X

ביה"ח כרמל: מנצחים את סרטן צוואר הרחם

ד"ר סיגלר

מניעה ראשונית הכוללת את  החיסון נגד HPV   המונע  הדבקה בנגיף, ומניעה שניונית כוללת ביצוע משטחים מצוואר הרחם, גילוי נגעים  טרום סרטניים וטיפול בהם, יכולים לעצור ולמנוע את סרטן צוואר הרחם, מסביר ד"ר אפרים סיגלר מנהל השירות לצוואר הרחם בבית החולים כרמל ובמחוז חיפה וג"מ של הכללית.

"ההדבקה  בנגיף  הפפילומה  מתרחשת בגיל צעיר כאשר מתחילים לקיים יחסי מין ובאוכלוסיה צעירה בשנות העשרים לחיים,הנגיף  מצוי ב70-80% מהנערות  ונערים  שנבדקו. למזלנו מרבית הזיהומיים  הללו  נעלמים לבד עקב פעילות של המערכת החיסונית של הגוף שלנו ,מבלי לגרום נגעים או מחלות", מעדכן ד"ר סיגלר.

קימים זני  פפילומה הגורמים  ליבלות  באיברי  המין ( HPV 6,11 ) , ויש זני HPV   בסיכון גבוה כדוגמת הזנים   16/18 הגורמים   ל 3-5% ממקרי  הסרטן בעולם.  זני  HPV  גורמים  ל 90-95% ממקרי  סרטן צוואר הרחם, ל 90% ממקרי סרטן פי הטבעת הן בגברים והן בנשים ,ל  33-70% ממקרי  סרטן  פה ולוע הן בגברים והן בנשים , ל % 70   ממקרי  סרטן הנרתיק, ב47% ממקרי סרטן הפין, ב-40% מסרטן העריה (שפתי הנרתיק) .

החיסון נגד נגיף  הפפילומה  אושר  לשימוש ב-2006  ובכל הארצות ברחבי העולם שהחלו אז בחיסון, עבודות מחקר  מדווחות על הצלחת החיסונים, והעדר תופעות לוואי משמעותיות .

במסגרת  שבוע מניעת סרטן צוואר הרחם שנערך החודש בכל  ארצות  אירופה  הופיע  ד"ר סיגלר  אפרים בכנס הארצי השנתי  של  רופאי  משפחה ועדכן בחידושים במניעת סרטן צוואר הרחם בישראל ועדכונים  בנושא יעילות ובטיחות החיסון נגד סרטן צוואר הרחם.

לאחר חיסון חובה של כ- 70% מהנערות באוסטרליה ואפשרות להתחסן מרצון גם לנערות עד גיל  26 שנים ניצפתה ירידה של 92% בהופעה של יבלות של איברי המין בנערות צעירות ומה שמעניין מאד, שהוא שבאוסטרליה  ניצפתה גם  ירידה של 88% בהופעה של יבלות איברי המין  בנערים  צעירים, למרות שלא חוסנו עקב השפעת – " חיסון  העדר". בשבדיה נצפתה ירידה של 93% בהופעות יבלות של איברי המין בנערות שחוסנו בגיל 10-13 שנה. בדנמרק נצפתה ירידה של 95% בהופעה של יבלות של איברי המין הן  בנערות והן  בנערים (למרות שרק נערות חוסנו) וירידה של כ-50% בנגעים טרום סרטניים בנערות.

עקב יעילותו הגדולה של החיסון והרצון גם  להגן על נערים וגם לגרום על ידי " אפקט חיסון העדר" להיעלמות המחלה. החלו בחיסון נערים יחד עם  חיסון הנערות. חיסון גם של הנערים הוכנס לחיסוני החובה  במספר ארצות בהן ישראל  בגיל 12-13 שנה.

