X

ביה"ח כרמל: עבודת מחקר מצטיינת על מערכת השתן

בכנס החברה הישראלית לאורוגינקולוגיה וכירורגיה אגנית משקמת שהתקיים לאחרונה בשבי ציון  זכתה היחידה לאורוגינקולוגיה וכירורגיה אגנית משקמת במחלקת נשים ויולדות של בית החולים כרמל בפרס על עבודת מחקר מצטיינת.

פרופ' יורם אברהמוב מנהל היחידה לאורוגניקולוגיה בכרמל  עדכן כי  כותרת העבודה הזוכה היא – 'טריגרים פסיכולוגיים וסומטיים לתסמינים במערכת השתן: גברים ממאדים ונשים מנגה ? החוקר הראשי בעבודה הוא ד"ר אריאל זילברליכט, חוקרי משנה נוספים בעבודה הם ד"ר ניר חייא, ד"ר עידו פפרקורן, ד"ר נטע בומס-יונאי, פרופ' עופר לביא מנהל מערך נשים ויולדות בכרמל ופרופ' אברהמוב.

בעבודה נבדקו תסמינים הקשורים במערכת השתן כגון תכיפות ודחיפות בהטלת שתן ואף דליפת שתן בגברים ובנשים ונמצא כי בנשים קיימת שכיחות מוגברת באופן ניכר של תסמינים אלה ביחס לגברים. כמו כן נמצא כי בנשים קיימים גורמים פסיכולוגיים, תחושתיים ושמיעתיים שונים אשר משפיעים לרעה על התסמינים הללו ואף מעוררים אותם. לדוגמא, הכנסת מפתח לחור המנעול בדלת, מגע עם מים או אף שמיעת מים זורמים נמצאו כגורמים להחמרה או להתעוררות התסמינים הללו. לעומת זאת בגברים כמעט ולא נמצאו גורמים פסיכולוגיים או תחושתיים אשר גורמים להתעוררות או להחמרה של התסמינים במערכת השתן.

המסקנה העולה מן המחקר היא כי מנגנון השליטה על שלפוחית השתן המתבצע במוח הינו שונה בין נשים וגברים. התכנית העתידית היא לבצע בדיקות תהודה מגנטית גרעינית של המוח בנשים ובגברים כדי לאפיין טוב יותר את מנגנוני השליטה בשתן בנשים ובגברים.

"יחידת האורוגניקולוגיה שלנו בכרמל בניהולו של פרופ' אברהמוב נמצאת בין היחידות המובילות בארץ אומר פרופ' לביא מנהל מערך נשים ויולדות של כרמל, רופאי היחידה  זוכים בפרסים רבים על עבודות מחקר מתקדמות כמעט בכל פורום בארץ ובעולם. זאת גאווה גדולה לכולנו ואנו שמחים וגאים ברופאי המחלקה המצעידים אותה בכל הכוח קדימה למחקר ולמצוינות".

היחידה לאורוגינקולוגיה וכירורגיה אגנית משקמת של בית החולים כרמל, מטפלת בכל מגוון ההפרעות ברצפת האגן, כולל ניתוחים לצניחת אברי האגן תוך שימוש בשתלים או רשתות לפי הצורך, עם או ללא כריתת רחם בגישה לפרוסקופית, נרתיקית או משולבת וכן ניתוחי מתלה (TVT) לתיקון דליפת שתן במאמץ.

בצילום – פרופ' יורם אברהמוב וד"ר זילברליכט עם התעודה – צילום: אלי דדון

 

זהבה הופמן:
Related Post