X

בדתה תקיפה מינית ויצאה בזול…

לאחר שחיילת צה"ל חזרה בה מעדותה במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת)  והודתה כי טפלה על מפקדה הישיר האשמות שווא הנוגעות לעבירות מין שהוא ביצע בה לכאורה,  היא נשפטה בבית דין צבאי ונדונה לעונש מקל  במיוחד במסגרת הסדר טיעון. 

השבוע נגזר דינה והיא נשפטה ל 90 ימי מאסר שירוצו בדרך  של עבודות שירות, תשלום פיצוי לקצין בסך של  2000 ש"ח והורדה לדרגת טוראי.  

הנאשמת, חיילת בשרות חובה שמאז שהגישה את התלונה הספיקה להשתחרר לאחר שהשלימה שירות סדיר מלא בתפקיד סמלת במפקדת גדוד. במהלך שירותה הגישה החיילת תלונה במכתב אנונימי למג"ד כנגד מפקדה, מ"פ מפקדה בגדוד ובהמשך, מסרה עדות מפורטת בפני גורמי החקירה בצה"ל. 

עו"ד דנה נוף

בעדותה במצ"ח, מסרה כי  מפקדה   ביצע בה עבירות על רקע מיני שלא בהסכמה תוך ניצול יחסי מרות  ותיארה בצורה מפורטת את המעשים המיניים הקשים ולצידן הצעות מיניות שהציע לה הקצין.  המפקד נחקר בחשדות החמורים, הושעה  מתפקידו  ל 15 יום וקידומו בדרגה עוכב. בשלב יותר מאוחר, בחלוף כשלושה חודשים,  החיילת  חזרה  בה מעדותה ומסרה כי שיקרה  ובדתה מליבה את המעשים שייחסה למפקד.  או אז, נחקרה תחת אזהרה והוגש נגדה כתב אישום בעבירה של "האשמת שווא" (לפי חוק השיפוט הצבאי) על כך שטפלה אשמה על הקצין ביודעה שהדבר שקרי.

עו"ד דנה נוף באת כוחה של החיילת הציגה בפני בית הדין מסמכים רבים  שנאספו תוך הפניה למומחים ייחודיים שביססו חד משמעית קשר ומניע לביצוע העבירה. עו"ד נוף טענה בדיון כי אמנם במקרים דומים נגזרו עונשים חמורים בהרבה אולם יש לאבחן את המקרה כאן  לאור הנסיבות והמורכבות של של הנאשמת  שכן לאחר קבלת חוות דעת של גורמים מומחים, אליהם פנתה עורכת הדין, הוברר כי קיים קשר בין ביצוע העבירה על ידי הנאשמת לבין מצב נפשי בו הייתה שרוייה במועד העבירה.

במסגרת ההסדר שקיבל תוקף של פס"ד תבצע החיילת 90 ימי עבודות שירות,  ו – 60 ימי מאסר על תנאי למשך שנתיים, היא הורדה לדרגת טוראי ותשלם לקצין  שכנגדו הוגשה תלונת השווא פיצוי בסך 2000 ₪ .

שופטי בית הדין הצבאי מתחו בגזר הדין ביקורת על התנהגותה של הנאשמת. וציינו כי : "

"אין ספק שלפנינו מקרה חמור ביותר – במשך תקופה ארוכה עשתה הנאשמת שימוש ציני במערכת האכיפה והמשפט כדי להעליל על מפקדה על לא עוול בכפו האשמות חמורות ביותר". בהמשך קבעו:  "נוכח הנסיבות שפורטו בפנינו… ולאחר שהתרשמנו מכנות חרטתה של הנאשמת, מצאנו שכדי לאפשר לה להמשיך בדרכה האזרחית ולהניח פרק זה מאחוריה, יש בתמהיל הענישה שהוצע כדי לענות על מכלול היבטי הענישה הנדרשים במקרה זה והחלטנו לאשרו". 

לדברי עו"ד דנה נוף באת כוחה של החיילת : "לתופעה של תלונות שוא, יש מניע. לעיתים, מדובר באטמוספרה ובסביבה שמצמיחה כעסים . מתברר שהייתה אווירה לא נאותה , חוסר פיקודיות מצד  המפקד ותחושה של חוסר התייחסות למצוקה אישית שלה. המערכת הצבאית יודעת לתת מענה לביות מסוג זה, אולם הלקוחה שלי, בחרה בדרך שרק בדיעבד הבינה שהיא מוטעית".

דן ליאורי:
Related Post