X
    Categories: בריאות

במחקרי מעבדה : נמצא הקשר בין ניקוטין לסרטן השד, לסרטן המעי הגס, לסרטן הוושט ולסרטן הריאות

במסגרת דיון בכנסת בהטלת מגבלות על ייצור ושיווק סיגריות אלקטרוניות בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ אלי אלאלוף, אמר ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן כי: "למדנו מהעולם שסיגריה אלקטרונית היא מכה קשה בקרב בני נוער עם אחוזי התמכרות חסרי תקדים. מתוכם כ – 20% יהפכו להיות מעשני סיגריות רגילות בסיכון של פי 7 בהשוואה למי שלא ניסה סיגריה אלקטרונית. לא רק שלא הוכח במחקרים מבוקרים שזה לא כלי מוכח לגמילה, אלא שהמציאות מראה שסיגריה אלקטרונית היא שער כניסה לעולם העישון של צעירים שרבים מהם משתמשים שימוש כפול, בסיגריות אלקטרוניות, מתמכרים לניקוטין ובמקביל עוברים לסיגריות רגילות.

הקשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב כבר הוכח, ניקוטין גורם ליתר לחץ דם ובשל כך מהווה סיכון ממשי לשבץ מוחי. כך גם העובדה שניקוטין גורם להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, פוגע בהתפתחות המוח אצל צעירים, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות וחוסר איזון רגשי.

במחקרי מעבדה מעודכנים נמצא כבר קשר בין ניקוטין לסרטן השד, לסרטן המעי הגס, לסרטן הוושט ולסרטן הריאות. מי יודע מה ימצאו במחקרים קליניים בבני אדם.

כל טיעון של החברות המשווקות שמדובר בנזק פחות מסוכן מסיגריה רגילה לא אמין ויש להיזהר ממנו מאוד. החברות מעוותות את האמירות של ה PHE  –  שירות הבריאות הלאומי באנגליה בדיוק כפי ששיקרו במשך עשרות שנים חברות הטבק. בפגישות עבודה שלנו עם נציגים בריטים במו אזני שמעתי שגם שם אין שם קונצנזוס. יתרה מכך, הירידה בכמות המעשנים בעולם על פי הדוח הזה היא תוצאה ישירה של עבודת חקיקה והסברה על נזקי העישון;.

בישראל בזכות עבודת הסברה מעמיקה של האגודה למלחמה בסרטן, הציבור כבר מודע לנזקים של סיגריות ואם יכולנו להוציא את הסיגריות מחוץ לחוק אז בוודאי שהיינו עושים גם את זה, אבל לגבי סיגריות אלקטרוניות בגלל התעמולה של החברות המשווקות אנשים טועים לחשוב שזה בריא או לא מזיק בכלל. בניגוד למה שכבר הוכח לתחליפי הניקוטין הנמכרים בבתי המרקחת כאביזר לגמילה, בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן ומסייע לגמילה, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לצרוך ברצף כמויות גבוהות מאוד ומסוכנות של ניקוטין ולהסתכן בהתקף לב, שבץ מוחי ויתכן אפילו סרטן.

אני נתקל באנשי רפואה מטעם החברות המשווקות שמתארים את הניקוטין כחומר תמים. הם לא מעודכנים במחקרים מדעיים ובספרות המקצועית. צריך לדייק ולהיצמד לאמת המדעית.

לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מסוכנת מסיגריה רגילה היא אמירה לא מבוססת מדעית ולכן מהווה טעות דרמטית, כאשר גם המידע הקיים עובר מניפולציה על ידם.

בניגוד לסיגריות רגילות שבהן בחלוף עשרות שנים של הסתרת האמת והלעטת הציבור בשקרים התגלה באלפי מחקרים שעישון גורם למוות ולמחלות, בסיגריה אלקטרונית שהיא המצאה חדשה, רב הניסתר על הגלוי. לכן לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה זה כמו לטעון שהתקף לב פחות מזיק מסרטן."

עדי ישראלי:
Related Post