 6.9.2018 בשעה 09:30 בתום הטקס בבית העלמין יוסר הלוט מעל לשלט המספר את סיפור הקרב במצפור נתיבי כרמל שבדרך דורי, שלמרגלותיו נערך הקרב בו נהרגו החיילים ההודים

משמר כבוד של הצבא ההודי ידגל את נשקו ושגריר הודו בישראל פאוואן קאפור  (Pavan Kapoor) יניח עם ראש העיר יונה יהב, זרי כבוד לזכר "גיבור חיפה" וחייליו שנפלו לפני 100 שנים בקרב בו שוחררה חיפה ע"י הבריטים מידי השלטון העותומני.

החשיבות המיוחסת בהודו לזכר החיילים ההודים ומפקדם שנפלו בקרב על שחרור חיפה באה לידי ביטוי בשדרה המרכזית בניו דלהי שבהודו שנקראה ע"ש העיר חיפה ובביקור ההיסטורי אותו ערך ראש ממשלת הודו נהנדרה מודי, לפני כשנה בחיפה במהלכו הסיר יחד עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ורה"ע יונה יהב, את הלוט המספר על גבורת החיילים ההודים ומפקדם בקרב ההיסטורי.

חיפה שוחררה ב – 23.9.2018 לאחר כ – 400 שנות כיבוש עותומאני. היו אלה פרשים הודים ששרתו במסגרת הצבא הבריטי שהסתערו על עמדות הטורקים בכידונים ובחרבות. ב – 22 לחודש ספטמבר 1918 קיבלו הבריטים דיווח מוטעה מסיור אווירי על פיו הטורקים עוזבים את חיפה. הבריטים שהתכוונו להיכנס לעיר דרך באז בלד א-שייח [נשר היום] נתקלו באש כבדה. המפקד הבריטי החליט לשלוח לחיפה את "יחידת העלית" שהורכבה משני גדודי פרשים הודים רמחי ג'ודפור ורמחי מייסור ששירתו במסגרת הצבא הבריטי. אחד ממפקדי הפלוגות ההודים רב סרן דאלפאט סינג, הסתער באומץ לב בראש חייליו על העמדות העותומאניות באזור תחנת הרכבת הישנה [חיפה מזרח] מול אש מקלעים כבדה. בהסתערות זו נהרג רב סרן סינג , אך חייליו הצליחו לגבור על החיילים העותמאנים שהתבצרו ומשם הדרך לשחרור העיר הייתה קצרה. רב סרן סינג קיבל לאחר מותו את התואר "גיבור חיפה" והוא מונצח באנדרטה בדלהי, בירת הודו, וזכרו מועלה שם מידי שנה.

לפני כ – 10 שנים נודע לאנשי העמותה לתולדות חיפה כי בדלהי נערך כל שנה טקס אזכרה צבאי לזכרו של "גיבור חיפה" [כך הוא נקרא בהודית]. עיריית חיפה פנתה לשגרירות ההודית והציעה לערוך טקס אזכרה צבאי בבית הקברות הצבאי הבריטי ברחוב יפו שבחיפה שם קבורים כל החיילים הבריטיים שנהרגו בקרב על שחרור חיפה. בנספחות הצבאית ושגרירות הודו התרגשו ונענו מיד לפניה ומאז נערך בכל שנה בתאריך המתאפשר הקרוב ביותר לתאריך נפילתו של גיבור חיפה.

 צילום ראובן כהן דוברות עיריית חיפה.

דן ליאורי:
Related Post