X

ד"ר טובול: ההצעה להצמיד את השכר של כל הציבור לשכר הממוצע היא רעה ובעייתית

"חברי כנסת מציעים כעת הצעות פופוליסטיות להצמיד את השכר של כל הציבור בישראל לשכר הממוצע במשק. זו כמובן הצעה רעה ובעייתית מאוד". סבור ד"ר יוסי טובול, ראש החוג למנהל עסקים במרכז האקדמי לב:.

דבריו באו בתגובה לעליית שכר הח"כים הצפויה ולהצהרות הח"כים הפופוליסטיות בנושא: "ההצמדה לשכר הממוצע במשק מנתקת את נבחרי הציבור מהעם, כי העלייה בשכר הממוצע מושפעת בעיקר מהעשירון העליון. צריך להצמיד את השכר דווקא למדד המחירים לצרכן או לשכר החציוני במשק"

לדעתו של ד"ר טובול ההצעה "תגרום לסחרור שיזין את עצמו ויעלה את כל המחירים במשק: הביקושים יעלו, המדינה תבזבז כסף רב על משכורות, השכר של כולם יעלה ויחד איתו האינפלציה, כך שממילא השכר יישחק שוב וייאלץ בתורו לגרום לעליית שכר נוספת. כלומר – לא עשינו כלום חוץ מנזק למשק"

לדבריו בעבר השכר הוצמד ל'מדד היוקר, כלומר למדד המחירים לצרכן, וזה מה שצריך להיות, כך שהעובד ישמור על ערך הכסף שלו מבחינה ריאלית והשכר של נבחרי הציבור יעלה בצורה ריאלית ולא שרירותית. הצמדה לשכר הממוצע במשק יוצרת בעיה נוספת – זו בעצם הצמדה לבעלי השכר הגבוה במשק, כאשר התוצר הריאלי לא השתנה. הממוצע פחות מייצג מהחציון ולכן אם כבר מצמידים נכון יותר להצמיד לשכר החציוני.

"הצמדת שכר ריאלית, תאפשר לאזרחים לצרוך 'יותר חלק' מבחינה כלכלית, כלומר לתכנן את ההתנהלות הכלכלית שלהם בטווח הארוך (משכנתאות, נסיעות, צריכה נכונה ועוד)" אומר ד"ר טובול ומוסיף " תפקיד הממשלה הוא לעזור לבעלי ההכנסות הנמוכות, כי החזקים יסתדרו ממילא"

דן ליאורי:
Related Post