X

ביה"ח רמב"ם : נחנכה יחידת מאיצים חדשה לטיפול קרינתי

יחידת מאיצים חדשה ומתקדמת נחנכה הבוקר (יום ב', ה-3.9) בקריה הרפואית רמב"ם, במעמד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, רה"ע חיפה, מר יונה יהב ונציגי עיריית חיפה וכן הנהלת בית החולים.  

מדובר בפרויקט הגדול מסוגו בארץ, הכולל מתחם של ארבעה בונקרים למאיצים – שני מאיצים חדשים תוצרת ELEKTA, באספקת חברת MEDTECHNICA והעתקתם של שני מאיצים קיימים ממיקומם הנוכחי במרכז האונקולוגי הישן של בית החולים אל קומה מינוס שלוש בבית החולים האונקולוגי ע"ש פישמן. בסופו של תהליך ההקמה, אשר ימשך עוד מספר חודשים, יפעלו ברמב"ם חמישה מאיצים, אשר צפויים כבר בתוך חודש לצמצם משמעותית את זמני ההמתנה לטיפולים קרינתיים ברמב"ם.

יחידת המאיצים בחלק התת-קרקעי משתרעת על פני כ- 1,500 מ"ר וכוללת את ארבעה הבונקרים מרווחים, אזורי קבלה למטופלים, אזורי שירות וגלריה טכנית מרכזית. הבונקרים – החללים בהם מוקמים המאיצים, הינם חדרים גדולים בעלי קירות ותקרות בעובי משתנה ממטר עד לכשני מטר. עובי זה מהווה חסימה פיזית לקרינות הנפלטות מהמכשירים. בעתיד ישמש אחד הבונקרים כחדר ניתוח מיוחד, אשר מאפשר לצוות הרפואי שימוש בטכנולוגיית הקרינה במהלך הניתוח. לכשיתחיל חדר הניתוח הזה לפעול הוא יהיה היחיד מסוגו בארץ.

הקמת יחידת המאיצים ברמב"ם הינה פרויקט תכנוני ולוגיסטי מורכב אשר הצריך הקמת מערכת תומכת שלמה מתחת לפני האדמה, כמו גם הקמת תשתיות מיוחדות לתפעול היחידה. יציקות הבטון בעובי החריג דרשו היערכות עם תבניות ותמיכות מיוחדות, כאשר עבודות הבטון הסתיימו בשנת 2012, כחלק מהעבודות להקמת החניון ובית החולים הממוגן.

תוך כך החל מגה פרויקט בניית הקמפוס המערבי ברמב"ם להיכנס אל הישורת האחרונה שלו, עם התקדמות בניית בית החולים הקרדיו-וסקולרי (כלי דם ומחלות לב) ע"ש איל עופר וכן התחלת עבודות הבניה של מגדל הלמסלי לתגליות רפואיות בסמוך לו – פרויקט המשותף לרמב"ם ולאוניברסיטת חיפה ועלותו נאמדת בכ-400 מיליון ₪.

"במחצית הראשונה של 2018 גדלו הכנסות הברוטו ברמב"ם, ב-52 מיליון ₪, לעומת החציון בשנה שעברה", אמר פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם במעמד הטכס והוסיף, " ישנו גידול מתמיד גם במספר החולים המטופלים בביה"ח, כמו גם הביקוש לצוותי הרפואה המצוינים שלנו. אנו עמלים יומם ולילה כדי לקצר את התורים לניתוחים ולשפר את התשתיות".  

בהתייחס אל תנופת הבניה ברמב"ם ציין סגן שר הבריאות ליצמן כי בית החולים, כפי שהוא זוכר אותו לפני תקופתו של פרופ' ביאר ולאחריה, עבר שינוי עצום: "זה לא קונץ לעזור לרמב"ם", אמר בבדיחות, "פרופ' ביאר חונך בכל חודש מבנה חדש"… "זה רק סמלי שאנו נמצאים כעת מתחת לקו המים", הוסיף בקריצה ופנה לפרופ' ביאר בדבריו, "ניצלת את האפשרות הזו כדי לבנות עוד בניינים".

רה"ע יהב אמר בדבריו כי רמב"ם הוא המעסיק הגדול בעיר חיפה וסקר את מערכת היחסים ושיתופי הפעולה ההדוקים בין המרכז הרפואי לעירייה, המתקיימים במטרה להפוך את חיפה למרכז חדשנות מוביל: "אנחנו פועלים במבנה ייחודי, חסר אח ורע בעולם. חיפה צריכה להיות כוח מוביל במחקר ופיתוח, יש לנו אקו סיסטם מתאים לזה".

הקמפוס המערבי ברמב"ם: מתחילים לראות את הסוף

מגדל הלמסלי לתגליות הרפואיות בן ה- 20 קומות ייבנה במתחם רמב״ם – הקריה הרפואית לבריאות האדם. המיזם הייחודי יאפשר פעילות משולבת של מעבדות המחקר והפיתוח הרפואי של רמב״ם, יחד עם מעבדות הפקולטות למדעי הרווחה והבריאות, הפקולטה למדעי הטבע ותחומים נוספים באוניברסיטת חיפה המשיקים לתחום הרפואי. כמו כן יפעלו במגדל מעבדות של הטכניון וכן חממות טכנולוגיות וגופי מחקר נוספים. ברמב״ם ובאוניברסיטת חיפה צופים גם שמגדל התגליות הרפואיות יהווה מנוע לצמיחה כלכלית ומדעית של התעשייה בתחומי מדעי החיים ויהווה מקור משיכה לרופאים וחוקרים מהארץ והעולם המחפשים שילוב מיוחד של רפואה ומחקר, ואף יהווה תמריץ להחזיר ארצה רופאים-מדענים הנמצאים בחו״ל.

כאמור, בית החולים הקרדיו-וסקולרי ברמב"ם, אשר הקמתו כבר החלה, נכנס בימים אלו לשלבי בניית המעטפת החיצונית ומיגון המבנה. הפרויקט, שהפך לאחד היעדים המרכזים בחזון אדם, התאפשר הודות לתרומתו הנדיבה של מר איל עופר, ידיד בית החולים.

"בעשור האחרון רמב"ם, בית החולים הגדול בצפון הארץ, שינה את פניו", מסכם פרופ' ביאר, "חזון אדם, המעמיד את המטופל ומשפחתו במרכז תשומת הלב הפך מתוכנית למציאות. בזה אחר זה, וחרף לא מעט אתגרים ומהמורות בדרך, הקמנו בית חולים תת-קרקעי לשעת חירום, בית חולים מתקדם וחדשני לילדים, בית חולים אונקולוגי חדיש, אשר נבנה על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר וכן מיגנו וחידשנו מחלקות ומרפאות רבות לרווחת מטופלנו. אנו ממשיכים במשימה העומדת לפנינו – להעניק את הטיפול הטוב ביותר לתושבי הצפון ולהמשיך להוביל את תחום הבריאות".

בתמונות: טכס חנוכת יחידת המאיצים, הבוקר ברמב"ם. צילום: פיוטר פליטר.

זהבה הופמן:
Related Post