X

חדשנות במרכז הרפואי כרמל: פתרון ניתוחי לדום נשימה

באמצעות טכנולוגיית תלת מימד מתקדמת הרחיבו מנתחי ביה"ח כרמל  את נתיב האוויר של אווה תושבת חיפה שסבלה מתסמונת דום נשימה חסימתי וכעת היא יכולה לישון בשקט ובביטחון .

תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה OSA (Obstructive sleep apnea) הינה הפרעת שינה נפוצה ובעייתית הפוגעת ב כ 40% מהאוכלוסייה. הפרעת שינה חסימתית גורמת למחלות רבות כמו, עליה בלחץ הדם, בעיות קרדיולוגיות, השמנה, עייפות כרונית, ופגיעה בתפקוד היומיומי. ידועה גם כאחד הגורמים לתאונות הדרכים , ועלולה לגרום גם לתמותה מוקדמת.

ד"ר רים יונס ד"ר משה שטייף( במרכז) וד"ר גבי סמל( משמאל) צילומים: ירון חזן דוברות כרמל

מנהל יחידת פה ולסת בביה"ח כרמל מקבוצת כללית ד"ר גוסטבו מואיגר מסביר,"כיום ישנם מגוון רחב של שיטות טיפול כמו מפוח ה CPAP הנפוץ אשר אמורים לתת מענה, אך כ50% מהמטופלים מדווחים על חוסר הסתגלות למפוח.   אנו כרגע מציעים גם את הקו האחרון בטיפול לאחר שכל השיטות לא הצליחו לעזור ".

אחת המטופלות שלא הצליחה להיעזר בטיפולים הרגילים היא אווה וייסמן בת ה 60 מחיפה. " במשך 5 שנים ממש סבלתי וניסיתי כמעט את כל מה שיש", מספרת אווה. " הייתי עם ה CPAP וניסיתי כל מיני שיטות אבל כלום לא עזר לי הרגשתי שאני נחנקת בלילה, בן זוגי התלונן על נחירות חזקות והיו רגעים שממש פחדתי שאני לא אקום בבוקר".

כשאווה הרגישה שכלו כל הקיצין והיא לא מצליחה למצוא פתרון מוצלח לבעיית דום הנשימה שלה, היא פנתה למרפאת פה ולסת של ביה"ח כרמל .

צוות מחלקת פה ולסת בניתוח

ביחידת פה ולסת בכרמל קיים צוות מיוחד המאבחן ומטפל במקרים של דום נשימה חסימתי בו ושותפים: כירורג פה ולסת, צוות מעבדת שינה ורופא שינה, אורתודנט ומומחה אף אוזן וגרון. ד"ר גבי סמל מנתח ורופא בכיר ביחידה מסביר כי בטרם הוחלט על הניתוח עברה אווה סידרת בדיקות מקיפה.

" אווה עברה בדיקה ע"י  כירורגי פה ולסת ורופא א.א.ג ובנוסף עשינו לה בדיקת DISE  – בדיקה המדמה מצב שינה ואנו נכנסים עם מצלמה וסיב אופטי דרך חלל האף ומצלמים ורואים היכן בדיוק נמצאת החסימה האם באזור האף החיך  או הלוע.בנוסף להשלמת התמונה אנו מבצעים הדמיות סיטי והדמיות שונות כדי לראות ולבדוק היטב את מסלול נתיב האוויר " .

לאחר דיון רב מערכתי הוחלט ביחידה על ביצוע הניתוח בו קידמו המנתחים את הלסת התחתונה והסנטר. הניתוח תוכנן בטכנולוגיית  תלת מימד מתקדמת עם הדפסת מדריך כירורגי המכוון ומדייק את הניתוח .

ד"ר משה שטייף מנהל תחום אורתו-כירורגיה ועיוותי פנים ורופא בכיר ביחידה מעדכן כי הניתוח ערך כשעתיים עם צוות היחידה והוא כלל קידום וקיבוע של הלסת על פי תכנון מוקדם. לאחר יומיים של אשפוז המטופלת אווה  שוחררה לביתה במצב טוב .

ד"ר שטייף מעדכן עוד כי בגזרת הפתרונות הלא כירורגיים ישנם מספר פתרונות כמו סדים מיוחדים המקדמים את הלסת קדימה ומאפשרים כניסת אויר, שיפור היגיינת השינה  ועוד. למטופלים עם הפרעת שינה חמורות יותר, או מטופלים שהפתרונות האלו לא הטיבו עמם, אנו מצעים  מגוון פתרונות כירורגים  המותאמים לבעיה הספציפית של המטופלים. הניתוחים כוללים ניתוחים ברקמה הרכה וברמה הקשה. ברקמה הרכה ניתוחים כמו הסרת שקדים וניתוחים בחך הרך. ניתוחים ברקמה קשה כמו קידום ושינוי מנח הלסתות והסנטר.

את תחום הניתוחים בנושא מובילים רופאי היחידה, ד"ר גבי סמל, ד"ר רים יונס, ד"ר אבישי הרמן ד"ר משה שטייף ומנהל היחידה ד"ר גוסטבו מואיגר .

ואווה שחזרה לביקורת כשבוע לאחר הניתוח מספרת כי היא ישנה כעת ללא כל הפרעה ללא נחירות  וללא מכשירי עזר ואפילו בן זוגה ישן יותר טוב מאז שהפסיקה לנחור. " סוף סוף אני ישנה  שינה מלאה רצופה אני קמה בבוקר כמו בן אדם נורמלי וכולי תודה והערכה לצוות הנהדר של בית החולים כרמל, אתם החזרתם אותי לחיים נורמליים ".

מנהל היחידה ד"ר גוסטבו מואיגר מעדכן כי " המטרה הסופית  שלנו היא הקמה מרפאת רפואת שינה משולבת מולטי-דסיפלינרית , המשלבת מומחים בכירים בתחומי כירורגית רפואת השינה  הכוללים כירורג  פה ולסת, ו א.א.ג וכל זה לטובת הענקת הטיפול המדויק והטוב ביותר למטופלים שלנו".

דן ליאורי:
Related Post