בכנס  באמסטרדם באוקטובר 2017 הוצגה לראשונה עבודה שהחיסון מונע סרטן מעדכן ד"ר סיגלר.פינלנד היתה אחת הארצות הראשונות שהשתתפה  במחקרי החיסון ובמחקר זה הובאו נתונים  על  מקרי  סרטן צוואר הרחם ,סרטן פה ולוע  וסרטן שפתי הנרתיק בנערות שלא חוסנו, ולעומת זה בנערות שחוסנו  לא  התגלה אף מקרה של  סרטן  עקב נגיף הפפילומה .

העיתונות והאינטרנט מלאים בסיפורים וכתבות צבע על מקרים של נערות שחלו במחלות שונות לאחר קבלת החיסונים מעדכן ד"ר סיגלר, אולם עבודות מדעיות רציניות מראות שאין הבדל בהיארעות מחלות בין נשים מחוסנות ונשים לא מחוסנות. נבדקו מחלות כמו זאבת  אדמונית, תסחיפים ריאתיים, שיתוק, MULTIPLE SCLEROSIS  ועוד מחלות רבות וכאמור מספר החולות במחוסנות היה זהה למספרן בלא מחוסנות.

כל  ארגוני הבריאות בעולם קבעו שהחיסונים נגד נגיף הפפילומה בטוחים, תופעות לוואי זניחות זהות לכל החיסונים שקיימים ומכיון שהחיסונים מונעים מוות ומחלות, הם בהחלט מומלצים .

בישראל חיסון גרדסיל למניעת סרטן צוואר הרחם ניתן  בגיל  12-13 לנערות ונערים בבית  ספר, נשים יכולות לרכוש את  החיסון עד גיל 45 שנה, על מנת  למנוע הדבקה מבן זוג חדש. נערות ונערים עד גיל 18 שלא קיבלו את החיסון בבית ספר יכולים לגשת ללשכות הבריאות באזור מגוריהם ולקבל את החיסון חינם. גברים בסיכון כמו, מדוכאי חיסון, מושתלי איברים, וגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, זכאים לקבל את חיסון  הגרדסיל חינם עד גיל  26 שנה.

"חיסון זה, מסביר ד"ר סיגלר עשוי גם  למנוע סוגי סרטן נוספים כמו סרטן פה ולוע, סרטן פי הטבעת סרטן שפתי נרתיק וסרטן איבר מין זכרי ". מניעה שניונית של סרטן צוואר הרחם  כוללת  איסוף תאים מצוואר הרחם לגילוי נגעים  טרום  סרטניים. כל  אישה  מגיל 25 עד גיל 65 מומלץ וצריכה לעשות את  הבדיקה  אחת ל 3 שנים . בישראל המודעות לבדיקה לצערנו היא מאד נמוכה ורק כשליש מהנשים מבצע את  הבדיקה  אחת ל 3 שנים.

בשנים האחרונות ניתן על ידי איסוף תאים מצוואר הרחם לתוך מבחנה עם נוזל  לזהות את  זני  נגיף הפפילומה העלולים לגרום לסרטן, ובמידה והם מתגלים מופנית האישה מיד להמשך בירור. בדיקה זאת אומר ד"ר סיגלר היא בעלת רגישות  של  כ 90%  לגילוי נגעים טרום  סרטניים. עוד מעדכן ד"ר סיגלר כי שירותי בריאות  כללית החלה ב2017 לבצע  משטח פאפ סמיר נוזלי שהוא מדויק יותר ומאפשר זיהוי זני הפפילומה במקרים  לא ברורים.

"אנחנו רואים בקהילה במרפאות הכללית ומנתחים בבית החולים כרמל לא מעט מקרים של סרטן צוואר הרחם שניתן היה למנוע, מסכם ד"ר סיגלר. גשו להתחסן ולהבדק זה יכול להציל את הרחם שלכן, את החיים  שלכן ולחסוך לכן סבל וניתוחים  קשים ומיותרים".

בצילום ד"ר סיגלר בבית החולים כרמל. צילום: אלי דדון

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

זהבה הופמן:
Related Post