X

טיפים : כיצד לכרות עץ בלי להסתבך עם החוק…

עצים זה דבר מבורך אבל מה לעשות שלעתים נוצר מצב שפשוט חייבים לכרות את העץ?

למי שחשב שכל מה שצריך הוא להזמין כורת עצים נכונה אכזבה. במדינת ישראל חל איסור על כריתה של עצים בוגרים ואין זה משנה אם זה עץ נוי או פרי ויותר מכך – לא משנה אם אתם מעוניינים לכרות את העץ שבחצר הבית הפרטי או הבניין המשותף – על פי חוק אילנות מוגנים אתם פשוט לא רשאים לעשות את זה.

מה נחשב לכריתת עץ?

הביטוי כריתת עצים מתחברת עם הסרה של העץ מן השורש או לפחות חיתוך שלו בנקודה שקרובה אל הקרקע.

בפועל, כריתת עצים כפי שמוסבר בצורה טובה יכולה להיות גם חיתוך קיצוני של הענפים עד לכדי השחתה של הענפים המרכזיים שלו.

כריתת עצים

חוק אילנות מוגנים בקצרה ולמה אתם חייבים להכיר אותו

עד שנת 2008 לא היתה חקיקה מסודרת בנושא אך משנה זאת והילך (עם תיקון נוסף לחוק בשנת 2012), נקבע שהחוק אוסר לכרות עצים בוגרים במדינת ישראל באופן גורף. עץ בוגר להגדרתנו הוא כל עץ (מכל סוג ובכל מקום) שגובהו שני מטר או יותר ושעובי הגזע 10 סנטימטרים במרחק של מטר ושלושים מהקרקע

מדובר בחוק "בעל שיניים" שקובע קנסות כבדים על מי שאינו פועל על פיו ואף מכיל עיצומים על בעלי מקצוע שעוסקים בתחום ושכרתו עץ שלא על פי הנוהל.

אז מהו הנוהל ומה עושים כשחייבים לכרות עץ?

בשלב זה חשוב שנבהיר נקודה עקרונית. המדריך הבא אינו בא לעודד חלילה כריתת עצים שלא לצורך אמיתי. אנו חובבי טבע אך יחד עם זאת מודעים לכך שבפעמים רבות פשוט אין ברירה.

נתחיל מהסוף – במרבית המקרים אפשר לקבל אישור עבור כריתה של עץ  וכדי להשיג אותו יש צורך לפנות אל פקיד היערות האזורי ולהגיש בקשה.

את פקיד היערות שאחראי על אזור המגורים שלכם תוכלו לאתר בקלות באתר העירייה ולאחר מילוי הבקשה ותשלום אגרה, היא תיבחן ובהנחה שהבקשה מוצדקת, תקבלו על כך אישור בתוך מספר ימים עד שבועות.

מי יכול לכרות עצים?

אז קבלתם סוף סוף את האישור המיוחל וכעט נותר להזמין בעל מקצוע שיבצע את העבודה.

לפני שאתם מתקשרים אל הכורת הראשון שמצאתם, יש כמה דברים שאתם צריכים להבין ושיכולים למנוע נזקים ותשלומים מופרזים עבור השירות. לעניין זה חשוב להבין שכדי לכרות עצים בישראל חובה על מציע  השירות לעבור הסמכה של משרד העבודה והחקלאות. הכשרה זאת כוללת ידע מקצועי בהפעלת כלים מסוכנים, עבודות בגובה וכמובן טכניקות גיזום וחותוך ענפים.

כמו כן ומאחר שמדובר בעבודה שמלווה בסיכונים רבים, חשוב לוודא שלכורת עצים שאתם מעוניינים להזמין יש ביטוח עבודה תקף שמכסה כל נזק שעלול להיגרם במהלך העבודה (אל תתביישו – בקשו לראות את הביטוח ואת הרישיונות במו עיניכם).

טיפים נוספים לבחירת כורת עצים

אין ספק שאבני הבוחן המרכזיות בבחירת כורת עצים טוב הם רישיונות וביטוח אך יש עוד כמה צעדים פשוטים שיכולים להבטיח לכם שירות טוב במחיר זול.

  1. חפשו בעל מקצוע עם המלצות. לא מצאתם באינטרנט ביקורות שאפשר לסמוך עליהן? בקשו מהכורת להפנות אתכם אל מספר ממליצים באזור המגורים שלכם.
  2. מומלץ לחתום על חוזה עבודה. החוזה לא חייב להיות מורכב או ארוך ויכול להיכתב על ידכם. שימו לב לציין את מהות העבודה. לדוגמה, האם היא נעשית עם או בלי מנוף, חבלים, גובה העץ הכתובת התאריך וכמובן המחיר.
  3. מומלץ להשוות מספר הצעות מחיר. בדרך כלל 3 הצעות צריכות להספיק אלא אם מדובר בעבודה מורכבת ויקרה במיוחד.
  4. השוו את המחירים על פי התמורה המתקבלת. האם כל ההצעות כוללות פינוי גזם וכדומה.

ולבסוף – לא תמיד חייבים לכרות ולעתים קרובות אפשר לפתור את הקונפליקט על ידי גיזום מקצועי או על ידי העברת העץ אל מקום אחר.

עדי ישראלי:
Related Post