X

לראשונה בביה"ח כרמל: קורס הנקה לרופאים

לראשונה בבתי החולים בצפון. קורס  מקצועי בנושא הנקה לרופאים נפתח ומתקיים בביה"ח כרמל.

מטרת הקורס הקניית ידע ומיומנויות בנושא הנקה הרלוונטיות לרופאים מתחומים שונים במטרה להעניק  להם כלים רבים לתמיכה  וטיפול בהנקה. מנהל מערך נשים ויולדות בכרמל פרופ' עופר לביא אומר כי החינוך לרופאים לתמיכה בהנקה חשוב מאוד לבריאות האם והיילוד ואנו בכרמל כמרכז מצוינות רואים בחינוך ובעידוד להנקה גורם מרכזי בתפיסה שלנו לטובת האם והיילוד.

בית חולים כרמל הוא הראשון מבין בתי החולים בו מתקיים קורס מעין זה, עד כה בוצעו הקורסים האלו רק בקהילה. כדי לעודד גם את המתמחים להגיע לקורס משתתפת הנהלת בית החולים במימון חלק מעלות מהקורס לטובת המתמחים. 

בין התכנים בקורס דנו ולמדו הרופאים על חשיבות ההנקה בהתבסס על הספרות המקצועית, תפקיד הרופא בהנקה במסגרת הטיפול במניקה ו\או היונק, איך מדברים על הנקה, אנטומיה ופיזיולוגיה של הנקה, התחלה טובה בהנקה, הנקה תקינה מה היא, כיצד מזהים ומעודדים אותה, תחלואה אימהית בהנקה, תרופות בהנקה, תחלואה של היילוד בהנקה, בעיות נפוצות בהנקה והטיפול בהן, אמצעים טכנולוגיים בהנקה, חזרה לעבודה, ומדיניות הנקה ארצית ועולמית.

משתתפי הקורס צילום: אלי דדון

פרופ' דני וייסמן מנהל יחידת יילודים בכרמל אמר כי " זה כבר מוכח מדעית כי ההנקה מפחיתה תחלואה ותמותה של האימהות ושל הילודים, יכולה לסייע למנוע מחלות כרוניות ומפחיתה את הסיכון לסרטן שד, שחלה, סכרת, מחלת לב ועוד אצל האימהות. אצל תינוקות ההנקה מפחיתה משמעותית את הסיכון למחלות זיהומיות במעיים ומחלות ריאות, וכן מגינה מפני השמנה, אלרגיות, מחלות כרוניות בהמשך החיים ועוד ".

תחום רפואת ההנקה התחיל להתהוות לפני 20 שנה והוא מתפתח מאוד בארה"ב ובאירופה. בישראל לפני שנה אושרה ע"י הר"י הקמה של –  "החברה לרפואת ההנקה בישראל" צעד שנותן דחיפה משמעותית וגושפנקה מדעית לתחום זה בארץ.  

בצוות המרצים בקורס בכרמל נמצאים טובי המומחים בתחום ההנקה בהם : ד"ר דינה צימרמן, ד"ר אילנה צלמון קורן, ד"ר מיכל מנסובסקי, ד"ר נועה גור אריה, ד"ר מורן פרידמן ויועצת הנקה IBCLC הגב' טלי בן ארי.

מבית חולים כרמל השתתפו  15 רופאים 10 רופאי ילדים, 4 רופאים נשים ורופאה אחת מרפואה דחופה. מהקהילה ובתי חולים השתתפו 7 רופאים מרפואת נשים, ילדים ומשפחה, וכן סטודנטית וסטז'רית לרפואה.
ד"ר פרידמן מורן מומחית ברפואת משפחה ורופאת הנקה בכללית במחוז במרפאות דור והבונים מרכזת הקורס בכרמל מטעם רופאי הקהילה אומרת כי, " עם זאת שאנחנו בחיפה מהווים סוג של פריפריה לתל אביב והמרכז , התמורות בנושא ההנקה אינן נופלות מאלו של המרכז, אם לא יותר. אני מאמינה שלכל הרופאים יש תפקיד וכוח ייחודי בעידוד הנקה ומניעת הפסקת הנקה בטרם עת. אנו הרופאים פוגשים את הנשים ותינוקן בשלבים שונים בחייהם, מנהלים את הטיפול בהם בבריאות ובחולי, ומכאן ההזדמנות והיכולת לציידן בידע אמין על מנת לאפשר בחירה מדעת ולתמוך בהנקה באמצעות טיפול מיטיבי באם ותינוקה, וברוב המקרים מציאת חלופה טיפולית המאפשרת המשך הנקה גם במצבים מורכבים. אנו הרופאים שעוברים הכשרות אינסוף במורכבות הטיפול באם, תינוקה, משפחותיהן ולומדים להכיר את מטופלינו לאורך חייהם בעלי כוח השפעה רב והזדמנויות רבות לתרום מבחינה בריאותית וכלכלית ברמת הפרט והציבור.


בצילום – משתתפי הקורס בכרמל – צילום: אלי דדון

יובל פלג: עיתונאי, עורך ומרצה לתקשורת
Related Post