X

הכירו את הג'ירוטוניק: שיטת אימון חדשה ועכשווית

ג'ירוטוניק שמשמעותה המילולית היא עיגול (ג'ירו בלטינית) טונוס השרירים (טוניק), הינה שיטת אימון עכשווית, הוליסטית ופורצת דרך, מחזקת ומחטבת, המאופיינת בתנועות עגולות בעזרת מכשיר שתומך ומלווה. מטרת השיטה להחזיר לגוף את הגמישות הטבעית שלו, לחזק את היציבה ואת סיבולת השריר, לשפר את הקואורדינציה, הנשימה והמערכות הפנימיות, להמריץ ולחזק גם את מערכת העצבים.

אופי האימון מבטיח איזון בין כל חלקי הגוף והנפש, משחרר זרימה אנרגטית ומאפשר לגוף להגדיל את יכולת הכיווץ וההארכה של השרירים ועל ידי כך להתארך ו"להיפתח", עד הגעה לטווח התנועה המקסימאלי במפרקים.

הג'ירוטוניק נפוץ ברחבי העולם במכוני פיזיותרפיה ושיקום, במכוני כושר וכאימון אישי. לישראל הגיעה השיטה לפני מספר שנים ולאט לאט היא צוברת "מעריצים" קבועים.

ממציא השיטה, ג'וליו הורבאת', רקדן מרומניה, פיתח את השיטה לפני 40 שנה, לאחר שניפצע בברכו וקרע את גיד אכילס. בהתבסס על עקרונות משיטות שונות אותן חקר, יצר ג'וליו את טכניקת המזרון וקרא לה "יוגה לרקדנים" מה שניקרא כיום ג'ירוקינסיס – עבודת המזרון והכיסא של הג'ירוטוניק. בהמשך שיכלל את השיטה בעזרת מכשירים שונים השומרים על עקרונותיה וקרא לה ג'ירוטוניק והוא ממשיך לפתח אותה גם היום. האימון על המכשירים והרצפה משלב בתוכו עקרונות תנועה מגוונים: יוגה, שחייה, התעמלות, שיאצו, צ'יקונג, בלט, אוסתיאופטיה וכן עקרונות הדיקור המבוסס על מרדיאנים.

בשונה ממכשירי אימון גופני אחרים, כולל הפילטיס, שבהם עובדים על בידוד שרירים בתנועה קווית, הג'ירוטוניק עובד על תנועות רב מימדיות, תוך הפעלת מספר קבוצות שרירים ומפרקים בו זמנית. ישנו דגש על רוטציה ופיתול של עמוד השידרה תוך התנגדות עדינה או חזקה והתוצאה היא מערכת שרירית מאוזנת התומכת את השלד.

מסביר ניר תמיר, רקדן לשעבר בלהקת בת שבע, מטפל בשיטת ג'ירוטוניק והבעלים של סטודיו שמונה ברמת החיל: "שיטת הג'ירוטוניק מבוססת על התנגדות קבועה למשקולות הנעות על גלגלים, תוך תנועות מעגליות ספונטניות, טבעיות וחופשיות במרחב, סביב המפרקים, מה שהופך את התרגול למאוד נעים ובסופו – תחושת קלילות, התרוממות רוח ואנרגיות שופעות. את התרגילים השונים מלווה נשימה הרמונית, אשר עוזרת להזרמת האנרגיה מהמרכז אל "שלוחות" הגוף.

לשיטה יתרונות רבים: היא יוצרת גמישות לעמוד השדרה, שומרת על בריאות המפרקים, יוצרת הקלה במתחים ואלסטיות בכל שרירי הגוף,  תורמת לחיזוק מערכת שריר-שלד ולהתחדשות הסחוסים, מאפשרת חופש תנועה מפרקי רחב, מתקנת דפוסי תנועה שגויים, משפרת את תפקוד מערכת הנשימה וכן את זרימת הנוזלים והאנרגיה בגוף".

ש: למי זה מתאים?

השיטה מתאימה לכל אדם, לצעירים ולגיל השלישי, מומלצת לעוסקים בענפי הספורט השונים, לרקדנים וכבסיס שיקומי תומך לטיפולים פיזיותרפיים. הג'ירוטוניק מקל על כאבים, משקם פציעות ומגבלות תנועה כמו פריצות דיסק, גב תפוס, דלקות שרירים, בעיות ברכיים ומפרקים בכלל, צוואר תפוס, עקמת ועוד, מתאים מאוד לנשים אחרי לידה ושיקום מפציעות בתאונות.

בנוסף, הוא מומלץ לכל מי שעבודתו כרוכה בישיבה מרובה, לשיקום לאחר ניתוח (כולל ניתוחים פלסטייים!) ולחולי אסטמה. מעבר לפן השיקומי, תורם הג'ירוטוניק גם לשמירה על אורח חיים בריא ו"תחזוק" הגוף באופן שוטף, לתחושה חיונית ובריאות ולשכלול היכולות הגופניות. בנוסף לכך, מאחר והאיברים הפנימיים משפיעים על השלד, בעזרת "טיפול הפוך", אנו עובדים על השלד לטיפול בבעיות באיברים הפנימיים כגון הכבד…

שיעורים מתבצעים באופן פרטני ובקבוצות קטנות באמצעות מכשירים מיוחדים. בנוסף, מתבצעים על פי עקרונות השיטה גם שיעורי ג'ירוקינזיס, על גבי שרפרף או מזרן.

אודות ניר תמיר

רקדן מקצועי לשעבר בעל ניסיון עם עבודת חקר הגוף והתנועה במשך כ- 20 שנה. בוגר התיכון למוסיקה ומחול שליד האקדמיה בירושלים. רקד באנסמבל בת-שבע ובלהקת המחול של ענבל פינטו ואבשלום פולק ועבד עם כוריאוגרפים ומורים שונים בארץ ובחו”ל. בעל תואר ראשון בעיצוב פנים וחלל. מלמד מחול מודרני למבוגרים מורה מוסמך לפילאטיס מזרון ופילאטיס מכשירים, מוסמך בשיטת ג'יירוטוניק ®GYROTONIC וג’יירוקינסיס ,®GYROKINESIS  מטפל מוסמך בשיטת Trigger Points  וקיניזיו טייפינג.

כשהיה רקדן מקצועי הרגיש כי הוא זקוק לתמיכה. דרך חבר הוא נחשף לג'ירוטוניק והתלהב מיד! ניר עבר מסלול הכשרה מלא והחל ללמד את השיטה לפני 4 שנים בסטודיו שלו – "שמונה" ברחוב ראול ולנברג 14 ברמת החיל.

סרטון הסבר על השיטה: https://www.youtube.com/watch?v=oE33mjnvRAc&t=14s

.בצילום: ניר תמיר – גיירוטוניק. צילום: אייל תמיר

 

דן ליאורי:
Related Post