X

החזרי מס על הפסקת עבודה

החזרי מס ניתנים לזכאים להם בסיומה של שנת מס. כדי לקבל החזרי מס על עבודה, יש להגיש בקשה לפקיד השומה בהתאם לתנאי הזכאות.

מס הכנסה נגבה על פי חישוב שנתי, בהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק. על כל אדם לשלם מס הכנסה לפי חישוב הכנסותיו השנתיות, בהתאם לנקודות הזיכוי המגיעות לו.

פקודת מה הכנסה מציינת מצבים בהם השכיר יכול לקבל החזרי מס מרשות המיסים. אחד מהם הוא כאשר מפסיקים לעבוד באמצע שנת המס. אם השכיר לא עבד במשך כל השנה, ממוצע שכרו השנתי יורד, ועל כן חישוב המס החודשי שלו פוחת. שכיר אשר עבד רק חלק מהשנה, שילם  מס לפי חישוב שנתי, אבל הוא לא עבד שנה מלאה ולכן הוא שילם מס עודף והוא צריך וחייב לקבל אותו ממס הכנסה.

רוצה החזרי מס? תגיש בקשה !

כדי לקבל החזרי מס, יש להגיש בקשה לרשויות המס. הם לא יפנו לנושים השונים ויציעו להם החזרי מס. קבלת החזרי מס בגלל הפסקת עבודה יכולה לקרות בין אם העובד פוטר ובין אם התפטר. הם ניתנים באופן יחסי גם אם בחודשים שהשכיר לא עבד הוא קיבל דמי אבטלה והם אף פעם לא 100% מהשכר שהוא מקבל כל חודש.

התייעצות

במקרה שהמובטל מקבל דמי אבטלה, התשלום מחושב כאילו השכיר עבד 12 חודשים, אבל התשלום למס הכנסה יותר גבוה ממה שהיה עליו לשלם ולכן הוא זכאי להחזר מס יחסי.

גם במקרה של חופשה ללא תשלום למעלה מחודש ימים, זכאי העובד בהחזרי מס. לעתים רבות מדובר על נשים לאחר לידה המאריכות את חופשת הלידה שלהן. הן תהיינה זכאיות להחזר מס בחישוב של אותה תקופה בהן היו בחופשה לא תשלום.  במקרה של יציאה לשבתון, אם לא מדובר על שנת מס מלאה, יהיה הנישום זכאי להחזרי מס בגין החודשים של שנת המס בהן היה בשבתון ולא קיבל משכורת.

החזרי מס בגין חופשת מחלה

כאשר עובד חולה ואינו מסוגל להמשיך בעבודתו, אם ניצל את כל ימי המחלה שלו, הוא יהיה זכאי להחזרי מס עבור הימים בהם לא קיבל משכורת (שהם מעבר לימי המחלה להם הוא זכאי עפ"י החוק). לקבלת החזרי המס עליו לפנות לפקיד השומה ולהגיש בקשה. לטופס הבקשה יש לצרף את כל טפסי 106 לגבי התקופה הרלבנטית.

מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון לפני הגשת הבקשה לקבלת החזרי מס.

דן ליאורי:
Related Post